اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۰۸

ثبات قیمت ارز و تاب‌آوری اقتصاد در شوک‌های برون‌زا با ‌سیاست تثبیت‌

به گفته تحلیلگر مسائل اقتصادی شوک‌های موقت و بحران‌هایی که در ساحت سیاسی و اقتصادی کشور رخ می‌دهد، بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های درونی و داخلی باشد، به نحوی برون‌زا بوده و بدون توجه به ساختارها بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

‌احسان قمری  با بیان این مطلب افزود:‌ مهمترین شاخص اثرگذاری این رویدادها مانند طوفان الاقصی و جنایت تروریستی کرمان بر اقتصاد کشور و نرخ ارز، به عنوان یک شاخص تاثیر‌گذار بر متغیرهای اقتصادی تاثیر بر انتظارات بوده که این انتظارات موجب افزایش نرخ ارز، با توجه به انتظار افزایش نرخ تورم در آینده می‌شود.

وی اظهار داشت: همانطور که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، اگر ساختارها اصلاح شود و سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی نیز با دقت و قدرت بیشتری ادامه یابد و همچنین هماهنگی میان سیاست‌های ارزی و تجاری وجود داشته باشد، شوک‌های اینچنینی نمی‌تواند اقتصاد و بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و نوسانات آن فقط کوتاه‌مدت خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این شرایط نوسانات نرخ ارز وقتی بدون دلیل اقتصادی باشد در میان‌مدت و بلندمدت به سمت تعادل حرکت کرده و از متغیرها کمتر اثر می‌پذیرد‌.

وی اضافه کرد: در خصوص ثبات نرخ ارز، لازم است بیش از آنکه به صادرات نفتی توجه شود، صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات مد نظر قرار گیرد و در مجموع باتوجه به شرایط کنونی و سیاست‌های اجرایی پیش‌بینی‌ها حاکی از ثبات نرخ ارز در فصل پایانی سال است.

برچسب ها: قیمت ارز ، اقتصاد ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات