صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۵۷۸۴

ملت و امت در تئوری انقلاب

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
انقلاب اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب شاهد تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدنی بسیاری بوده تا جایی که جایگاه مردم در نظام مردم‌سالار اسلامی ایران را از مردمی زیر تیغ پادشاهی بدون چون و چرا به ملت و امتی نیازمند رهبری و جهت‌دهی در راستای فتح قله‌های علمی و فناوری مبدل کرده است. ملت، جمعیت و مردم و شهروندان تأثیرگذار امروز در جامعه ایرانی به امت و دسته مردمانی اطلاق می‌شود که سرمایه اصلی یک نظام و انقلاب هستند؛ ملت ایرانی در تئوری انقلاب شهروندان سرزمین ایرانی هستند، ولی امت مسلمان از دایره مردم و شهروندان یک سرزمین خارج می‌شود، مفاهیم نوینی می‌یابد که کل مردم مسلمان را در شکل‌گیری حکومت واحده اسلامی زیر سایه آخرین امامت و منجی بشر تأثیرگذار می‌داند.
 
از همبستگی تا وحدت 
مردم مسلمان با شکل‌گیری نهادهای سیاسی، به صورت یک ملت درآمده‌اند و همبستگی و وحدت، پایه تشکیل گروه‌های انسانی و ملت به شمار می‌آید. پدیده ملت تجسم‌بخش انسجام گروه انسانی است، گروه انسانی که اعضای آن در اثر عوامل پیونددهنده مادی و معنوی به یکدیگر وابسته هستند و نسبت به جماعت احساس تعلق و وابستگی و همبستگی می‌کنند.همبستگی مبتنی بر ملاک‌های ذهنی، همچون هنجارهای اجتماعی، آرمان‌های مشترک و فرهنگ و تمدن است. با این حال، تصور یک جمعیت دارای یک فرهنگ واحد ما را از قالب مفهوم ملت به مفهوم دقیق‌تری می‌رساند که از آن با عنوان «امت» یاد می‌شود. «شهروند» عضو یک اجتماع سیاسی است که دارای حقوق و وظایفی در ارتباط با این عضویت است.
 
پیوند امت در سیر قطار انقلاب
دکترین سیاسی اسلام، امت و جامعه اسلامی را ملتی می‌داند که صرفاً رشته‌های ایمانی آنها را به هم پیوند می‌دهد. امتی که قرار است در ادامه قطار انقلاب و در سایه اتصال انقلاب اسلامی ایران به حکومت مهدوی تشکیل امت واحده اسلامی را بدهند.
شاید آن روزی که نخستین جرقه‌های انقلاب و حرکت قطاری با همین کوله‌بار از 12 فروردین 1357 زده شد، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که قرار است در 22 بهمن 1357 به قطار سریع‌السیری مبدل شود که در کنار دستاوردها، پیشرفت و توسعه به سوی تشکیل حکومت و امت واحده اسلامی طی طریق کند.
انقلاب اسلامی ایران در این سال‌ها همواره مورد توجه و ترس غربی‌ها بوده تا مبدأ آزادگی و استقلال نشئت گرفته از تئوری قدرتمند انقلاب اسلامی به دیگر نقاط دنیا صادر شود و این پیشرفت و توسعه از دست غربی‌ها خارج شود و در دست ملت‌هایی قرار گیرد که غرب در حال چپاول آنهاست. 
 
سرمایه‌گذاری غربی‌ها 
شاید به همین علت است که غربی‌ها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی می‌کنند تا قطار انقلاب را متوقف کرده و صدور ارزش‌ها و آرمان‌های انسان‌ساز و تمدن‌ساز و علم و فرهنگ‌ساز انقلاب اسلامی را به جهان متوقف کند. غرب از همان آغازین روزهای انقلاب سرمایه‌گذاری کرد تا مردم را از ادامه مسیر انقلاب باز دارد. نخستین تلاش‌های غربی با حضور نظامی در صحرای طبس شکست خورد و پس از آن با آموزش و تقویت و سازماندهی گروه‌های منافق و تروریست به ترورهای بسیاری در کشور دست زد. ترور شخصیت‌های بزرگ سیاسی، نظامی، اجتماعی و علمی از فرماندهان ارشد تا دانشمندان تأثیرگذار در این سال‌ها از انقلاب 1357 تاکنون سعی در بایکوت کردن انقلاب داشته، ولی موفق نشده است.
 
جنگ هشت ساله 
غرب در ادامه تلاش برای توقف قطار انقلاب سرمایه‌گذاری‌های دیگری کرد و این بار با تفرقه‌افکنی میان مسلمانان منطقه جنگ هشت ساله را در کنار انواع تحریم‌های اقتصادی و سیاسی به کشور تحمیل می‌کند تا شاید بتواند این قطار سریع‌السیر را از حرکت باز دارد، غافل از آنکه سرمایه‌های انقلاب خود حافظ آن بوده و جز عده معدودی که فریب آن دلارهای غربی را خوردند، بقیه امت مسلمان ایران پای آرمان‌های‌شان و عهدشان با رهبر و امام‌شان ماندند و از انقلاب و نظام اسلامی، خاک و ناموس کشور در برابر این تهاجمات وحشیانه دفاع کردند و دفاع مقدس هشت ساله را رقم زدند.
 
شکست دشمن 
دشمن در ادامه در کنار ترور شخصیت‌ها و دانشمندان هسته‌ای و فیزیکی و نقش‌آفرین کشور در مسیر دستیابی به فناوری‌های نوین و دانش هسته‌ای برای آشوب‌ها و اغتشاشات داخلی سرمایه‌گذاری کرد و برهه‌هایی نیز همچون زمستان 1388 و پاییز 1401 به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.  اما باید اذعان داشت،یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب ارتقای تقویت هویت دینی و همبستگی و وحدت میان مردم بوده است؛ امری که هر چند برخی مردم را دچار فریب کرد، اما سرانجام به نتیجه نرسید و قطار انقلاب و نظام اسلامی نه تنها از خط خارج نشد که توقفی هم در کار نبود و این مسیر پرچالش با وجود دشمنان خونی و تا دندان مسلح همچنان با همان وحدت و همبستگی میان ملت و امت و نظام ادامه دارد.
 
باید حواس‌مان باشد!
دشمن تلاش کرد مردم را با سیاه‌نمایی و ناامیدپراکنی، همچون برجسته کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی و رانت خواری و بی‌صلاحیت نشان دادن دست‌اندرکاران کشور از ادامه مسیر منصرف کند. در این راستا به کشته‌سازی و دروغ‌پراکنی و فریب اذهان عمومی با جنگ ترکیبی و جنگ روانی روی آورد و توفیقاتی هم حاصل ‌کرد و شادی و هلهله راه انداخت؛ اما در کمتر از آنی دستش رو شد و فریب‌خوردگان متوجه این سرمایه‌گذاری دشمن در راستای شکست انقلاب شدند؛ آنچه باید بر آن تأکید داشت اینکه با وجود تلاش 45 ساله دشمن در مسیر توقف قطار انقلاب این انقلاب مردمی و اسلامی همچنان پابرجاست و تلاش دشمن هرچند ضرباتی به نظام و انقلاب و ملت و امت وارد کرد، اما نتوانست آن را از حرکت باز دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات