صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۱۷۷

مهم‌ترین دستاورد‌های حوزه پزشکی و سلامت در ۴۵ سال گذشته

در آستانه برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند، بار دیگر دشمنان نظام جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از امپراطوری رسانه‌ای خود، درصدد نفی دستاورد‌های ۴۵ سال گذشته و ایجاد بدبینی در مردم و نهایتاً تحریک آن‌ها به شرکت نکردن در انتخابات هستند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

در آستانه برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند، بار دیگر دشمنان نظام جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از امپراطوری رسانه‌ای خود، درصدد نفی دستاورد‌های ۴۵ سال گذشته و ایجاد بدبینی در مردم و نهایتاً تحریک آن‌ها به شرکت نکردن در انتخابات هستند. این خط فکری دروغین در حالی است که نظام جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته دستاورد‌های مهم و ملموسی داشته است. یکی از دستاورد‌های مهم در حوزه سلامت و پزشکی بود که مستقیماً نیز به زندگی مردم باز می‌گردد.

برخی از مهم‌ترین دستاورد‌های پزشکی و سلامت ایران در ۴۵ سال گذشته به شرح زیر است:
- شاخص طول عمر در ایران اکنون ۲۲ سال بالاتر از قبل از انقلاب و حتی بالاتر از میانگین جهانی است. شاخص طول عمر قبل از انقلاب ۵۵ سال بود که جزو پایین‌ترین رتبه‌ها در جهان بود. اکنون شاخص زندگی در ایران به ۷۷ سال رسیده است. حتی بانک جهانی نیز به این دستاورد مهم جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند.

- شاخص دسترسی درمانی شامل دسترسی به پزشک، بیمارستان و مرکز درمانی و دارو است. پیش از وقوع انقلاب اسلامی حداکثر ۳۷ درصد شهر‌های کشور به بیمارستان و مرکز درمانی دسترسی داشتند، اما اکنون این آمار به بیش از ۹۷ درصد رسیده است. تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار تخت رسیده است. علاوه بر این، پیش از انقلاب به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۳ پزشک در کشور حضور داشت، اما اکنون این آمار به ۱۶ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر رسیده است؛ لذا سرانه پزشک در ۴۵ سال گذشته ۵ برابر شده است. این درحالی است که جمعیت کشور تا ۲.۵ برابر رشد یافته است. این پیشرفت مهم و محسوس در پی افزایش حدود ۱۲ برابری شمار پزشکان به دست آمده است. پیش از انقلاب حدود ۱۴ هزار پزشک اعم از پزشک عمومی و متخصص رشته‌های مختلف در کشور حضور داشتند که بخش قابل توجهی از این رقم هم شامل پزشکان خارجی می‌شد، اما اکنون ۱۶۰ هزار ۹۱۲ پزشک در کشور حضور دارند که رشد بیش از ۱۱ برابری داشته است. در حال حاضر حدود ۶۰ هزار پزشک در مقاطع دکتری عمومی و دستیاری پزشکی مشغول به تحصیل هستند. اگر این افراد را به تعداد پزشکان کشور بیفزاییم تعداد پزشکان حاضر در کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر است. نیاز به پزشک خارجی نیز در کشور وجود ندارد.

- توفیقات در عرصه بهداشت عمومی و پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر از جمله دیگر دستاورد‌های محسوس جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته بوده است. بیماری‌هایی نظیر سیاه سرفه، سل، آبله، فلج اطفال، کزاز نوزادی، جذام، سرخک، سرخجه و دیفتری حذف شده و بیماری‌های اسهالی کنترل شده و سایر بیماری‌های واگیر نظیر هپاتیت و عفونت‌های حاد تنفسی و ... نیز کاهش چشمگیر چشمگیری داشته و این‌ها از جمله دستاورد‌های مهم در حوزه پزشکی و سلامت در ۴۵ سال گذشته بوده است.

- در دوران رژیم پهلوی حدود ۵۰ شرکت تولیدی در زمینه تجهیزات پزشکی در سطح کشور وجود داشت که همگی مواد اولیه را از خارج وارد و در داخل ایران مونتاژ می‌کردند، این شرکت‌ها تنها توانایی تامین ۳ درصد از نیاز کشور را داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۵۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۸۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کنند. در حال حاضر واحد‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور بیش از ۸ هزار نوع وسیله پزشکی در کلاس‌های مختلف، تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. امروز جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید دارو در سطح منطقه را در اختیار دارد و ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود. همچنین اکنون ایران مقام چهارم تولید دارو‌های نوترکیب را در سطح آسیا داراست و تاکنون ۱۴ دارو از این نوع در کشور تولید شده است. داروی نوترکیب به طور عمده در درمان بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان‌ها، برخی بیماری‌های ویروسی، ام اس و هموفیلی به کار گرفته می‌شود.

نتیجه:
پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های پزشکی و سلامت به دست آمده است، نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته توجه به جان مردم و ارتقاء شاخص‌های سلامت بوده است، اما دشمنان جمهوری اسلامی ایران سعی دارند این دستاورد‌های آشکار و محسوس را انکار کنند. نکته حایز اهمیت این است که پیشرفت‌ها در این حوزه‌ها در شرایطی به دست آمده است که شاهد ۸ سال جنگ تحمیلی و همچنین تحریم‌های ظالمانه غرب به خصوص آمریکا بودیم. اوج این تحریم و قساوت پزشکی نیز در زمان شیوع کرونا بود، اما با تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه علمی در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه پزشکی، جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد نظام سلامت و پزشکی کشور با اختلال جدی مواجه شود. بدون تردید، این پیشرفت‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی نیز ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات