صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۲۷

دشمن هر چه می‌خواهد بگوید!

پایگاه بصیرت / فاطمه علوی/ گروه پرونده
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به گواه تاریخ دستاوردهای بسیاری در عرصه اقتصادی برای مردم و ملت کشورمان داشته است؛ دستاوردهایی که توسعه زیرساخت‌ها از انقلاب تا امروز را به دنبال داشته و خود زیربنای آبادانی و توسعه در دیگر عرصه‌ها شده است. هر چند دشمن تشنه به خون انقلاب و نظام اسلامی همواره سعی در سنگ‌اندازی‌های اقتصادی و تحریم‌های جور و واجور داشته تا شاید بتواند شالوده نظام را در هم بپیچد یا با ایجاد نارضایتی‌های عمومی و ایجاد آشوب و اغتشاش زمینه‌های براندازی و انحلال و تجزیه را به اقرار خودشان فراهم کند؛ اما باز هم دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. 
 
از توسعه زیرساخت‌ها تا خودکفایی‌ها
یافته‌ها نشان می‌دهد، دستاوردهای انقلاب در توسعه زیرساخت‌ها و در مقایسه با پیش از انقلاب بسیار خوب و در مواردی چشمگیر بوده است، به ویژه در توسعه آب، برق، تلفن، گازرسانی به شهرها و روستاها، ساخت مسکن مستحکم و توسعه راه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم هیچ دوره‌ای با پس از انقلاب قابل مقایسه نیست.باید اذعان داشت، ایران اسلامی از انقلاب تا کنون شاهد دستاوردهای اقتصادی بسیاری در حوزه کشاورزی و خودکفایی و رشد درون‌زای برخی صنایع جدی بوده، اما با وجود توسعه صادرات غیرنفتی و رشد صنایع تبدیلی و پتروشیمی همچنان تکیه بر خام‌فروشی نفت تغییر چندانی نداشته و تحول بنیادینی در این بخش رخ نداده است.
 
توزیع ثروت
در ایران اسلامی در زمینه توزیع درآمد و کاهش فاصله مرکز و پایتخت تا پیرامون و کاهش فاصله بین نقاط شهری و روستایی تحولات اساسی رخ داده است، هرچند براساس برخی شواهد پس از جنگ و طی سال‌های اخیر، با بازگشت به فرهنگ اشرافی فاصله درآمدی اقشار ضعیف و ثروتمند افزایش پیدا کرده است؛ اما با این حال متولیان امر با استناد به قانون و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی سعی در توزیع ثروت و انتقال آن از اقشار ثروتمند به کم برخوردارتر‌ها داشته‌اند و وضع قوانین مالیاتی و یارانه‌های دولتی مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. امروز انقلاب اسلامی ایران با وجود هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در دل مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود. عظمتی که با همراهی همه دستاوردها، به ویژه اقتصاد با وجود مشکلات بسیار در عرصه‌های گوناگون از ترورهای منافقین تا جنگ تحمیلی و بعد هم جنگ اقتصادی، روانی و ترکیبی باز هم این کشتی تنومند را با پشتوانه مردم از میان این طوفان سهمگین به سوی مقصد هدایت می‌کند.
 
رشد اقتصادی
به استناد آمارها و به گواه مؤسسه‌های اقتصادی و مهم دنیا، انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی در عرصه اقتصادی به همراه داشته است. چنانکه به استناد آمار بانک جهانی و همه مؤسسات مهم اقتصادی بین‌المللی، اقتصاد ایران با هشت رتبه ارتقا از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به شمار می‌آید. باید گفت اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی در حالی هشت پله ارتقا یافته است که میزان فروش نفت خام به یک چهارم پیش از انقلاب، کاهش یافته و جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش یافته است که این آمار در جای خود و با وجود تحریم‌های ریز و درشت مستکبران علیه نظام اسلامی قابل توجه و ستودنی است. همچنین، نظام سلطه بین‌المللی تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به کار گرفته است. تحمیل ترور‌ها و کودتاها، تحمیل هشت سال جنگ، بمباران بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور و چهل سال تحریم، به ویژه هشت سال تحریم فلج‌کننده از مهم‌ترین سنگ‌اندازی‌ها و دشمنی‌ها بوده است.
 
ارتقای قدرت 
پیش از انقلاب اسلامی، قدرت اقتصادی ایران ۴۹۰ میلیارد دلار و در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد دلار است. همزمان با اینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر شده، اندازه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی از ابتدا تا امروز ۴/۸۸ برابر شده است. گفتنی است، تعداد واحد‌های صنعتی کشور از 10 هزار واحد به ۹۸ هزار واحد رسیده که از نظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته داشته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی و دانش‌بنیان تحول یافته است؛ صنعتی که امروز در چهل‌وپنج سالگی انقلاب امکان صدور آن به خارج از مرزها وجود دارد؛ آن هم صنعت و افتخاری که بدون کمک توان خارجی و تنها با تکیه بر زانو، یعنی نیرو و توان داخلی و در مواردی هم مهندسی معکوس نصیب کشورمان شده است.
 
 رشد صادرات
صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته که شامل ۶۰ هزار قلم کالا بوده و از نظر وزنی ۲ میلیون تن در سال است. هر چند این آمارها قیاس اول انقلاب با چند سال قبل است؛ اما باز هم گویای موفقیت‌های چشمگیر کشور است که با وجود تمام مشکل‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و تحریم‌ها باز هم با توان و قدرت داخلی میسر شده و گویای این نکته مهم است که انقلاب نیرو و توانی صد برابر به تمام ارکان نظام و مردم و دانشمندان و متولیان اقتصادی کشور تزریق کرد و همین نیرو و توان بود که جایگاه کشور را در عرصه اقتصاد در دنیا چند رتبه و پله ارتقا داد و سبب شد پس از انقلاب، اقتصاد ملی کشور، یعنی تفاوت درآمد و هزینه با وجود فشار‌های مستمر استکبار جهانی ۳/۷ برابر شده و سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور پس از انقلاب سه برابر شود.
 
نیروی دفاعی  ایرانی
یکی از آمارهای جالب و قابل توجه آمار نیازهای دفاعی ایران است. چنانکه پیش از انقلاب فقط ۵ درصد نیاز‌های بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده؛ ولی در حال حاضر ۹۰ درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این، یعنی حدود ۵ میلیارد دلار در سال هم صادرات دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور باشد. از طرفی سهم و نقش بانک در گردش پول ۲۵ درصد بوده و امروز به حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سرانه برخورداری جامعه ایرانی از خدمات بانکی در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی، حدود ۲۰ برابر شده است که شاخصی از کیفیت اقتصادی به شمار می‌آید و از دیگر سو از نظر سرانه دستگاه‌های خودپرداز بانکی، ایران رتبه ۲۳ جهان را دارد که از بسیاری از کشور‌های اروپایی بالاتر است.
 
دیپلماسی مؤثر
در حوزه دیپلماسی اقتصادی، ایران به عنوان عضو مؤثر و تعیین‌کننده در مجامع بین‌المللی NAM ،OPEC ،ECO و ۸ D و عضو ناظر در پیمان شانگهای حضور داشته و ظرفیت قابل توجهی را در توسعه متقابل اقتصاد‌های ملی در قالب این سازمان‌ها دارد. یکی از مسائل قابل توجه در ایران پیش از انقلاب حجم بالایی از بی سوادی و کم‌سوادی در کشور بود؛ امری که خود سبب‌ساز مشکلات بعدی و واردات پزشک و مهندس و معمار و طراح و... را ضروری می‌کرد؛ چنانکه بسیاری از پزشکان تا سال‌ها پس از انقلاب و به بار نشستن نهال تنومند آن وارداتی و  از دیگر کشورها بودند؛ از این رو گفتنی است، پیش از انقلاب با کمتر از نیمی از جمعیت فعلی، چهار برابر میزان فعلی نفت خام فروخته می‌شد؛ یعنی باید سهم هر ایرانی از فروش نفت، ۱۲ برابر امروز می‌شد؛ ولی با وجود این، کشوری به شدت عقب‌مانده، با اکثریت بی‌سواد و پزشک وارداتی و کشاورزی در آستانه اضمحلال و... داشتیم؛ به این دلیل که اکثریت درآمد نفتی براساس اراده آمریکا هزینه می‌شد! امروز هر چند دشمن به دنبال سیاه‌نمایی است، اما در پرتو انقلاب اسلامی، با یک دوازدهم سرانه فروش نفت خام در مقایسه با پیش از انقلاب به یک کشور به سرعت در حال پیشرفت در تراز بالای جهانی تبدیل شده‌ایم، چرا که امروز به واسطه استقلال، برنامه‌ریزی‌ها براساس منافع و امنیت ملی ایران انجام می‌شود، نه منافع و امنیت ملی آمریکا و امثالهم.
 
 مقاومت در برابر نظام سرمایه‌داری
باید اذعان داشت، جایگاه اقتصادی ایران با توجه به انتخاب گزینه مقاومت در برابر نظام سرمایه‌داری جهانی، از جایگاه کشور‌های هم‌ترازی که گزینه سازش و اتحاد راهبردی با آمریکا را انتخاب کرده‌اند؛ نظیر مصر و مکزیک به مراتب بالاتر است. استقلال سیاسی و بومی بودن مدیریت کشور به اقتصاد ایران چنان استحکامی بخشیده که در طول ۴۵ سال در مقابل شدیدترین تکانه‌های تاریخی، همچون جنگ تحمیلی و تحریم‌های فلج‌کننده، پایدار مانده است.
 
 اقتصاد دفاعی 
با وجود آنکه حجم تهدیدات نظامی علیه ایران در جهان بی‌سابقه است، میزان بودجه دفاعی فقط ۳ درصد تولید ناخالص ملی است. به اذعان کارشناسان انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد دفاعی، مبانی نظری و مدل‌سازی‌های جنگ دفاعی به منزله یک جنگ نرم را به کلی تغییر داده است و در کنار آن طی سال‌های پس از انقلاب از ظرفیت بزرگ اقتصادی ایران برای مقابله با شدیدترین و مستمرترین تحریم‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شده و این از بزرگ‌ترین موفقیت‌هایی است که انگشت تعجب بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان گذارده است.
 
رفاه خودساخته
چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ایران در مقایسه با پیش از انقلاب از ۳ هزار و ۶۰۰ دلار به ۱۵ هزار دلار با وجود بیش از دو برابر شدن جمعیت کشور از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه اقتصاد است؛ یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای چهار برابری در مقایسه با پیش از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است. آمار دیگری که در سرشماری سال ۱۳۹۰ خودنمایی کرد، وجود یک واحد مسکونی به ازای هر دو خانوار ایرانی بود که نشان داد به ازای هر خانوار ایرانی دقیقاً یک واحد مسکونی وجود دارد، این در حالی است که طی این سال‌ها جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است؛ در ابتدای پیروزی انقلاب از شش و نیم میلیون نفر سرپرست خانوار ۲۵ درصد مالک خانه بودند و امروز از ۲۶ میلیون نفر سرپرست خانوار ۷۵ درصد مالک هستند.
برابر گزارش سازمان خواروبار جهانی (FAO)، سرانه مصرف غذای ایرانیان از ۱۷۰۰ کیلو کالری در سال ۱۳۵۷با رشد حدود دو برابری به ۳۱۵۰ کیلوکالری در سال ۱۳۹۶رسیده است.
 
عدالت و توزیع منابع
پیش از انقلاب اسلامی درآمد‌های ملی بین ۳۵ درصد جمعیت تقسیم می‌شد و در جمهوری اسلامی با وجود تورم‌های وارداتی و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و سایر اثرات آن، برای صد درصد جمعیت باز توزیع درآمد‌های ملی صورت می‌پذیرد. پیش از انقلاب توزیع منابع مالی فقط به ۳۰ درصد جمعیت کشور که به طور عمده بخش برخوردار شهرنشین بودند، تعلق می‌گرفت؛ اما امروز توزیع منابع عادلانه صورت می‌گیرد. 
پیش از انقلاب اسلامی برای هیچ یک از اقلام وارداتی، مانند گوشت، مرغ، برنج، روغن، قند، شکر و میوه به جامعه روستایی کشور یارانه تخصیص نمی‌یافت، اما امروز به روستایی و شهری حتی به دهک‌های برخوردار نیز یارانه مستقیم و غیر مستقیم تخصیص داده می‌شود.
شاید یکی از مهم‌ترین‌های بازتوزیع و سرانه سلامت در کشور پس از انقلاب است؛ چنانکه این سرانه از ۸۰ دلار به ۴۰۰ دلار رسیده و پنج برابر پیش از انقلاب شده است.
اندازه بازتوزیع درآمد در حوزه آموزش عمومی ابتدایی و متوسطه نسبت به پیش از انقلاب ۱۰ برابر شده است که در نتیجه نرخ باسوادی هم حدود دو و نیم برابر شده است.
 
آمارهای تأمل‌برانگیز
پیش از انقلاب اسلامی امنیت غذایی ما ۳۰ روز بوده و در حال حاضر به ۳۳۰ روز رسیده است.
پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما ۲۵ میلیون تن بوده است و مابقی را وارد می‌کردیم. در حالی که بخشی از زمین‌ها به علت تغییرات آب و هوایی کارپذیری خود را از دست داده‌اند، در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن است؛ یعنی بهره‌برداری از سطح در مقایسه با پیش از انقلاب پنج برابر شده است.
شواهد حاکی از دستاورد عظیمی در حوزه اقتصاد برای انقلاب اسلامی ۴۵ ساله است؛ حالا دشمن هر چه می‌خواهد بگوید و سیاه‌نمایی کند... .
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات