صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۴۲

بازگشت ترامپِ تلاویو

بیست‌وپنجمین انتخابات کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) در حالی برگزار شد که انتخابات بیست‌و‌چهارم یک سال و نیم قبل برگزار شده بود. در بیست‌و‌چهارمین دوره انتخابات پارلمانی نیز مانند انتخابات اخیر حزب لیکود و راست‌گرایان حائز اکثریت کرسی‌ها شده بودند[...]
پایگاه بصیرت / سیدرضی عمادی
بیست‌وپنجمین انتخابات کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) در حالی برگزار شد که انتخابات بیست‌و‌چهارم یک سال و نیم قبل برگزار شده بود. در بیست‌و‌چهارمین دوره انتخابات پارلمانی نیز مانند انتخابات اخیر حزب لیکود و راست‌گرایان حائز اکثریت کرسی‌ها شده بودند، اما بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه ناکام ماند. در ادامه، کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یئیر لاپید متشکل از احزابی رنگارنگ و نامنسجم تشکیل شد. این کابینه تنها یک سال دوام آورد تا صحنه سیاسی فلسطین اشغالی شاهد انتخاباتی دیگر باشد؛ انتخاباتی که موجب به قدرت رسیدن مجدد متحدان نتانیاهو شد.
 
دلایل به قدرت رسیدن نتانیاهو
ویژگی شاخص انتخابات این بود که نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری را در سرزمین‌های اشغالی در اختیار داشت، تلاش کرد پس از یک سال و نیم بار دیگر به قدرت بازگردد.نتیجه اعلام شده حاکی از این است که نتانیاهو و متحدانش دست‌کم 65 کرسی مجلس 120 نفری رژیم صهیونیستی را در اختیار گرفتند. برای تشکیل کابینه کسب 61 کرسی مجلس کافی است و اکنون نتانیاهو فرصت دارد بدون ائتلاف با مخالفان و رقبای سرسخت خود، کابینه جدید تشکیل دهد. دلایل متعددی درباره وضعیت کنونی نتانیاهو و متحدانش وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
 
عملکرد ضعیف کابینه ائتلافی
رقبای نتانیاهو، یعنی نفتالی بنت، یئیر لاپید و بنی گانتس نشان دادند حتی برای مدت یک سال هم توان باقی ماندن در رأس قدرت را ندارند و کابینه ائتلافی آنها که بسیار نامنسجم بود، فروپاشید. این در حالی است که نتانیاهو پیشتر به مدت 12 سال متوالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. کابینه ائتلافی بنت‌ـ لاپید در حوزه اقتصادی دستاوردی نداشت، در صحنه سیاست خارجی در مقابل مقاومت فلسطین و لبنان ناتوان نشان داد و نتانیاهو و صهیونیست‌های افراطی نیز از این ناتوانی بهره بردند. لاپید توافق دریایی با لبنان را تاریخی خواند، اما نتانیاهو آن را «تسلیم تاریخی» در مقابل حزب‌الله لبنان توصیف کرد.
 
پیوند نتانیاهو با افراطی‌ها
یکی دیگر از دلایل نتیجه انتخابات کنست، پیوند نتانیاهو با صهیونیست‌های افراطی است. طبق آمارها، صهیونیست‌های افراطی 14 تا 16 کرسی مجلس را تصاحب کردند. ائتلاف راست افراطی موسوم به «صهیونیسم دینی» در زمره متحدان نتانیاهو هستند. بن غفیر، نماینده تندرو، نژادپرست، ضد اعراب و ضد فلسطینی‌ها که مواضع تند و اقدام‌های خشنی دارد و هیچ حقوقی برای فلسطینی‌ها و اعراب قائل نیست، در دوران تبلیغات انتخاباتی افکار عمومی خسته در سرزمین‌های اشغالی را با خود همراه کرد.
بن غفیر یک روز پیش از انتخابات کنست از سویی خواستار برعهده گرفتن مسئولیت سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» شد و از سوی دیگر مدعی شد، یک فلسطینی به سوی خانه وی تیراندازی کرد. واکنش بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نوعی به بن غفیر کمک کرد و گفت: «بن غفیر هیچ تخصصی جز هفت‌تیرکشی آن هم در میان محافظانش و در حالی که در پشت کامیون پنهان شده است، ندارد.»
اشاره گانتس به ویدئوی منتشر شده از ایتماربن‌غفیر است که او را ماه گذشته در حال هفت‌تیرکشی در محله شیخ جراح قدس اشغالی نشان می‌دهد. بن غفیر در حالی که هفت‌تیر به دست دارد و در پشت کامیون مخفی شده است، از نظامیان صهیونیست می‌خواهد به سوی جوانان فلسطینی که به طرف او سنگ پرتاب کرده بودند، تیراندازی کنند. گانتس افزود: «در این عملیات هیچ کس به خانه ایتماربن‍غفیر تیراندازی نکرد و او ابداً هدف این حمله نبود.»این اظهارنظر بن غفیر و واکنش بنی‌گانتس نشان می‌دهد بن غفیر، متحد جدید نتانیاهو نژادپرستی تمام عیار است که اعراب سرزمین‌های اشغالی را نمی‌پذیرد. همین خصیصه نیز عاملی برای استقبال نژادپرستان در سرزمین‌های اشغالی از بن غفیر و راست‌گرایان افراطی و شکست رقبای نتانیاهو به شمار می‌رود.
 
پیامدهای به قدرت رسیدن نتانیاهو
بازگشت نتانیاهو به قدرت بدون ائتلاف با رقبایی سرسخت پیامدهایی در دو سطح داخلی و منطقه‌ای خواهد داشت که  مهم‌ترین پیامدها عبارتند از:
 
شدت گرفتن نژادپرستی 
راست‌گرایان افراطی در سرزمین‌های اشغالی آشکارا نژادپرست هستند و بر اخراج اعراب از سرزمین‌های اشغالی تأکید می‌کنند. به قدرت رسیدن آنها به منزله شدت گرفتن نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی است. در حالی که منازعه میان اعراب و صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است، این منازعه بیشتر خواهد شد.
بتصلائل اصموطریچ، یکی از رهبران راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی که به مجلس راه یافته است، سال 2020 فلسطینیان ساکن مناطق بدوی صحرای نقب را «بمب ساعتی» توصیف کرده بود که باید به وسیله رژیم صهیونیستی خنثی شوند. بن غفیر هم اساساً خواستار اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت صحنه داخلی سرزمین‌های اشغالی شاهد نابسامانی‌های اجتماعی شدیدتر و بیشتری پس از تشکیل کابینه جدید باشد.
شماری از شخصیت‌های سیاسی رژیم صهیونیستی پیش از برگزاری انتخابات درباره به قدرت رسیدن افراطیون هشدار داده بودند. زیپی لیونی، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی به قدرت رسیدن راست‌گرایان افراطی را مرگبار توصیف کرد و گفت: «نگرانی‌هایی که این دور انتخاباتی را به عنوان انتخابات مرگبار نشان می‌دهد، ناشی از سناریوی احزاب شریک با ایدئولوژی‌های خطرناک و رهبران بی‌قیدوبند است. کابینه آینده قوی نخواهد بود.»
کابینه ضعیف
یکی دیگر از پیامدهای نتیجه انتخابات این است که به شکل‌گیری کابینه‌ای ضعیف منجر خواهد شد. افرادی با نتانیاهو در مجلس جدید متحد هستند که برخی از آنها اساساً تجربه سیاست‌ورزی ندارند، اما مدعی در اختیار گرفتن مناصب کلیدی هستند. اصموطریچ و بن‌ غفیر که از رهبران راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی هستند، سوابقی همچون شرارت، تندروی و عقاید عجیب و غریب دارند و حتی اصموطریچ در سال 2005 به دلیل سازمان‌دهی تظاهرات خشونت‌آمیز در مخالفت با خروج یک‌طرفه رژیم صهیونیستی از غزه دستگیر و محاکمه شد. اصموطریچ پیش از انتخابات خواستار انتخاب به عنوان گزینه وزارت جنگ کابینه نتانیاهو شده بود. راست‌گرایان افراطی بدون گرفتن چند پست وزارتی با نتانیاهو ائتلاف نخواهند کرد، در حالی که صرف‌نظر از نژادپرست بودن، به کله‌پوک‌هایی معروف هستند که حتی ریاضی و فیزیک را علم نمی‌دانند. بنابراین، اگرچه به نظر می‌آید نتانیاهو کابینه‌ای بی‌دردسر تشکیل دهد، اما همچنان تحلیل‌ها حاکی از این است که کابینه آینده دوام چندانی نخواهد داشت. 
اختلاف با دولت دموکرات آمریکا
نتانیاهو تنها شش ماه پس از کسب قدرت جو بایدن در آمریکا از نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی کنار رفت. بایدن معتقد بود نتانیاهو به همراه محمدبن‌سلمان حامی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند. بنابراین، بایدن تمایلی به بقای نتانیاهو در قدرت نداشت. اکنون نتانیاهو در حالی بار دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌شود که دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا باقی مانده و شواهد نیز گویای این است نتانیاهو مانند بن‌سلمان از جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا در ماه جاری میلادی حمایت می‌کند. علاوه بر این، ایتمار بن غفیر متحد نتانیاهو در کابینه آینده خواهد بود. بن غفیر یکی از اعضای سابق جنبش «کاچ» است که از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تحت نظارت تروریسم قرار دارد و پیشتر به اتهام تحریک نژادی به وسیله واشنگتن محکوم شده بود. همین موضوع نیز شکاف میان تل‌آویو و دولت دموکرات آمریکا را بیشتر خواهد کرد. 
تقویت مقاومت فلسطین
به نظر می‌آید یکی دیگر از پیامدهای نتیجه انتخابات مجلس رژیم صهیونیستی، تقویت مقاومت فلسطین خواهد بود. راست‌گرایان افراطی نظیر بن غفیر آشکارا ضد اعراب هستند و بر اخراج اعراب از سرزمین‌های اشغالی تأکید می‌کنند. راهیابی چنین افرادی به کابینه تل‌آویو و همچنین وجود این دیدگاه در نتانیاهو که کابینه بنت‌ـ لاپید با فلسطینی‌ها مماشات کرده و تسلیم مقاومت لبنان و فلسطین شده است، سبب خواهد شد خشونت علیه فلسطینی‌ها در کابینه آینده رژیم صهیونیستی افزایش یابد. با توجه به شکل‌گیری گروه مقاومت «بیشه شیران» و اقدامات مقاومت که در ماه‌های اخیر در کرانه باختری و حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی انجام شد، می‌توان شاهد شدت گرفتن درگیری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها و تشدید مقاومت  بود. 
احتمال لغو توافق دریایی با لبنان
یکی دیگر از پیامدها لغو توافق دریایی با لبنان است. این توافق به تازگی میان بیروت و تل‌آویو درباره ترسیم مرزهای دریایی امضا شد و دستاورد مهمی برای لبنان و حزب‌الله است. با وجود این، در حالی که لاپید آن را توافقی تاریخی خواند، نتانیاهو آن را تسلیم تاریخی دانست و اعلام کرد در صورت در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری، توافق را اجرا نخواهد کرد.
بهره سخن
با وجود بازگشت نتانیاهو به قدرت، هنوز نمی‌توان از پایان بن‌بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی و عمر چهار ساله مجلس سخن گفت، زیرا بسیاری در صحنه سیاسی فلسطین اشغالی درباره خطرات ناشی از قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی هشدار می‌دهند؛ هشداری که می‌تواند زمینه فروپاشی کابینه نتانیاهو را نیز فراهم کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات