بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۶۶

کنعانی در نشست خبری: برگزاری نشست وزرای خارجه همکاری‌های اسلامی در مورد فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، از برگزاری نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد فلسطین خبر داد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری، با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند اظهار کرد: در انتخابات شاهد یک رخداد ملی و برگزاری شکوهمند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بودیم که در فضای امن و سالم و پُر نشاط برگزار شد.

وی افزود: از ملت شریف و بصیر ایران برای استفاده از حق انتخاب و مشارکت در این انتخابات مهم، تشکر می‌کنیم؛ به نامزدهای راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم منتخبین ملت بتوانند در مسیر خدمت به مردم، توفیقات روزافزون داشته باشند.

کنعانی گفت: از خانواده بزرگ وزارت کشور و جامعه فرهنگیان در برگزاری انتخابات و همچنین از حافظان امنیت کشور نیز قدردانی می‌کنیم؛ همچنین از تلاش خستگی‌ناپذیر اصحاب رسانه و به ویژه رسانه ملی در فعال‌سازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی، تشکر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برگزار ۴۰ انتخابات بوده‌ایم که این آمار در غرب ‌آسیا بی نظیر بوده است.

کنعانی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اجلاس جده، تصریح کرد: رخداد مهمی را فردا در جده در سازمان همکاری‌های اسلامی در ارتباط با مساله فلسطین شاهد خواهیم بود؛ نشست وزرای امور خارجه همکاری‌های اسلامی در مورد فلسطین فردا برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هم نشست اول و هم نشست دوم، محصول تلاش دیپلماتیک ایران و تعداد دیگری از کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی است.

کنعانی گفت: فلسفه شکل‌گیری سازمان همکاری‌های اسلامی در ارتباط با مساله فلسطین بوده و انتظار این بود که در فاصله زمانی ۵ ماهه جنایات رژیم اسراییل علیه مردم غزه، شاهد اقدام موثر و تاییدکننده از سوی سازمان همکاری اسلامی باشیم.

وی ادامه داد: به رغم جلسه‌ای که برگزار شده بود، شاهد آن نبودیم که سازمان همکاری‌های اسلامی بتواند در مسیر ایجاد بازدارندگی از تداوم جنایات اسراییل ایفای نقش کند؛ البته تلاش در حمایت از فلسطین قابل قدردانی است اما انتطار ملت فلسطین یک اقدام بازدارنده در مقابله با جنایات بود.

کنعانی گفت: متاسفانه در سایه جنگ‌طلبی مقامات رژیم اسراییل و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم، این جنگ ظالمانه به طور مستمر ادامه یافته است؛ سازمان همکاری‌های اسلامی فردا در معرض یک آزمون قرار دارد؛ انتطار مردم فلسطین از رهبرای کشورهای اسلامی این است که در تکمیل گام‌هایی که تاکنون برداشته‌اند، تصمیمی اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد میدان آرش، گفت: طرح ادعاهای بی‌اساس و یک‌جانبه، هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. در ارتباط با میدان آرش، جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دو جانبه با دولت کویت همواره بر هم‌فکری سازنده مبتنی بر مصالح مشترک تاکید کرده است.

کنعانی افزود: نگاه ما به مناسبات با همسایگان، نگاه مبتنی بر ایجاد فضای مثبت و تلاش سازنده و حل مشکلات از طریق گفت‌وگوهای سازنده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به ادعای روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مبنی بر احداث پایگاه دریایی توسط ایران در سودان، گفت: وزیر امور خارجه سودان این موضوع را تکذیب کرده است.

کنعانی در ادامه با اشاره به ادعای رییس کمیسیون اروپا مبنی بر کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، افزود: بارها در این‌باره موضع خود را اعلام کرده‌ایم. روابط نظامی ایران و روسیه مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک است و این همکاری‌ها علیه هیچ کشوری نیست.

وی افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که جنگ را راه حل نمی‌دانیم و بارها آمادگی ایران برای میانجی‌گری جهت پایان‌دادن به این جنگ را مطرح کرده‌ایم. طرح چنین ادعاهایی را برای منحرف‌کردن افکار عمومی می‌دانیم.

کنعانی در مورد بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، افزود: با توجه به تحولات منطقه و تداوم جنایات جنگی و نسل‌کُشی فلسطینی‌ها در غزه، طرح موضوعات اختلاف‌برانگیز در نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس جای تاسف است؛ جزایر سه گانه جزء لاینفک خاک ایران هستند و ایران حاکمیت خود بر خاک خود را اعمال می‌کند و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که اظهار نظر کند.

وی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند نیز گفت: حق‌آبه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ قانونی بوده و بارها بر استفاده از حق‌آبه تاکید کرده‌ایم؛ دولت سرپرستی افغانستان بر مطالبه ایران تأکید کردند. ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند و بر مبنای آب موجود و مکانیسم‌های حقوقی، حقوق آبی ایران را تأمین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد توافقنامه ایران و عراق، افزود: توافقی که میان طرفین امضا شده، حاصل اراده دو طرف برای تامین امنیت مرزهای طولانی مشترک میان ایران و عراق بوده است؛ کمیته مشترکی ناظر بر روند اجرای این توافق است؛ ایران بر ضرورت تکمیل روند این توافقنامه تاکید دارد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات