صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۶۲
در گفت‌وگو با معاون دانش و پژوهش سپاه مطرح شد

پژوهشگران رزمندگان خط مقدم مبارزه با استکبار

 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، هفته نامه صبح صادق به گفت‌وگو با سردار حسین عیسایی معاون دانش و پژوهش سپاه پرداخته است که مشروح آن در ادامه می‌آید.
 
از آنجایی که سپاه از پیشگامان دانش و پژوهش کشور است، بفرمایید اهداف کلی دانش و پژوهش سپاه در برنامه‌ها چیست؟ 
هدف کلان دانش و پژوهش سپاه دستیابی به علوم نافع، مرجع‎ساز، تمدن‎ساز و حل مسائل نظام است. به طور کلی هدف غایی نهاد دانش و پژوهش سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی پیدا کردن مسیرهای مطمئن و کارگشاست.
الزامات تحقق این اهداف عبارت است از مستندسازی و تدوین تجارب 45 ساله، تدوین الگوی پاسداری از انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی و بهره‎‌گیری از این تجارب، پیاده‎سازی نقشه جامع علمی سپاه در حوزه علوم انسانی و علوم نظری، تدوین برنامه 40 ساله (گام دوم) دانش و پژوهش سپاه، استقرار نظام مدیریت دانش در سپاه مبتنی بر فناوری اطلاعات و سامانه‎های هوشمند، ایجاد جبهه علمی توانمند برای حل مسائل اولویت‎دار انقلاب اسلامی، رشد علمی نظام‎یافته سپاه و شبکه‎سازی دانشی سرمایه انسانی سپاه و بسیج در قالب کانون‌های علمی، دانش‎گستری، تسهیم و به اشتراک‎گذاری دانش پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در سلسله مراتب سپاه، ارتقای کمی و کیفی پژوهشگران و پیاده‎سازی سیر خدمتی رشددهنده و ایجاد و توسعه تعاملات و تبادلات علمی ملی، منطقه‏ای و بین‌المللی.
 
دانش‌‎گستری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چه هدفی انجام می شود؟ 
هدف از دانش‎گستری در سپاه، تولید علم نافع و ایجاد قدرت علمی است؛ چون «اقتدار علمی» پایه و اساس پیشرفت انقلاب اسلامی و پیش‎روندگی و پیش‎برندگی سپاه در عرصه پاسداری است. گام دوم انقلاب اسلامی و پیشرفت صد برابری سپاه، متکی به ابتکار، نوآوری، مرزشکنی، بن‎بست‌شکنی و کار جهادی دانشوران، متخصصان و پژوهشگران فرهیخته و کمربسته به‏کار است.
جهادگران عرصه دانش و پژوهش نیز به تعبیری «رزمندگان خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی و نظام سلطه» هستند.
در این مسیر الهی ما وامدار دانشوران، اندیشه‎ورزان و پژوهشگران مؤمن، متعهد، بصیر، ولایی و انقلابی کشور به ‏ویژه «شهدای هسته‎‌ای» هستیم که در دستیابی به علوم و فناوری‌‎های پیشرفته و به‎روز «حماسه‌‏های علمی» خلق کردند و جانانه در مقابل هجمه‎های دشمنان ایستادگی کردند و در تقویت و استحکام بنیه‎‌های علمی و دانشی، از جمله در عرصه دفاع و امنیت نقش‎آفرینی بارزی داشته‎ و دارند.
 
هدف از برگزاری اجلاسیه هفته پژوهش چیست و این اجلاسیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
هفته پژوهش سال 1402 در سپاه، «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی با تولید علم نافع و مرجع‎ساز» نام‎گذاری شده است.
اجلاسیه هفته پژوهش نیز ان‌شاءالله در هفته دوم دی سال جاری از سوی معاونت دانش و پژوهش و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و سایر دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی سپاه با هدف تجلیل و قدردانی از برترین‌های دانشی و پژوهشی این نهاد انقلابی، برپایی نمایشگاه محصولات دانشی و پژوهشی و همچنین نشست‌های علمی در موضوعات و نظام مسائل اولویت‎دار سپاه برگزار می‎شود.
 
بفرمایید نقش و جایگاه دانش و پژوهش سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی چیست؟
ما بر این موضوع واقفیم که انقلاب اسلامی، غایت تمدنی دارد و علم و دانش به‎مثابه موتور پیشران انقلاب اسلامی و مولد اصلی قدرت تمدنی است. چون افزایش دانایی و توانمندی علمی، بهترین نوع قدرت را تولید می‌كند و مهم‎‌تر از دیگر منابع اصلی قدرت بوده كه می‌تواند پایه و مبنای اقتدار سایر عرصه‌‎های فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و... هم بشود. اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متکی به علم و فناوری منبعث از اندیشه‎های الهی و انقلابی است و با این نگاه، همه نهادهای دانشی و پژوهشی سپاه و شبکه‎‌های مردمی بسیج، ‎ موتور پیشران تولید علم نافع و مرجع‌‏ساز و حل نظام مسائل کلیدی و مأموریت‏‌محور سپاه به شمار می‌آیند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات