بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۶۵

کنعانی: پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درباره مذاکره با آمریکا برای کاهش تنش‌ها، با بیان اینکه نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست، گفت: پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه به اوضاع غزه و آمار شهدا و مجروحان و مفقودان جنایت مستمر و ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: امیدواریم جامعه جهانی بیش از این تعلل نکند و فرصت استمرار جنایت را به جنایتکاران ندهد و با جدیت هر چه تمام‌تر زمینه توقف جنایات جنگی و نسل کشی این رژیم را فراهم کند.

* کانون بحران در فلسطین است 

وی درباره تهاجمات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تحولات کنونی در منطقه هم گفت: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ ظالمانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا و انگلیس علیه ملت مظلوم فلسطین خاصه در باریکه غزه است. ۱۲۲ روز جنگ و جنایت مستمر علیه شهروندان مظلوم فلسطین. کانون بحران در فلسطین است و راه‌حل اساسی و پایدار پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی است.

کنعانی ادامه داد: اقداماتی که دولت آمریکا انجام می‌دهد دلیل واضحی است که دولت آمریکا مایل است دست این رژیم را برای ادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینی‌ها باز بگذارد. حمله به دیگر کشورها در منطقه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، عراق و یمن تلاشی ناشیانه برای انحراف اذهان عمومی از نقطه کانونی بحران یعنی فلسطین به سمت دیگر مناطق پیرامونی است. در حالی که کانون بحران همچنان در فلسطین است و راه‌حل اساسی پایان دادن به این جنگ ظالمانه و حملات وحشیانه و نسل کشی این رژیم است.

وی گفت: اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله حملات نظامی این دو کشور به یمن و عراق و سوریه و تداوم حمایت از جنگ طلبی رژیم غاصب اسرائیل متناقض با شعارها و پیام‌ها و ادعاهایی است که می‌دهند مبنی بر اینکه مایل به دامنه گسترش جنگ و بحران در منطقه نیستند. آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدامات آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی نقش آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه و خارج منطقه حساب کند. آمریکا و انگلیس به جای صلح و ثبات در منطقه ترجیح می‌دهند رژیم اسرائیل و منافع توسعه طلبانه این رژیم و منافع نتانیاهو این جنایتکار شناخته شده را انتخاب کنند و آن را بر منافع دولت‌ها و ملت‌ها و جامعه بین‌المللی ترجیح دهند.

* آمریکا و انگلیس درک درستی از مسائل منطقه و راه‌حل‌های آن ندارند

وی افزود: اقدامات دولت آمریکا و انگلیس نشان می‌دهد درک درستی از مسائل منطقه و راه‌حل‌های آن ندارند و به جای توجه به کانون بحران توجه به موضوعات پیرامونی و حاشیه‌ای می‌کنند و به جای علت به معلول توجه می‌کنند. این عملکرد با ادعاهای آنها مبنی بر اینکه به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستند ناسازگار و ناهمخوان است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی همچنین گفت که لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن عملا اجرایی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این اقدام در چارچوب سیاست‌های دولت ایران برای گسترش مناسبات و ارتباطات و همکاری ‌ها به ویژه در چارچوب تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. انتظار می‌رود شاهد اقدامات و رویکردهای مشابهی از سوی آن دسته کشورهایی باشیم که چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی تاکنون اجرا نکرده‌اند.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی این برنامه می‌تواند زمینه ساز تقویت ارتباطات مردم با مردم در مجموعه سیاست‌های مرتبط با سیاست توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه و کشورهای دوردست‌تر باشد.

* روادید رانندگان ترانزیت

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره عدم صدور روادید برای رانندگان ترانزیت در اروپا اظهار داشت: نمی‌دانم کدام یک از موضوعات مدنظر شماست، ولی اگر مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد هم دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌کند و هم در چارچوب سازوکارهای موجود بین‌المللی که ایران هم عضو آنهاست برای تسهیل همکاری‌های ترانزیتی و استفاده از مزایا و امتیازات عضویت در این سازوکارها مراجع ذیربط ایران اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای حل و فصل مشکلاتی که وجود دارد را انجام خواهند داد.

* سفر گروندبرگ به ایران

وی درباره سفر  هانس گروندبرگ نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: ایران از هرگونه توافقی که منطبق با واقعیات موجود و مورد تایید طرفین باشد و بتواند از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند حتما استقبال می‌کند.

* محکومیت حملات آمریکا و انگلیس به یمن

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا اقدامات و عملکردش در منطقه با ادعاهایی که مطرح می‌کنند ناهمخوان و ناسازگار است. حمله نظامی آمریکا به شهرهای یمن با همراهی انگلیس نشانگر این است که همچنان این دو کشور در مسیر دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در منطقه در حال حرکت هستند و در تلاشند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی ثباتی در دیگر نقاط منطقه فرصت‌های جدیدی را برای رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایاتش در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کنند. این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: تداوم این گونه اقدامات ماجراجویی و اقدامی در راستای دامن زدن به گسترش تنش در منطقه است و جامعه جهانی نسبت به ایجاد بازدارندگی و تداوم اقدامات ماجراجویانه و یکجانبه دولت آمریکا و انگلیس مسؤولیت دارد و باید اقدام جدی صورت دهد.

* حق‌آبه هیرمند

کنعانی درباره حق‌آبه هیرمند گفت: خبر جدیدی ندارم ولی این موضوع در جدول موضوعات ما با مقامات سرپرستی افغانستان مطرح است. گفت‌وگوهای ما با آنها ادامه دارد.

* اقدام ناشیانه و غیرقانونی آمریکا و انگلیس

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اقدام رژیم‌های آمریکا و انگلیس علیه یمن و مورد هدف قرار دادن اهداف مختلفی در شهرهای مختلف یمن اقدامی ناشیانه و یکجانبه و غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف اذهان عمومی از کانون اصلی بحران در منطقه و فرصت سازی برای تداوم جنایات جنگی و نسل کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است.

کنعانی بیان کرد: آنچه در منطقه و در دریای سرخ در حال رخ دادن است معلول است. توجه آمریکایی‌ها بر کشورهای دیگر منطقه و حمله به اهدافی در یمن و سوریه و عراق و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها خلاف ادعای این کشورها مبنی بر عدم دامن زدن به جنگ در منطقه است. آنها به دنبال توسعه دامنه بحران و تنش در منطقه هستند.

* ایران به دنبال توسعه دامنه جنگ و تنش در منطقه نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مواضع روشن و دیدگاه‌های صریحی دارد. ما بر تمرکز همه تلاش‌ها برای تقویت صلح و ثبات در منطقه تأکید می‌کنیم. ایران به دنبال توسعه دامنه جنگ و تنش در منطقه نیست. ایران تلاش‌های زیادی صورت داد حملات رژیم صهیونیستی در منطقه متوقف شود. کانون بحران در فلسطین و تداوم و گسترش بحران در منطقه نتیجه استمرار بیش از چهار ماه جنایت جنگی و نسل کشی‌ فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس اگر به صلح  و امنیت در منطقه فکر می‌کنند و علاقه‌مند هستند باید حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و به جای حمله به دیگر کشورها در منطقه و نقض قوانین و مقررات بین‌‌المللی و نقض منشور ملل متحد به کانون بحران یعنی فلسطین توجه و دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند.

کنعانی تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی بدون حمایت دولت آمریکا امکان تداوم جنگ و تجاوز علیه مردم فلسطین را ندارد. 

وی گفت: اگر کسی به کاهش تنش در منطقه صادقانه فکر می‌کند باید به کانون بحران مسأله فلسطین بیندیشد. بر ضرورت پایان دادن فوری به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم غزه تأکید فوری داریم.

* قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس درباره درگیری مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: ما قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. اقدامات عملی و دیپلماتیک ایران در چهار ماه گذشته اثبات کرده که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری و بحران و تنش در منطقه است. به دنبال توسعه دامنه درگیری و به دنبال تنش با هیچ کشوری هم نیستیم.

* هیچ نیروی نیابتی در منطقه نداریم

به گزارش فارس، وی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان یک هویت تروریستی سازمان یافته به عنوان نیروی نیابتی خودش برای تحقق اهداف راهبردی خود در منطقه و تامین منافع نامشروع خودش در منطقه استفاده می‌کند.

کنعانی اضافه کرد: آنچه در منطقه شاهدیم اقدامات دولت‌ها، ملت‌ها و گروه‌های مقاومت برخاسته از ملت‌هایی است که نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین اعتراض جدی دارند و نسبت به حمایت بی چون و چرا و تمام عیار و تمام قد آمریکا از این رژیم اعتراض جدی دارند و حمایت آمریکا از این رژیم را زمینه ساز بحران در منطقه و تداوم نسل کشی فلسطینی‌ها می‌دانند.

* نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا برای کاهش تنش تصریح کرد: نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست. دیدگاه ما روشن و واضح است. پیام ما به آمریکا رسیده و در مواردی که آنها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را منتقل کرده‌اند ما از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های واضح و صریحی دادیم.

وی ادامه داد: راه‌های کاهش بحران در منطقه و کاستن از تنش و بی ثباتی در منطقه روشن است. کانون بحران مشخص است، فلسطین است و دولت آمریکا متاسفانه بخشی از راه‌حل نیست و بخشی از بحران است و در کنار راهکار صلح قرار نگرفته و در کنار تشدید تنش و بحران در منطقه قرار گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: این ارزیابی ایران به تنهایی نیست. این ارزیابی دولت‌ها و ملت‌های جهان است. آنچه در چهار ماه گذشته شاهد بودیم ناشی از حمایت آمریکا از این رژیم است. آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز نشان داد که متاسفانه به جای کمک به اهداف و ماموریت‌های صلح سازی شورای امنیت در مقابل کارکرد اصلی و حقیقی این شورا که تامین صلح و امنیت بین‌المللی است، ایستادگی کرده و بارها با وتو و حذف بندهای ناظر بر ضرورت ایجاد آتش بس فوری از پیش نویس‌های قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت، مانع از توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها شده است. 

وی همچنین تصریح کرد: صلح در منطقه وابسته به توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی است.

* روابط خوب ایران و اقلیم کردستان و دولت عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق به روابط خوب و مستحکم ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و همچنین روابط خوب با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: مانعی در توسعه روابط ایران و عراق وجود ندارد. منافع مشترک اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم و موانع احتمالی موجود را به کنار بنهیم و زمینه‌های تقویت روابط را بیش از پیش فراهم کنیم.

کنعانی اضافه کرد: معتقدیم توسعه مناسبت ایران و عراق اراده و خواست دو دولت و ملت است و خوشبین هستیم روابط دو کشور هر روز بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

* سفر احمدیان به عراق

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق نیز گفت: این سفر در چارچوب تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌ها درباره همکاری‌های مشترک و تامین منافع مشترک در حوزه امنیتی در مبارزه با تروریسم و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه است.

* توصیه به انگلیسی‌ها

وی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی مقامات انگلیسی از جمله کامرون و وزیر دفاع این کشور که خواستار خویشتنداری و تنش زدایی ایران در منطقه شده‌اند، گفت: آنهایی که دستشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خون ملت فلسطین و کودکان فلسطین آغشته است نمی‌توانند در خصوص جمهوری اسلامی ایران که همواره به طور عملی و صادقانه حامی ملت مظلوم فلسطین و حامی تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده اظهارنظر کنند. متاسفانه تلاش برای نادیده گرفتن تعمدی واقعیت‌ها در منطقه بخشی از ویژگی سیاست خارجی امروز رژیم انگلیس است و این ویژگی بر سنت دیرینه فتنه انگیزی این رژیم در منطقه اضافه شده است.

کنعانی تصریح کرد: رژیم انگلیس نباید مسؤولیت تاریخی خود را در شکل گیری این غده سرطانی و کانون بی ثباتی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی فراموش کند. این از اذهان ملت‌های منطقه هیچگاه پاک نخواهد شد و این روزها بیش از هر زمان دیگری، نقش فتنه انگیزانه رژیم انگلیس در ایجاد این غده سرطانی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان است.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: عادت به اتهام زنی و فرار به جلو و ادامه حمایت از جنایت در منطقه که وضع اسفبار کنونی در غزه نتیجه این سیاست غلط است، بخشی از اشتباهات راهبردی رژیم انگلیس است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به رژیم انگلیس توصیه می‌کنیم به این اشتباهات خاتمه دهد و از گذشته تاریخی خود در منطقه پند بگیرد و سیاست حمایت ظالمانه از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند و به جای اتهام زنی به این و آن و ایران به رفتار غلط و بی ثبات ساز خود در منطقه فکر کنند.

به گفته کنعانی، اتهام زنی به ایران فرار به جلو و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از عملکرد غلط رژیم انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

* گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست کابل درباره افغانستان گفت: انگیزه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان افغانستان موسوم به فرمت مسکو پیشنهاد شده و در این خصوص رایزنی‌های گسترده در سطوح مختلف دولت سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه و نمایندگی‌های این کشورها نزد سازمان ملل انجام شد. این رایزنی‌ها منجر شد به اینکه هسته گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان شکل بگیرد و توافق کنند که این نشست را در کابل برگزار کنند که نتیجه آن برگزاری این نشست در نهم بهمن ماه در کابل بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این چهار کشور در چارچوب رایزنی‌های انجام شده هشت کشور دیگر در سطح سفرا و نمایندگان خود در این نشست حضور یافتند و تحولات و مسائل مرتبط با وضعیت جاری افغانستان در رویکرد منطقه محور توسط کشورهای همسایه افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: کمیته تماس منطقه‌ای، کانال تماس امن برای جستجوی سازوکاری است که در همراهی بین همسایگان و کشورهای منطقه الگوهای سنتی و بومی پیشرفت در روندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان و منطقه را شناسایی کرده و شرایط بهتری را برای ملت‌ رنج کشیده افغانستان شامل همه اقوام و مذاهب با هم برادر افغانستان را ایجاد کند.

وی گفت: این بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب مشارکت با کشورهای موثر منطقه اقداماتی را انجام دهند که شرایطی بهتر برای وضعیت افغانستان و مردم این کشور رقم بخورد.

* نشست دوحه

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست دوحه درباره افغانستان گفت: ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چندجانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر و سازنده‌ای داشته و در این چارچوب‌ها تلاش کرده برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان و کمک به ثبات و امنیت در این کشور و ایجاد شرایط بهتر برای وضعیت زندگی مردم افغانستان در این نشست‌ها حضور یابد. مشخص نیست هنوز در چه سطحی در این نشست شرکت کنیم. 

* شهادت آدم دروغگو و جنایتکار مسموع نیست

ادعای ترامپ برای حمله هماهنگ شده با ایران به پایگاه عین الاسد سؤال خبرنگاری بود که در این خصوص کنعانی بیان کرد: شهادت آدم دروغگو و جنایتکار و جنایت پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است که یک بار دیگر در صدر دولت آمریکا قرار بگیرد، مسموع نیست.

* دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت:‌ فرمایشات مقام معظم رهبری نصب العین دستگاه دیپلماسی و دولت است. توسعه مناسبات اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های ممکن برای تقویت روابط اقتصادی خارجی جزو اولویت‌های دولت است و دستگاه دیپلماسی به عنوان بازوی اجرایی دولت و مجری سیاست خارجی تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند.

کنعانی اضافه کرد: ماموریت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر تحقق همین هدف اساسی و مهم متمرکز است و ارزیابی ما این است که توفیقات نسبی خوبی در تقویت مناسبات با کشورهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی و تجاری داشتیم و آمار و ارقام نشانگر این ادعاست که چقدر در تحقق رویکرد اقتصادی دولت موفق بودیم و میزان ارتقای همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها و اسنادی که در راستای زمینه سازی برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی امضا شده است، همه بیانگر این موضوع است. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: خوشبختانه در یک مسیر خوب قرار داریم و چشم‌انداز توسعه روابط اقتصادی و تجاری ما با کشورها امیدوارکننده و دلگرم کننده است و امیدواریم مجموعه تلاش‌ها بتواند منویات مقام معظم رهبری و اهداف دولت و انتظارات ملت را بیش از پیش برآورده کند.

* سفر شهروند آمریکایی به ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر یک شهروند آمریکایی به ایران و تصاویری که از این سفر منتشر شده نیز گفت: اطلاعی ندارم چه شهروندی سفر کرده است. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران و سفر شهروندان ما به دیگر کشورها از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد. سازوکارهای سفرها روشن است. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند، اینکه آیا این فرصت‌ها برابر و مساوی است اینها مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از موضوع مورد اشاره شما شخصا اطلاعی ندارم.

* میدان نفتی و گازی آرش

خبرنگاری درباره اظهارات سفیر ایران در کویت در پی ملاقاتش با وزیر نفت کویت درباره میدان نفتی و گازی آرش بیان کرد: پیش از این دیدگاه ایران در ارتباط با این موضوع بیان کردم. معتقدیم آنچه در ارتباط با میادین و منابع مشترک بین ما و کویت است در چارچوب سازوکار حقوقی موجود بین دو کشور قابل پیگیری و حل و فصل است به نحوی که منافع دو کشور تامین شود.

وی افزود: طرح موضوعات فنی و حقوقی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.

* تماس‌های تلفنی امیرعبداللهیان

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و اسماعیل هنیه و زیاد نخاله و طرح‌های پیشنهادی و ابتکارات عنوان کرد: این گفت‌وگوها در استمرار مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و آخرین وضعیت موجود و راه‌های تحقق اهداف و منافع ملت فلسطین و پایان دادن فوری به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. این مذاکرات از ابتدای بحران جاری در غزه شکل گرفته و تا الان ادامه داشته است.

کنعانی بیان کرد: وزیر خارجه همچنین با بورل مسؤول سیاست خارجی و با وزیر خارجه مصر و با دیگر همتایان از جمله وزیر خارجه قطر گفت‌وگوها و مذاکراتی در ارتباط با آخرین وضعیت فلسطین داشت. ایران دیدگاه‌ روشن و واضحی نسبت به مسأله فلسطین و اوضاع غزه دارد. توقف فوری جنگ علیه غزه و شکست محاصره نوار غزه و ارسال فوری و نامحدود کمک‌های انسانی جزو خواسته‌های اصلی ایران بوده است.

وی گفت: آینده فلسطین باید توسط خود ملت فلسطین و در قالب گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی ترسیم شود. طرح‌های مختلفی اکنون از سوی طرف‌های مختلف مطرح می‌شود. معتقدیم آنچه می‌تواند به پایان دادن به بحران در منطقه و ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، توقف فوری جنگ است.

* جلسه شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله به عراق و سوریه هم عنوان کرد: در جلسه شورای امنیت در سطح نماینده دائم نزد سازمان ملل حضور خواهیم داشت.

* حضور مستشاری ایران در سوریه

وی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص حمله به سوریه و عراق و اینکه مواضع ایران را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد، تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سه کشور در منطقه و نقض مقررات و حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل است. حضور ایران در سوریه حضوری مستشاری با هدف مبارزه با تروریسم و در چارچوب دعوتی است که از ایران به عمل آمده است. حضور ما مستشاری و قانونی و رسمی است. همکاری موفقی در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق و دولت‌ها و ارتش‌های این کشورها داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ادعاهای آمریکایی‌ها باطل است و نمی‌توانند با برخی اتهام زنی‌ها و ادعاها آنچه به عنوان نقض منشور ملل و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست را توجیه کنند. فرافکنی‌های این کشورها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. اتهامات تکراری مقامات آمریکا فرافکنانه و مبتنی بر اهداف سیاسی و انحراف افکار عمومی است.

* سفر وزیر خارجه سودان به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امروز وزیر خارجه سودان به تهران نیز اظهار داشت: ما و سودان از سال‌های دور روابط نزدیک و سازنده‌ای را داشتیم. متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی و بدون اینکه مشکلی حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با ایران را به صورت یکجانبه قطع کرده بود. با اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بین دو کشور اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه سالجاری صادر و دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش و از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود.

کنعانی اضافه کرد: متاسفانه شاهد جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی در سودان هستیم. سیاست همیشگی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده و بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت‌وگوهای سودانی - سودانی برای پایان دادن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه ساز شکل گیری فضای رو به جلو در روابط باشد.

* حمایت از آفریقای جنوبی

وی درباره حضور ایران به عنوان طرف ثالث در شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه شکایت علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردیم و دیگر کشورها را برای حمایت از آفریقای جنوبی تشویق کردیم. نحوه ورود ما به عنوان طرف این جنایت به عنوان موضوع حقوقی با توجه به نوع نگاه سیاسی ما به هویت و ماهیت نامشروع رژیم صهیونیستی در دست بررسی‌های  کارشناسی حقوقی دقیق است و به محض اینکه جمع بندی لازم صورت بگیرد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. 

* با هر تهدیدی قاطعانه برخورد کرده‌ایم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص گزینه حمله نظامی به داخل خاک ایران گفت: ایران به دنبال تشدید و بحران در منطقه نیست و از تنش و بحران هیچ گاه حمایت نکرده است، ولی در عین حال ایران نشان داده که همواره با هرگونه تهدیدی علیه امنیت و حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قاطعانه برخورد کرده است و در به کارگیری از توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان کننده علیه هرگونه متعدی و متجاوزی، ذر‌ه‌ای تردید نخواهد کرد.

کنعانی تصریح کرد: این توانایی و اقتدار ایران را دیگران قبلا درک کرده‌اند و حتما به این توجه خواهند کرد و قبل از هر اقدام غلطی حتما صد بار محاسبه خواهند کرد. آنچه آمریکا در منطقه علیه عراق، سوریه و یمن انجام دادند، اقدامات خودسرانه و غیرقانونی تلقی و آن را قویا محکوم می‌کنیم.

وی گفت: نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها از سوی رژیم آمریکا را اقدامی در چارچوب حمایت تمام عیار از رژیم غاصب صهیونیستی تلقی می‌کنیم و این اقدامات مسؤولیت بین‌المللی برای رژیم آمریکا و انگلیس به عنوان متجاوز دارد. سازمان ملل و شورای امنیت در زمینه بازدارندگی از عدم تکرار این تجاوزات مسؤولیت دارند.

* آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند به ایران هشدار دهند

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار وال استریت ژورنال درباره اینکه آیا تأیید یا تکذیب می‌کنید که آمریکا قبل از حمله به یمن و سوریه به ایران هشدار داده و سپاه توانسته نیروهای خود را از این مناطق خارج کند؟ گفت: هیچ اطلاعی ندارم آمریکایی‌ها به ما هشداری داده باشند. آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند به ایران هشدار دهند.

* حضور نظامیان ما در سوریه مستشاری است

کنعانی درباره اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن یک مستشار نظامی ایران در سوریه هم گفت: حضور نظامیان ما در سوریه مستشاری است. آنچه رژیم صهیونیستی انجام داد غیر از تجاوز علیه حاکمیت و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان عضو سازمان ملل، در کنار اقدامات آمریکا ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه علیه تروریسم و جریان‌های تکفیری و داعشی در آنجا نقش دارند. یک بار دیگر این اقدامات نشان می‌دهند آنها در مبارزه با تروریسم صادق نیستند.

* ایران و مصر

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و مصر و توافق برای ادامه دیدارها و تماس‌ها در آینده نیز گفت:‌ موضوع روابط دوجانبه در گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه و در ادامه گفت‌وگوهای دیپلماتیک مطرح شد. خوشبختانه توافق برای تداوم گفت‌وگو برای تحقق نقشه راه دو رئیس جمهور برای ارتقای مناسبات تعریف کردند وجود دارد و این گفت‌وگوها می‌تواند در چارچوب توافق دو کشور در بازه زمانی آینده در مکان یا به شکلی که طرفین توافق خواهند کرد، انجام شود. فضای مثبتی است و طرفین در انجام و استمرار این گفت‌وگوها اتفاق نظر دارند.

* ائتلاف وهمی و تخیلی در دریای سرخ

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تشکیل ائتلاف دریایی توسط اتحادیه اروپا در دریای سرخ گفت: تشکیل ائتلاف‌های وهمی و تخیلی از این دست را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. این ائتلاف‌ها را خودخوانده تلقی می‌کنیم ائتلاف آمریکایی‌ها هم خودخوانده است. عدم همراهی تعداد زیادی از کشورها در منطقه و خارج منطقه و حتی اروپایی با ائتلافی که آمریکا ائتلاف نام گذاشتند، نشانگر اختلاف نظر و عدم اتفاق نظر درباره وضعیت منطقه است.

وی گفت: قصد اروپا برای تشکیل این ائتلاف، این‌ها ایجاد تشکل‌ها و ساختارهای وهمی است که صرفا با نگاه به معلول و نه علت در منطقه قصد شکل دادن به آن را دارند و کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. اگر به ثبات و امنیت در منطقه و به آبراهه‌های بین‌المللی به درستی و صادقانه می‌اندیشند، به ریشه و علت العلل بحران توجه نند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وضعیت در دریای سرخ نتیجه دامن زدن به جنگ توسط رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و انگلیس از این رژیم است. تشکیل چنین واحدهایی که آنها اسم آن را ائتلاف نام می‌گذارند، کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم.

* مخالفت سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های آمریکا

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مخالفت سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های آمریکا از اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل در داخل آمریکا بالا گرفته است. این سیاست‌ها مخالفان جدی در داخل آمریکا دارد. هزینه دولت آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به نفع رژیم صهیونیستی است. رویکردی که بعد از چهار ماه غلط بودن آن برای آمریکایی‌ها اثبات شده است.

کنعانی افزود: نظرسنجی ها در داخل آمریکا نشانگر میزان ضدیتی است که افکار عمومی آمریکا نسبت به سیاست حمایتی این کشور از رژیم صهیونیستی دارند. امیدواریم دولتمردان آمریکا به صدای ملت و افکار عمومی آمریکا توجه داشته باشند.

* حضور نیروهای آمریکایی در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره اراده ایجاد شده در کشورهای منطقه برای اخراج نیروهای آمریکایی بیان کرد: موضع ایران روشن است، حضور نیروهای آمریکایی در منطقه مخل ثبات و امنیت است و رویکرد آمریکا در طول سالیان گذشته در منطقه نشان داده آمریکا به جای سرمایه گذاری بر امنیت بر بی ثباتی سرمایه گذاری کرده‌ است. اخبار جدیدی درباره ماهیت ۱۱ سپتامبر می‌شنویم و اخبار در عراق و افغانستان و ... نشان می‌دهد که حضور آمریکا در منطقه ثبات ساز نبوده است.

وی گفت: این کشورهای منطقه هستند که باید راجع به این موضوع تصمیم بگیرند. در عراق صدای دولت و مجلس و ملت عراق نسبت به ادامه حضور نیروهای آمریکایی روشن و واضح است و حضور این نیروها را ثبات ساز نمی‌دانیم.

* به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه گفت: ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم. ایران به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است. رویکرد ایران ثبات و پیشگیری از دامنه‌های بی ثباتی و ناامنی است. اینکه وزیر خارجه ترکیه چه گفته اطلاع ندارم. رویکرد ایران سرمایه‌گذاری بر امنیت است و این سرمایه گذاری سودمندترین سرمایه‌گذاری به نفع ثبات در منطقه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات