صبح صادق >>  پاسدار >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۳۶
در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور مطرح شد

شناسنامه قرارگاه کربلا

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس» با حضور سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار علی فضلی، سردار احمد غلامپور،  سردار حسی علایی، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه، جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و خانواده شهید احمد سیاف‌زاده مسئول واحد طرح و عملیات قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس برگزار شد[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا نوبخت/ گروه سپاه
مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس» با حضور سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار علی فضلی، سردار احمد غلامپور،  سردار حسی علایی، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه، جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و خانواده شهید احمد سیاف‌زاده مسئول واحد طرح و عملیات قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس برگزار شد.
 
مترجم استراتژى به تاکتيک
در ابتدای مراسم که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه برگزار شد، «سردار نائینی» مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه دفاع‌ مقدس محل اکتشاف استعداد‌های بی‌شمار بود، اظهار کرد: «نیرو‌هایی که درنهایت سادگی و برای دفاع از کشور به جبهه پا گذاشتند و به‌مرور در مکتب جهادی امام خمینی(رضوان‌الله علیه) به فرماندهانی بزرگ و مجرب تبدیل شدند.» 
وی افزود: «ترکیب همین فرماندهان در طول هشت سال دفاع مقدس، شبکه‌های فرماندهی منسجم، هوشمند و بی‌بدیلی را به‌ عنوان اصلی‌ترین رکن اداره صحنه نبرد به وجود آورد که اجازه نداد دشمن مجهز به پشتیبانی کامل شرق و غرب به اهدافش برسد و چاره‌ای جز تسلیم نداشت.»
سردار نائینی بیان کرد: «با توسعه سازمان رزم سپاه، همزمان با عملیات والفجر مقدماتی قرارگاه‌های دیگری، مانند نجف و بعدازآن قرارگاه‌های نوح، رمضان، حمزه و قدس افزایش یافت و قرارگاه مرکزی همچنان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) بود.»
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: «پس از شهادت شهید مجید بقایی، احمد غلامپور که سابقه فرماندهی و جانشینی قرارگاه‌های عملیاتی را داشت،‌ به‌ عنوان جانشین قرارگاه کربلا منصوب می‌شود. سردار غلامپور در طول دفاع مقدس به عنوان شناسنامه قرارگاه کربلا شناخته می‌شد‌.»
سردار نائینی با اشاره به اینکه کارنامه و شناسنامه قرارگاه کربلا با احمد غلامپور یک هویت بود، در عین‌حال گفت: «هرچند در عملیات خیبر قرارگاه کربلا با فرماندهی سردار غلامپور با نام قرارگاه بدر فعالیت می‌کرد یا در عملیات بدر احمد غلامپور جانشین قرارگاه نجف بود یا در عملیات بیت‌المقدس4 که در غرب کشور و در منطقه دربندیخان عراق انجام شد، قرارگاه کربلا با نام قرارگاه فتح فعالیت می‌کرد.»
وی با اشاره به اینکه فرماندهان قرارگاه‌ها مانند سردار غلامپور تبحر خاصى در ترجمان استراتژى به تاکتيک داشتند، تأکید کرد: «شاکله شخصيتى غلامپور براى فرماندهى در سطح عمليات ساخته شده بود. او هم فهم سطح استراتژى داشت و هم مسائل تاکتيکى را خوب می‌فهمید. به همين دليل توانایى هدايت و مدیریت یگان‌های سپاه را داشت و بهترين انتقال‌دهنده ایده‌های فرمانده جنگ به سطوح پایين‌تر بود.»
 
آقا محسن متحول‌کننده و گره‌گشا بود
«سردار احمد غلامپور» راوی کتاب نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در کتاب تاریخ شفاهی خود که 800 صفحه است، حدود 200 مرتبه از آقای محسن رضایی نام برده است، درباره چرایی آن اظهار کرد: «برای عزیزان شاید این شبهه وجود داشته باشد که چرا از آقا محسن در این تاریخ شفاهی نام برده شده است؟ واقعیت این است که هشت سال جنگ ما پر از حوادث و اتفاقات بوده است؛ اما بعضی از اتفاقات و حوادث فراتر از حادثه و اتفاق نشان داده شده است و به‌نوعی می‌توان گفت، نقطه عطفی بوده که شرایط یک عملیات یا جنگ را تحت تأثیر خودش قرار داده است.»
سردار غلامپور عنوان کرد: «وقتی در بیان تاریخ شفاهی‌ام به مقطع عملیات طریق‌القدس، فتح‌المبین و دیگر عملیات‌ها رسیدم، نتوانستم به تحول بزرگی که در حوزه مدیریت فرماندهی جنگ و در حوزه ساختار و سازمان جنگ و حتی در حوزه طرح‌ریزی جنگ که آقای محسن رضایی در آن نقش اساسی داشت، یاد و اشاره نکنم.»
وی تأکید کرد: «باید عنوان کنم که آقا محسن در مقاطع مختلف جنگ و عملیات‌ها متحول‌کننده و گره‌گشا بود و نقش بسیاری در مدیریت هوشمندانه جنگ بر عهده داشت. در بسیاری از مقاطع اصرار ایشان عامل پیروزی در عملیات‌های مهم ما بود. او در مقطع درگیری در عملیات کربلای۴ و اصرار بر کربلای ۵ نقش بسزایی داشت. هر جا که فرآیند جنگ تغییر کرده و متحول شده، جای پای آقا محسن را می‌بینیم.»
سردار غلامپور خاطره‌ای از عملیات خیبر را روایت کرد و گفت: «در عملیات خیبر، شدت آتش دشمن در جزایر شدید بود و شیمیایی هم می‌زد. آقا محسن تماس گرفتند و گفتند آنجا چه خبر است؟ گفتم آقا محسن فقط این را به شما بگویم که دشمن به حدی که روی سر ما آتش و بمباران می‌ریزد ما که هیچ، خودش هم خسته شده است. روز چهارم و پنجم عملیات خودم را به قرارگاه رساندم تا وارد سنگر شدم تا چشمش به من افتاد، لبخندی زد و به شهید محلاتی بدون مقدمه گفت که ایشان سفیر ما در عراق‌ هستند!»
 
تنها دو کشور در جهان دانش عملیاتی دارند
«سردار محسن رضایی» در سخنانی تصریح کرد: «ایران در سده‌های قبل فاقد دانش عملیات در رده‌های نظامی بود، اما در دفاع مقدس به این دانش ارزشمند و بزرگ رسیدیم.» 
وی با تأکید بر اینکه ایران در سطح دنیا دومین کشوری است که این دانش را دارد، اظهار کرد: «ایران و آمریکا دارای دانش عملیاتی هستند.»
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس بیان کرد: «آقای غلامپور متخصص دانش عملیاتی جنگ است؛ البته بعضی از فرماندهان لشکرها فرصت پیدا کردند و خودشان را به این دانش رساندند، همچون شهید احمد کاظمی که وقتی مأموریتی را به او محول می‌کردیم، خودش تصمیم‌گیری عملیاتی می‌کرد.»
وی در عین‌حال تاکتیک در عملیات را مهم ارزیابی کرد و گفت: «در جریان دفاع مقدس فرماندهانی شکوفا شدند که در دنیا کم‌نظیر هستند. خط‌شکنی‌های حسین خرازی و مهدی باکری بی‌سابقه است. این دو تاکتیکسین‌های اصلی سپاه هستند.»
وی با اشاره به نقش سردار غلامپور در عملیات بیت‌المقدس، یادآور شد: «سه فرمانده در آزادسازی خرمشهر نقش داشتند. آقای غلامپور در قرارگاه قدس، آقای رشید و شهید حسن باقری که هر یک از این افراد چندین تیم داشتند. شهید قاسم سلیمانی تحت فرماندهی آقای غلامپور عملیات انجام می‌داد. سخت‌ترین درگیری‌ها را آقای غلامپور داشتند و ما به ایشان فشار می‌آوردیم که بماند و مقاومت کند و فشار را بر دشمن کم نکند.»
همچنین در پایان این مراسم ضمن تجلیل از خانواده شهید سیاف‌زاده، کتاب تاریخ شفاهی سردار احمد غلامپور رونمایی شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات