صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۵۰

مردم کلید خنثی‌سازی فتنه‌ها

نه دی بعنوان یک روز به یاد ماندنی و روز بصیرت در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد. روزی که ملّت ایران با حضوری آگاهانه و مقتدرانه به بیعتی دوباره با آرمان‌های امام و رهبری رفتند تا در نتیجه؛ تمام تلاش‌های دشمنان برای ضربه به نظام و انقلاب نقش بر آب شود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ اکبر معصومی

روز نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ یکی از روز‌های حماسه‌ساز مردم ایران بود که باعث پیوند عمیق امت با ولایت و مردم با نظام اسلامی شد. از این رو نه دی بعنوان یک روز به یاد ماندنی و روز بصیرت در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد. روزی که ملّت ایران با حضوری آگاهانه و مقتدرانه به بیعتی دوباره با آرمان‌های امام و رهبری رفتند تا در نتیجه آن تمام تلاش‌های دشمنان برای ضربه به نظام و انقلاب نقش بر آب شود.

چرایی فتنه ۸۸
در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸، فضای سیاسی کشورمان بشدت دو قطبی شده بود. به طوری که هر اظهار نظری خارج چارچوب و قاعده قانون، می‌توانست فضا را بشدت متشنج کند. در همین زمان محور غربی که از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران نتوانسته بود به نتیجه‌ای دلخواه خود برسد، دنبال فرصت بود تا از فضای دو قطبی جامعه ایران برای بر هم زدن امنیت و روند‌های مثبت ایران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی اقدام راهبردی انجام دهد. در چنین شرایطی یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری قبل از اتمام زمان رای‌گیری خبر پیروزی قطعی خود در انتخابات را رسانه‌ای کرد. این خبر به‌سرعت تیتر اول رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های همسوی داخلی می‌شود تا هر نتیجه‌ای غیر از آن، تقلب در انتخابات به‌ حساب آید. اما نتیجه انتخابات چیز دیگری بود و دکتر محمود احمدی‌نژاد با کسب ۶۳/۶۲ درصد آرا در مرحله اول به پیروزی رسید.

با توجه به زمینه‌سازی‌های صورت گرفته، تلاش برای اردوکشی خیابانی از روز نخست اعلان نتایج آغاز و دو نامزد شکست‌خورده هواداران خود را به تجمعات خیابانی برای به‌اصطلاح پس گرفتن رأی خود دعوت کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی از طرق مختلف سعی در جلوگیری از آغاز روند‌های فتنه و آشوب در کشور داشتند که با عدم همکاری نامزد‌های شکست خورده در انتخابات روبرو شد و متاسفانه میرحسین موسوی و مهدی کروبی سیاست خود را در زمین دشمن و علیه نظام تعریف کردند. با این حال فتنه ۸۸ با ساده لوحی عده‌ای در داخل و عوامل خارجی اتفاق افتاد که به برخی اشاره می‌گردد. البته قبل از اینکه به عوامل بیرونی فتنه ۸۸ پرداخته شود، باید به این موضوع اشاره گردد که در فتنه‌های بعد از فتنه ۸۸ که در کشور اتفاق افتاد که اغتشاشات ۱۴۰۱ آخرین مورد در زمان تدوین متن حاضر بوده است، دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی، بر روی عوامل فتنه‌ساز داخلی متمرکز شده است و تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را در راستای اهداف شوم خود بکار گیرد. این روند نشان می‌دهد که بعد حماسه نه دی ۸۸، تغییر در قدرت تحلیلی و ادراکی جامعه از جمله رویکرد‌های محور عبری- غربی- عربی می‌باشد.

الف: نقش بیگانگان
محافل دانشگاهی و رسانه‌ای آمریکا، «دفاتر ویژه» آمریکا در کشور‌های مختلف و سفارت‌خانه‌های غربی سه کانونی بودند که طی دو دهه و بخصوص در دوره نئوکان‌ها - ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ - فعالیت گسترده‌ای را با هدف «تغییر در ایران» دنبال می‌کردند. در ادبیات دولت بوش «Regime change» موسوم بود. این ادبیات در دوره اوباما هم استمرار پیدا کرد.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده حداقل ۸ «دفتر ویژه» در دبی، بگرام، بیش‌کک، باکو، سلیمانیه، آمستردام، لندن و واشنگتن به‌منظور ارتباط‌گیری، هماهنگ‌سازی، آموزش و تجهیز به‌ مرور و در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۸ راه افتادند. این دفاتر بعضاً زیر نظر سیا و پنتاگون فعالیت می‌کردند. در این میان دفتر دبی استثنائاً مستقیماً زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد. بر اساس اسناد این دفاتر به سرشاخه‌هایی در تهران وصل و از طریق این سرشاخه‌ها، نخبگان ایرانی در حوزه‌های مختلف را شناسایی و دعوت به همکاری می‌کردند.
علاوه بر این دفاتر ویژه، دست‌کم ۱۷ سفارتخانه غربی شامل سفارتخانه‌های انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، سوئیس، دانمارک، فنلاند، کره جنوبی، ژاپن، سوئد، اسپانیا، اوکراین و... به جمع‌آوری اطلاعات حساس، ارتباط هدفمند با برخی از مراکز نظام، برگزاری جلسات با بعضی از نخبگان سیاسی مخالف نظام دینی، تجزیه‌ و تحلیل‌های دوره‌ای و سنجش درجه و ماهیت تغییرات در جامعه ایران مشغول بودند. بعضی از این سفارتخانه‌ها - بخصوص سفارت انگلیس- تجهیز مخالفان و پشتیبانی مالی از آنان را دنبال می‌کردند. در فتنه سال ۱۳۸۸ بعضی از عوامل سفارتخانه‌های غربی به دلیل حضور مستقیم در آشوب‌های خیابانی بازداشت و محاکمه شدند. (سعدالله زارعی، ریشه‌های فتنه ۸۸ و چگونگی شکل‌گیری حماسه نهم دی، https://basirat.ir/fa/news/۲۶۱۶۱۰)

ب: نقش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی:
تمرکز دشمن بر فضای مجازی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فرایند فتنه ۸۸ و فتنه‌های بعد از آن از جمله اغتشاشات ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نخبگان و اتاق فکر‌های محور شوم برای تغییر معادلات ذهنی جامعه و در نتیجه تغییر در قدرت ادراکی جامعه، تمرکز و حساب ویژه‌ای بر رسانه و فضای مجازی باز کرده‌اند. اشاره به برخی از رسانه‌های در جریان فتنه ۸۸ نقش ویژه‌ای داشتند، و همچنین رسانه‌های در دل اغتشاشات اخیر فعال بودند، می‌تواند در شناخت ابزار دشمن کمک شایانی کند. البته برخی از رسانه‌ها در ۸۸ و برخی در شرایط کنونی جایگاه ویژه داشتند و برخی نیز با توجه به شرایط زمانی از اولویت دشمن خارج شده است.

فیس‌بوک: این سایت در بهار ۱۳۸۸ محبوب‌ترین سایت ایرانیان داخل کشور بود. چنین استقبالی فیس‌بوک را بر آن داشت که افزودن زبان فارسی به فیس‌بوک را در اولویت قرار دهد. در آغاز خرداد ۸۸ امکان استفاده از فیس‌بوک به زبان فارسی فراهم آمد.

توییتر: مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در گزارشی بر نقش وب‌سایت‌هایی مانند توییتر در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران پرداخت و تأکید کرد ۹۸ درصد از پیوند‌های توییتر درباره ایران، درخصوص انتخابات و ناآرامی‌های پس‌ازآن بود. این رسانه در فتنه‌های بعد از سال ۸۸ نیز همچنان فعال بوده است که در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز بیشترین محتوا در خصوص شعار انحرافی زن- زندگی- آزادی داشته است.

یوتیوب: محور عمده فعالیت‌های مبتنی بر یوتیوب انتشار فیلم از تجمعات اعتراضی متمرکز شده بود. قرار دادن کلیپ‌هایی با محوریت تمسخر مسئولین بلندپایه نظام جمهوری اسلامی، سیاه‌نمایی وضعیت مردم در کشور، انعکاس موارد ناهنجار اجتماعی در ایران و موارد غیراخلاقی از مهم‌ترین ویدئو‌هایی فیس‌بوک بود.

اینستاگرام: کارگردی که یوتیوب در جریان فتنه ۸۸ بر عهده داشت، از طریق اینستاگرام در جریان اغتشاشات اخیر مورد استفاده قرار گرفت.

تلگرام: از زمان شروع بکار این شبکه مجازی در کشورمان، معاندین و ضد انقلاب‌ها و سر شبکه‌های اصلی فتنه‌ها، از طریق تلگرام با هم دیگر در ارتباط بودند. همچنین با راه‌اندازی کانال‌های مختلف، بشترین سیاه‌نمایی علیه نظام اسلامی در تلگرام صورت می‌گیرد.

ج: نقش گروهک‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب:
تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان، جریان مارکسیم، ملی‌گرا، انجمن پادشاهی، روشنفکری سکولار، التقاط و... تنها بخشی از این جریانات بودند که به صورت فعال برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند. صدور بیانیه‌های تحریک‌آمیز، ارائه راهکار‌های عملی برای ایجاد اغتشاش و مقابله، طراحی عملیات تروریستی ازجمله برنامه‌های گروهک‌های ضدانقلاب در ایام فتنه می‌باشد. به طور مثال می‌توان به نحوه ساخت سلاح‌های مختلف در کانال‌های تلگرامی در ایام اغتشاشات اشاره کرد.

فتنه چگونه مهار گردید؟
فتنه ۸۸ بی‌تردید بزرگ‌ترین فتنه‌ای بود که بعد از انقلاب اسلامی در کشورمان اتفاق افتاد و عوامل اصلی بر روی همه جریانات داخلی و خارجی مخالف نظام برنامه‌ریزی کرد تا نهایت بهره را ببرد. از فردی که امروز بعنوان سران فتنه یاد می‌شود و نزدیک به ۲۴ سال در پست‌های بسیار حساس کشور حضور و نفوذ قاطع داشت و در عین حال توانسته بود بخش وسیعی از نخبگان هوادار نظام را مسموع گرداند، نیز نهایت بهره را بردند؛ بنابراین با مدیریت و کنترل چنین صحنه‌ای بسیار پیچیده و دشوار است.

هدایت و مدیریت‌های رهبری
رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه اخیر در حالی که بعضی از نهاد‌های مسئول کشور دچار مسمومیت و انفعال شده بودند، وارد میدان شدند و با درایت فوق‌العاده مسایل را به خوبی مدیریت کردند. اولین اقدام رهبری فراخواندن میرحسین موسوی بود. امام خامنه‌ای در دیدار روز شنبه ۲۶ خرداد با موسوی به او یادآور شد که فکر آشوب‌طلبی را کنار بگذارد و شکایت‌های خود را در چارچوب قانون پیگیری کند و سپس فرمودند که اگر تقلب به گونه‌ای که در نتیجه دخالت داشته باشد، اتفاق افتاده، مانعی برای انحلال انتخابات وجود ندارد و رهبر خود آن را محقق می‌گرداند. پس از آن، ماجرا استمرار پیدا کرد.

رهبری یک هفته به رایزنی‌های خصوصی با افراد پرداختند و سپس در روز جمعه ۲۹ خرداد -یک هفته پس از انتخابات‌- ابعاد توطئه‌ای که علیه کشور طراحی شده است را با صراحت برای مردم توضیح دادند و با قطعیت فرمودند که عدم پذیرش قانون و تأکید غیرمنطقی بر ابطال آرای مردم آغاز دیکتاتوری است و رهبری زیر بار چنین چیزی نمی‌رود.

تدبیر سوم رهبری دستور تمدید یک هفته‌ای دوره رسیدگی به شکایات بود و در عین حال هیأتی مرکب از آقایان محمدحسن رحیمیان، غلامعلی حدادعادل و علی‌اکبر ولایتی مأمور نظارت بر بازشماری تصادفی ۱۰ درصد از صندوق‌ها کردند.

تدبیر چهارم رهبری برگزاری جلسه با اعضای ستاد‌های انتخاباتی ۴ کاندیدا به شنیدن نظرات و احیانا مدارک ادعایی آنان بود.

اقدام پنجم رهبری روشنگری بود. حضرت امام خامنه‌ای ـ دامت برکاته‌ـ به مناسبت‌های مختلف ابعاد توطئه را افشا کرده و در هر سخنرانی لایه‌ای از موضوع را تبیین نمودند.
اما در طول این دوران، رهبری به نهاد‌های نظام اتکا و اعتماد داشتند و از این رو نه هیأتی خاص تعیین کردند، نه دستور ویژه‌ای دادند، نه کسی را عزل کردند و نه نصب جدیدی داشتند. این موضوع به چند دلیل صورت گرفت، تأسیس هیأت جدید برای مهار فتنه در واقع ثابت‌کننده عدم کفایت نهاد‌های مسئول بود و این همان خطی بود که فتنه‌گران با محوریت تاج‌زاده آن را از آذر ۸۷ دنبال می‌کردند. (https://basirat.ir/fa/new ۲۶۱۶۱۰)

نه دی اوج بصیرت مردمی
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جریان فتنه‌ها دشمن با تمام توان و ظرفیت وارد شده است و در این زمینه محاسبات دقیقی را انجام داده است، ولی در نتیجه‌گیری هیچگاه موفق عمل نکرده است. در همین راستا مشابهت‌سازی فتنه‌های رخ داده در ایران همچون فتنه ۸۸ در سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که در صورت اتفاق افتادن چنین فتنه‌ای، بدون شک نظام و حکومت آن‌ کشور‌ها تغییر خواهد کرد که نمونه‌های فراوانی را می‌توان برشمرد. اما آنچه که دشمن را در ضربه زدن به انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی ناکام گذاشته است؛ بصیرت، آگاهی و حمایت‌های مردم از نظام اسلامی است که اوج آن یوم‌الله نه دی بوده است. حماسه نهم دی سال ۸۸ و خروش‌های عظیم ملت جهت محکوم کردن اغتشاشات اخیر از جمله محکوم کردن حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ در شیراز نمونه‌ای از همراهی مردم با نظام اسلامی بوده است که این پیام مهم را مخابره کرد که مردم با وجود تمام مشکلات و گله‌ها پشتیبان نظام دینی هستند و برخلاف تلاش مذبوحانه دشمنان در بن‌بست‌نمایی، ناامیدسازی و ناکارآمد جلوه دادن مسئولان، از جمهوری اسلامی ناامید نشده‌اند.

حضورخودجوش مردم در ۹ دی در زمانی اتفاق که از یک سو کارمندان، کارگران و... به کار اشتغال داشتند و کسبه و... ساعت استراحت خود را سپری می‌کردند. تقریباً همه کسانی که در حماسه نهم دی حضور داشتند همان واجدین شرایط رأی بودند که حدود ۷ ماه پیش در انتخابات شرکت کرده بودند.

در واقع می‌توان گفت همه کسانی که رأی داده بودند -اعم از اینکه به کاندیدای پیروز رأی دادند یا به کاندیدا‌های شکست‌خورده‌- به صحنه آمدند و به هیچ وجه از سر تفنن هم نیامده بودند بلکه صفوف کاملاً متراکم بود و همه بدون استثنا با خود علامتی حمل می‌کردند و به گرمی شعار‌های جمعی را تکرار می‌کردند.

تقریباً هیچکس و هیچ نهاد رسمی دعوتی برای تظاهرات نکرده بود و تنها شورای هماهنگی تبلیغات اعلام کرده بود که مردم با تظاهرات ۹ دی پاسخ هتاکی به حریم ولایت و ابی عبدالله‌الحسین در روز عاشورا را خواهند داد. شعار‌های مردم کاملاً سیاسی و مستقیم و معنادار بود آنان سران فتنه را با استفاده از ادبیات زیارت عاشورا لعن می‌کردند و از آنان ابراز نفرت می‌کردند. تظاهرات نزدیک به سه ساعت به درازا کشید و موج جمعیت خیابان بزرگ انقلاب را از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی را دربرگرفت و می‌توان گفت این تظاهرات تنها با انبوه جمعیتی که در روز عاشورای ۵۷ به میدان آمدند و یا جمعیت انبوهی که امام را تا بارگاه ملکوتی‌اش بدرقه کردند، قابل قیاس می‌باشد.

تظاهرات عظیم و کم سابقه ۹ دی و نقشی که مردم در این حضور ایفا کردند، بخوبی نشان داد که کلید حل همه مسائل نظام و انقلاب و ایران در دست «مردم» است و از این رو توطئه‌هایی که با نادیده گرفتن این عنصر توأم است هرچند از پیچیدگی و پشتوانه‌های زیاد برخوردار باشد، به جایی نمی‌رسد. همین عنصر بود که توطئه کودتای آمریکا در سال ۵۷ را باطل کرد و پس از پیروزی مانع به نتیجه رسیدن توطئه‌های سنگین پیاپی، در فاصله، بهمن ۵۷ تا ۳۰ خرداد ۶۰ گردید و تا امروز آن را باطل‌السحر گردانیده است. حضور مردم در صحنه باعث شده است در شرایط کنونی نیز تمام توطئه‌های کنونی دشمن در حوزه اقتصادی – سیاسی و در شکل دادن دو قطبی‌ها کاذب به شکست روبرو شود؛ بنابراین رابطه امت با ولایت و مردمی بودن انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را در مقابل همه فتنه‌ها بیمه کرده است. در واقع بسیج مردمی پادزهر همه آشوبها، فتنه‌ها و رویکرد‌های ضد ایرانی محور عبری- غربی در شرایط کنونی می‌باشد. از این رو می‌توان چنین نتیجه گرفت که هر جا حمایت‌های مردمی بوده، دقیقا همان جا دروازه شکست توطئه‌ها بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در همین عملیات طوفان الاقصی که توسط مجاهدان فلسطینی صورت گرفت، پشتوانه مردمی عامل اصلی موفقیت‌های حماس در ضربه زدن به رژیم صهیونیستی بوده است. به طوری که رژیم منحوس تلاش کرده است با بمباران شبانه روزی غزه، میزان حمایت‌های مردمی از حماس و محور مقاومت را به حداقل ممکن برساند، ولی نه تنها چنین نشده است، بلکه ایستادگی و مقاومت مردم غزه، آن‌ها را در وضعیت شکست قرار داده است و به تعبیری غزه باتلاقی برای اسرائیل شده است؛ بنابراین حمایت‌های مردمی عامل مهمی است که از طریق آن می‌توان به همه دسیسه‌های دشمن فارغ شد. -انتظار می‌رود در چنین شرایطی و تلاش‌های دشمن برای ایجاد فتنه در آینده در کشورمان، همه تلاش‌ها منوط به حل مشکلات مردم باشد تا انشالله ظرفیت‌های حمایتی نظام از مردم روز به روز بیشتر شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات