صبح صادق >>  پاسدار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۶۲۷۳

تربیت نیروی متخصص تراز انقلاب اسلامی

پایگاه بصیرت / جمیل زرگان/ گروه سپاه
شعار انقلاب ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. استقلال ابعاد گوناگون سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد. بی‌شک، برای استقلال در ابعاد گوناگون، جهاد علمی و پیشرفت کشور در علم و فناوری که رسالت دانشگاه‌های کشور است، ضروری است. رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «ما نمی‌خواهیم که دانشگاه ما تکرار و باز تولید فلان دانشگاه آمریکایی باشد.»(۱۳۹۷/۷/۱۷) برای تحقق این امر دانشگاه جامع امام حسین(ع) با شعار تزکیه، جهاد علمی، دانشگاه تمدن‌ساز، تحقق دانشگاه تراز اسلامی برای ایفای نقش در تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بلند انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و برای تحقق آن دارای برنامه راهبردی تحول علمی و تعالی معنوی مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی است. 
این دانشگاه رسالت دانش و پژوهش پاسداری از انقلاب اسلامی استادان و پژوهشگران خود را تربیت نیروی متخصص در تراز اسلامی و پشتیبانی علمی از سپاه برای انجام مأموریت در محیط‌های پیچیده و متغیر برای مقابله با تهدیدات ترکیبی، رصد و آینده‌پژوهی، تولید علم نافع بومی و مرجع‌ساز با احصا و حل نظام مسائل سپاه و انقلاب اسلامی، با حضور در میدان عمل سپاه و انقلاب و با راهبرد تعامل و ارائه خدمات مستشاری به رده‌های کاربر و همچنین شبکه‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشی سپاه و کشور قرار داده است. 
بحمدالله در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت دانشگاه جامع امام حسین(ع) در حوزه‌های گوناگون دانش و فناوری بوده و در سال جاری بر اساس نظام رتبه‌بندی ISC در جمع دانشگاه‌های کشور حائز رتبه دوم شده است. این موفقیت را به کلیه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه همکاران محترم خود در دانشگاه جامع امام حسین(ع) تبریک عرض می‌کنم. دلایل این موفقیت بزرگ متعدد بوده که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.  
این دانشگاه مأموریت‌گرا بوده و استادان و پژوهشگران آن در حوزه پژوهش به جای تمرکز بر نوشتن مقاله صرف یا پژوهش‌های غیر متناسب با نیاز کشور که متأسفانه گریبانگیر بسیاری از مراکز علمی کشور شده، احصا و حل نظام مسائل واقعی سپاه و کشور را در دستور کار خود قرار داده و پس از حل مسائل، مستندات آن را به شکل مقاله علمی در مجلات معتبر ملی و بین‌المللی یا کتاب نیز منتشر می‌کنند.
برای قانونی شدن و تثبیت این حرکت به تحول در آیین‌نامه ارتقای استادان برای تحقق تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب در این حوزه نیاز بوده که خوشبختانه این اقدام نیز انجام شده و امروز دانشگاه دارای آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی اختصاصی مصوب است. بر اساس این آیین‌نامه فعالیت تربیتی‌ـ علمی استادان این دانشگاه بر اساس نقشه راه و طرح تفصیلی ارتقا، مصوب تعیین می‌شود و ارتقای مرتبه و ترفیع پایه آنان بر مبتنی بر ارزیابی عملکرد تعهد شده در نقشه راه آنها انجام می‌گیرد. همانطور که گفته شد، در پژوهش و فناوری، تمرکز بر حل نظام مسائل سپاه و انقلاب اسلامی بر اساس نقشه راه مراکز علم و فناوری دانشکده و پژوهشکده‌ها، تولید علم نافع و مرجع‌ساز، مدیریت دانش در راستای جلوگیری از انقطاع نسلی و همچنین تولید کتاب و مقاله مستخرج از مسائل واقعی حل شده از جمله جهت‌گیری‌های استادان و پژوهشگران دانشگاه برای انجام فعالیت‌های پژوهشی است. 
دانشگاه نظام تربیتی دارد و جذب دانشجو در آن به صورت هدفمند و با گزینش حقیقی انجام می‌گیرد. در این نظام استادان افزون بر نقش معلمی با جهاد تبیین، امیدآفرینی و شاگردپروری به عنوان فرماندهان جنگ نرم دارای رسالت بوده و تربیت دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم مبتنی بر نظام تربیت ولایی انجام می‌گیرد. پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری دانشجویان این دانشگاه قبل از جذب برای پاسخ به نظام مسائل واقعی احصا شده از سوی استادان، نقشه راه مراکز علم و فناوری، رصد و آینده‌پژوهی که در طرح تفصیلی استاد نیز مصوب شده تعیین می‌شود.
مخاطب دانستن خود در برابر مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه دانشگاه و احساس تکلیف و داشتن برنامه و الگوی اجرایی برای تحقق این فرامین و برنامه‌ریزی برای اجرای آنها در این دانشگاه و تلاش برای معرفی این الگو قابل تعمیم به سایر دانشگاه‌ها، اصلاح هرم هیئت علمی، جوان‌گرایی، برخورداری دانشگاه از سرمایه انسانی انقلابی، استادان و پژوهشگران نخبه، متعهد و مجرب، آزمایشگاه‌های مرجع، پیشرفته و بروز از عوامل مهم موفقیت دانشگاه در انجام رسالت خود بوده است. 
حضرت آقا فرموده‌اند، دانشگاه افزون بر وظیفه‌ای که نسبت به خود دارد، یک وظیفه هم در باره جامعه دارد، سعی کنید که دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنید.(۱۳۹۸/۳/۸) بر این اساس، کمک به محرومیت‌زدایی در قالب تشکیل یک قرارگاه با اقدام در حوزه‌هایی، مانند آب‌رسانی و تصفیه آب شرب مناطق روستایی، امنیت غذایی و توسعه کشاورزی و دامپروری، برنامه‌ریزی برای تحقق این تدبیر در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است. 
به اعتقاد بسیاری از مسئولان نهاد علم و استادان بازدیدکننده از نمایشگاه‌های دستاوردهای تحولی چند سال اخیر این دانشگاه، دانشگاه جامع از حیث داشتن برنامه راهبردی برای انجام رسالت خود، چگونگی احصا و پاسخ به نظام مسائل، همچنین تبدیل دانش به فناوری، تولید متن و محتوای نافع، روزآمد و کارآمد و به ویژه مدیریت دانشگاهی دارای الگوی‌های قابل تعمیم به سایر دانشگاه‌های کشور است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات