صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۹۷۷
سیدعبدالحسین لاری‌ ـ ۴۲

حاکمیت مکتب

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان/ گروه خرد
ملاک‌هاى حاکم بر جامعه در زمان غیبت امام معصوم(ع) عبارت است از: «علم و تقوا». این مطمئن‌ترین مجرایى است که مى‌تواند بیان‌کننده احکام خدا از منبع وحى در میان مردم باشد و «فقیه جامع‌الشرایط» در فرهنگ اسلامى کسى جز اسلام‌شناس متقى نیست.
بدین‌گونه اصل «ولایت فقیه» زمینه تحقق رهبرى فقیه، عادل، متقى، آگاه به زمان و مدیر و مدبر و سیاست‌مدار و شجاع را فراهم مى‌کند. چنین رهبرى، بر اساس ارزش‌هاى مکتبى انتخاب مى‌شود و امت از نظر مکتبى موظف است که لحظه لحظه زندگى فرد منتخب و جزئیات رفتار و تصمیمات او را زیر نظر داشته باشد؛ چرا که در اسلام فرد و گروه حاکم نیست، بلکه مکتب حاکم است. نظارت مستقیم و همه‌جانبه یکایک افراد امت در این باره تنها یک حق نیست، بلکه بنا به اصل امر به معروف و نهى از منکر یک وظیفه است.
سید لارى مباحث علمى و استدلالى فقهى مفصلى را در اثبات این اصل اساسى و میزان اختیارات وسیع فقیه ولى امر در امر حکومتى و قضایى دارد و عام بودن وظیفه براى پیاده کردن حکومت اسلامى را حتى در زمانى که پیامبر و امام معصوم در میان نباشند، براى فقیه جامع‌الشرایط با استدلالات متقن فقهى به اثبات مى‌رساند. به عقیده او اجراى قوانین اسلامى در هیچ زمانى تعطیل‌بردار نیست و «ولى فقیه» از جانب امام دوازدهم(عج) نیابت و خلافت عامه دارد که زندگى بشر را در غیبت او بر اساس وحى تنظیم کند(1)
مرحوم آیت‌الله لارى ضابطه کلى و مشروعیت قانون و مجلس و انجمن شورایى را ولایت فقیه مى‌داند و براى رفع موانعى که در نهضت مشروطه بر سر اجراى قوانین الهى به وجود آمد و سبب انحراف نهضت مشروطه به غرب شد، معتقد است باید به این اصل که ضابطه کلى و جامع علمى و عملى است، برگشت. وی در این باره تأکید می‌کند: «ضابطه کلى و جامع علمى و عملى شرایط ملى و رفع موانع فعلى، ولایت فقیه است که از تفسیر کلام گهر بار حضرت امام حسن عسگرى(ع) به موازین آن پى مى‌بریم؛ «فاما من کان من الفقها، صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا على هواه، مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان یقلدوه و ذلک لایکون الا بعض فقها الشیعه لاکلهم» اما از میان فقیهان و حکماى دین، آن کس که بر نفس و امیال نفسانى مسلط باشد و خویشتن‌دار از گناه و انحراف بوده و دین خود را پاس دارد و بر روى هوا و هوس خویش پانهد و تنها مطیع و فرمان بردار دستورها و احکام خداوندـ اعم از فردى و اجتماعى‌ـ باشد، بر مردم است که از او پیروى کنند، ولى همه فقهاى شیعه واجد این صفات نیستند، بلکه بعضى از آنها داراى این ویژگى‌هاى متعالى و واجد این شرایط سخت و مشکل هستند.»(2)
از سوی دیگر، مرحوم سیدلاری به دلیل گستره اعتقادی‌اش به ولایت مطلقه فقیه معتقد بود، در زمان غیبت، فقیه مى‌تواند با اجتماع شرایط، ابتدا به بلاد کفار حمله ببرد (جهاد ابتدایى بکند) و حکومت اسلامى را در آن جا مستقر کند.(3) 
دفتر نشریه موجود است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات