صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 خردادماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حکمت یعنی در همه‌ تعامل‌های دوجانبه و چندجانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبه ‌شده عمل کنیم. از اظهارنظرهای دفعی و ارتجالی و حساب ‌نشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که می‌کنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبه ‌شده باشد.(1402/2/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
مناظره یا منازعه؟!
این روزها شاهد پخش و انجام مناظراتی هستیم به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی کشور که گاه از هدف و منظور مناظره فاصله می‌گیرند و وارد منازعه، درگیری سیاسی و حتی خشونت کلامی می‌شوند. اما این وضعیت را هیچگاه مردم با فرهنگ ایران نپذیرفته‌اند. چرا که گفت‌وگو کردن آدابی دارد، اهدافی را دنبال می‌کند و لازم است به قالب‌ها و روش‌هایی بهینه انجام آن توجه گردد تا باعث رشد جامعه و منجر به نتیجه شود. بنابراین، در مناظره هدف روشن شدن زوایای بحث و به ویژه ارائه راه‌کار و برون‌رفت از موضوع، مسئله و چالشی است که در باره آن مناظره و مباحثه می‌شود. در غیر این صورت نتیجه مناظره به ضد خودش تبدیل می‌شود. 
برای اینکه یک مناظره با موفقیت انجام و به اهدافش برسد، لازم است طرفین الزاماتی مانند نحوه و شیوه مناظره، میزان رعایت و پایبندی طرفین به آداب مناظره و احترام متقابل را رعایت کنند. همچنین سؤالات طراحی شده در مناظره باید هدفمند و متناسب با نیاز‌های مردم و جامعه و در راستای عبور از مشکلات طراحی شود و الا اگر مناظره با عبور از مرزهای باریکی که با سایر روش‌های گفت‌وگو دارد، تبدیل به جدل، مغالطه و خدای ناکرده منازعه و دعوای خشن کلامی شود و طرفین با دادن یک سری اطلاعات غیر لازم و گاه مضری که به منظور نشان و نمایش دادن اشراف بر صحنه باشد، بیشتر اعصاب دنبال‌کنندگان مناظره را به هم خواهد ریخت و بر حجم سؤالات و شبهات خواهد افزود و امید به حل مشکلات را به یأس تبدیل خواهد کرد. 
مناظره جای تسویه‌حساب گروهی و جناحی همانند مناظرات اخیر اقتصادی هم نباید باشد. البته می‌شود با ادله علمی طرح موضوع کرد و تبعات و پیامدهای یک تصمیم و سیاست غلط را محور بحث قرار داد اما نباید بی‌احترام، پرخاش كلامی، توهین و اتهام‌زنی نسبت به یكدیگر صورت بگیرد که ضمن تقلیل اثر بحث، جامعه را به سمت دوقطبی شدن سوق می‌دهد و مهم‌تر از همه، ارائه راه‌حلی صورت نمی‌گیرد و مخاطبان پیش‌روندگی را شاهد نخواهند بود و آنچه اتفاق می‌افتد دیگر مناظره نیست بلكه منازعه و دعوایی است که نتیجه‌ مشخصی از آن بیرون نمی‌آید. آنچه مردم انتظار دارند این است که مناظرات به ترسیم تصویری درست از وضعیت جامعه و چیستی و چگونگی برون‌رفت از مسائل و مشکلات منجر شود. از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی مشکل رشد نقدینگی، تورم، گسترش فقر، بیکاری، کاهش ارزش پولی ملی و نوسانات قیمت‌ها وجود عینی دارند و باید خروجی مناظره اقتصادی ارائه برنامه برای حل این مشکلات باشد.
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
نشستی برای حمایت از گسترش جنگ
رهبران کشورهای گروه هفت (G7) در هیروشیما ژاپن گردهم آمدند تا در یک نشست سه روزه در مورد برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان به گفت‌وگو بنشینند. سران گروه 7 در بیانیه پایانی تأکید کردند تا زمان لازم به حمایت از اوکراین در مقابل روسیه ادامه می‌دهند و از چین درخواست کردند که از نفوذ خود برای تأثیرگذاری بر روسیه به منظور خارج کردن نیروهایش از اوکراین استفاده کند. در حاشیه این نشست وزیر دفاع انگلیس گفت: «فکر می‌کنم جنگی در راه است. باید دید آیا این جنگ یک جنگ سرد خواهد بود یا یک جنگ داغ. من فکر می‌کنم جنگی با طیفی از حریفان در سراسر جهان در راه است. ما باید همگی برای آن آماده باشیم. احتمال ورود انگلیس به نبرد مستقیم با روسیه و چین در هفت سال آینده وجود دارد.»
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ اجلاس سران G7 حمایت زیادی را برای اوکراین ایجاد کرد و دوباره نشان داد که پیش‌بینی‌های مداوم در مورد کاهش حمایت‌ها غیرواقعی است. ۲ـ هر چند با تردید دیشب اولاف شولتز در ارسال F16 به اوکراین، حمایت‌های اعضای G7 از این کشور و تحویل تجهیزات هوایی و زمینی مدرن به کیف در کنار افزایش تحریم‌ها علیه روسیه نشان می‌دهد که اولا اعلام عدم حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین بیشتر یک‌ شو تبلیغاتی است و ثانیا باید منتظر افزایش تنش‌ها و تشدید درگیری‌ها در جنگ روسیه و اوکراین بود. این امر را باید در کنار اظهارات اخیر کسینجر قرار داد که وزیر دفاع انگلیس نیز به آن اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت که نشست G7 محلی برای افزایش تنش‌ها با روسیه بود که در کنار آن به مسائل دیگر همچون بحث چین و ایران نیز پرداخته شد. افزایش تنش‌ها و درگیری‌های میدانی در اوکراین نتیجه G7 خواهد بود که می‌تواند وضعیت سایر مناطق را نیز تحت تأثیر قرار دهد. 3ـ افزایش تنش در جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش اقدامات رسانه‌ای علیه ایران نیز خواهد شد. زیرا غربی‌ها با ادعاهای دروغین همچون حضور پهپادی ایران و حمایت از روسیه سعی دارند که ابزارهای فشار را بر روی ایران حفظ کنند. پس افزایش تنش با روسیه در یک پازل همه‌جانبه از مسائل مختلف همچون موضوع ایران و چین را شامل خواهد شد که در بیانیه پایانی G7 نیز به آن اشاره شده است.
نکته پایانی؛ بررسی جنک در مدت اخیر نشان داده است که با وجود تلاش اروپایی‌ها برای کمک به اوکراین، ولی اصلی‌ترین بازنده این جنگ دولت‌های اروپایی هستند که با تحریک آمریکا آغاز شده است ولی دودش در چشم اروپایی‌ها می‌رود.  
 محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
اردوغان پیروز می‌شود یا قلیچدار؟
این روزها تنور گمانه‌زنی از پیروز انتخابات ترکیه گرم شده است. سمیرا کریمشاهی کارشناس حوزه ترکیه به تسنیم گفته است: «کمپین دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در حالی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که رجب طیب‌اردوغان سعی در نشان دادن اعتماد به نفس خود و اطمینان از پیروزی دارد و کمال قلیچداراوغلو با افزایش مواضع ملی‌گرایانه و ضدپناهجویان قصد جلب حمایت آنان را دارد. به نظر می‌رسد کار قلیچداراوغلو برای جلب نظر ملی‌گرایان و در عین حال حفظ کردها بسیار دشوار است. در مجموع باید گفت: شانس اردوغان برای حفظ کرسی ریاست‌جمهوری در دور دوم از قلیچداراوغلو بیشتر است.» کمال قلیچداراوغلو در موضع‌گیری جدیدش اعلام کرد موضع سختی در قبال مهاجران اتخاذ خواهد کرد و در صورت پیروزی 10 میلیون مهاجر را از ترکیه اخراج خواهد کرد.
 
▼ اخبار 
1ـ تأثیر اغتشاشات بر مذاکرات
سیدمحمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: «مذاکرات برجامی انجام شده در وین، نهایتاً به متنی منجر شد که اتحادیه اروپا به مذاکره‌کنندگان ارائه کرد. در آن مقطع تصورمان این بود که توافق قریب‌الوقوع است ولی آمریکایی‌ها به خاطر نزدیک بودن انتخابات میان‌دوره‌ای تعلل کردند. بایدن و تیمش نگران بودند که ترامپ بگوید زیادی امتیاز داده‌اید. سپس آشوب‌ها شروع شد و محاسبات غربی‌ها تغییر کرد و کار عقب افتاد. لابی‌های ضد ایران در آن زمان خیلی فعال شدند. جوزف بورل متحد آمریکاست و در این رابطه حرف بی‌حساب نمی‌زند. با توجه به این می‌توان گفت: ماه‌هاست متن عملاً آماده است، اما باید اراده دولت آمریکا را دید که چیست. اگر اختلاف حیاتی بود آقای بورل بعد از وین نمی‌گفت خواسته ایران منطقی است. پس اختلافات حیاتی نیست. بنابراین نیازمند اراده سیاسی آمریکا هستیم. اگر آمریکایی‌ها متن را بپذیرند طبیعتاً بحث آژانس راه حل پیچیده‌ای ندارد.»
 
2ـ چوبه دار منتظر تروریست‌های شاهچراغ(ع)
رئیس کل دادگستری فارس اعلام کرد: «حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) دو بعد دارد که یک قسمت مربوط به قصور و کوتاهی در بخش انتظامات است که در دادسرای نظامی فارس پرونده این موضوع در دست رسیدگی است. قسمت دوم پرونده این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی شد و کیفرخواست برای متهمین صادر شد. با توجه به اینکه تروریست اصلی این حادثه در شب وقوع حادثه به درک واصل شد از تعداد پنج نفر تروریست دیگر دو نفر حکم اعدام آنها تأیید شده و به زودی حکم اعدام آنها در خیابان ۹ دی اجرا می‌شود. عاملان رعب و وحشت در شیراز دستگیر شدند و ‌به زودی در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.»
 
3ـ رفتار عجیب آمریکایی‌ها در قرن 21
آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که مخالف انتقال گاز ایران به پاکستان هستند اما راهی برای تأمین گاز این کشور پر جمعیت آسیا مشخص نکرده‌اند. رئیس کمیسیون مالی و حسابرسی مجلس ملی پاکستان با ابراز نگرانی از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری قرارداد گازی اجرا نشده کشورش با ایران، می‌گوید: «آمریکا باید به استانداردهای دوگانه پایان دهد. از طرفی به برطرف شدن نیازهای هند به انرژی کمک می‌کند و از طرف دیگر، پاکستان را به خاطر اقدام برای تأمین نیازهای انرژی جریمه می‌کند. اگر آمریکا به جلوگیری از اجرای توافق خط لوله گاز بین ایران و پاکستان ادامه دهد، باید جریمه مربوط به آن را بپردازد.»
 
4ـ شمخانی می‌رود، چه کسی می‌آید؟
در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توئیتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از 10 سال، قطعی است. هر چند گزینه جایگزین به صورت رسمی اعلام نشده است ولی برخی گمانه‌زنی‌ها سردار رشید یا سردار احمدیان را گزینه جایگزین می‌دانند.
 
5ـ تورم تک‌رقمی در برنامه هفتم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «تورم هدف‌گذاری شده در پایان برنامه هفتم توسعه 9/5 درصد در نظر گرفته شده است. تأمین امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهمی است که در برنامه هفتم به آن توجه ویژه‌ای شده و تدابیر اندیشیده شده در برنامه هفتم، کشور را در تأمین بخشی از کالاهای اساسی خودکفا خواهد کرد. در طول اجرای برنامه هفتم وظیفه تأمین مالی، هماهنگی، نظارت، کنترل و پیگیری برعهده سازمان برنامه بودجه خواهد بود.»
 
▼ اخبار کوتاه
10 میلیون بیمه رایگان در دولت سیزدهم/ مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: «از سال گذشته تاکنون در دولت سیزدهم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه دهک در صندوق‌های مختلف به صورت رایگان زیر چتر حمایت بیمه سلامت قرار گرفتند. حق بیمه سلامت برای هر فرد یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است که برای سه دهک اول جامعه رایگان و برای دهک‌های چهار تا ۱۰ نیز به ترتیب از ۱۰ تا ۸۰ درصد پرداختی از سوی آنها انجام می‌شود و مابقی را این سازمان تحت پوشش قرار داده است.
 
منتظر خطبه‌های مولوی هستیم/ عبدالله گنجی در توئیتی نسبت به شهادت نیروهای فراجا در سراوان نوشت: «۵ تن از مأموران مرزبانی در مرز سراوان در درگیری با گروهک‌ها به شهادت رسیدند. اعدام بد است، کشتن حافظان مرز چطور؟ امنیت‌زدایی از سیستان‌وبلوچستان و ممانعت از توسعه پایدار و محروم ماندن منطقه چطور؟ جمهوری اسلامی بد است، دستور و سلاح از بیرون گرفتن چطور؟ توقع هست جناب عبدالحمید در خطبه تبیین نماید.»
 
تصاویر سپاه از اشراف دریایی/ تصاویر منتشر شده توسط سپاه نشان می‌دهد ناو رزمی همیلتون به ‌همراه یک شناور پشتیبان به ‌نام «TAKE6» از تنگه هرمز عبور کرده است. پریروز آسوشیتدپرس در خبری از عبور ناو همیلتون نیروی دریایی آمریکا از تنگه هرمز خبر داد و مدعی شد چند شناور تندروی سپاه هنگام عبور این ناو به آن نزدیک شده‌اند.
 
چرا اژدها پیش افتاد؟/ امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در توئیتی نوشت: «در تمام آن سال‌هایی که آمریکایی‌ها مشغول صرف 6/4 تریلیون دلار از پول‌های‌شان در جنگ در آسیا بودند، چینی‌ها داشتند اقتصادشان را تقویت می‌کردند و بازارها را یکی پس از دیگری از دست تولیدکنندگان آمریکایی بیرون می‌کشیدند. ظهور و سقوط قدرت‌ها، اتفاقی نیست.»
 
اوغان حامی احتمالی اردوغان/ یکی از سران حزب دموکراتیک خلق ترکیه به المیادین گفت: «سنان اوغان» دوشنبه حمایت خود را از اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام خواهد کرد. اوغان نامزد ائتلاف «آتا» 5/17 درصد آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرد.
 
اقدام تحریک‌آمیز بی‌بی/ بنیامین نتانیاهو در ادامه تشدید جنگ اشغالگران علیه قدس اشغالی و به توصیه تندروها، نشست کابینه خود را در تونلی در نزدیکی مسجدالاقصی برگزار کرد که مهم‌ترین محور آن، تصویب طرح‌های جدید برای شهرک‌سازی صهیونیستی بود.
 
دو سرپرست گزینه‌های وزارت/ براساس اعلام برخی نمایندگان آقامیری گزینه نهایی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی و رضا مرادصحرایی گزینه نهایی دولت برای وزارت آموزش و پرورش است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات