بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۸۰

تأکید امیرعبداللهیان بر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان

وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با همتای سودانی در تهران بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری فعالیت سفرا در ۲ کشور را برای پیگیری توسعه همکاری‌های فیمابین مهم خواند.

علی الصادق علی وزیر خارجه سودان که در نخستین سفر بعد از قطعی روابط ایران و سودان و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، ظهر امروز (دوشنبه) ۱۶ بهمن ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

سودان در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ که به قطع روابط یک طرفه عربستان با ایران منجر شد، در تبعیت از عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد که در پی دیدار دو وزیر خارجه ایران و سودان در تیر ماه سالجاری در باکو، مقرر شد روابط از سر گرفته شود و در ۱۷ مهر ماه سالجاری دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند. 

امیرعبداللهیان در دیدار امروز با همتای سودانی با تأکید بر گشایش صفحه جدیدی از تحکیم و توسعه روابط ایران و سودان به توافقات و نکات مهم مطرح شده در دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض اشاره کرد و افزود: حضور هیأت سودان در تهران نشانگر اراده جدی مقامات عالیرتبه سودان برای تحکیم و توسعه روابط است و اراده و تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از تقویت همکاری و توسعه روابط با سودان است.

وی بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری‌های فیمابین مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که با استقرار و پیگیری سفرای دو کشور بتوان همکاری‌های فیمابین را افزایش داد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ظرفیت‌ها و تجربیات ارزشمند ایران در عرصه صنعتی و خدمات فنی و مهندسی، فناوری‌های نوین و برتر و زمینه‌های پزشکی و دارویی، آمادگی ایران را برای ارائه این تجربیات در راستای توسعه و پیشرفت سودان اعلام کرد. 

* اهتمام جدی سودان برای تحکیم روابط با ایران

علی الصادق علی وزیر امور خارجه سودان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، به سابقه روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و با ابراز تاسف از قطع روابط و ایجاد وقفه در روند روابط بین دو کشور و ملت مسلمان، بر اراده و اهتمام جدی کشورش برای تحکیم و توسعه روابط در عرصه‌های مختلف تأکید و ابراز امیدواری کرد با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات فیمابین باشیم. 

وی همچنین گزارشی از روند تحولات داخلی و بحران در این کشور و تلاش‌های رئیس جمهور کشورش برای فائق آمدن بر مشکلات مردم سودان منبعث از جنگ و بحران و حل و فصل بحران از راه‌های مسالمت آمیز و با کمک و حمایت کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد و از طریق ابتکار عمل‌های صلح منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد. 

وزیر امور خارجه سودان همچنین با اشاره به توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ و بحران داخلی در سودان، بر موضع اصولی دولت و مردم کشورش در حمایت از آرمان مقدس فلسطین و محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به خصوص در غزه تأکید کرد.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه سودان به تهران عنوان کرد که دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش و از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود.

کنعانی بیان کرد: متاسفانه شاهد جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی در سودان هستیم. سیاست همیشگی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده و بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت‌وگوهای سودانی - سودانی برای پایان دادن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه ساز شکل گیری فضای رو به جلو در روابط باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات