صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۲۸۰
سیدعبدالحسین لاری‌ـ ۴۳

اجرای اسلام تعطیل‌بردار نیست!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان/ گروه خرد
از جمله آثار سیاسی مرحوم سیدلاری  می‌توان به رساله آیات‌الظالمین، رساله قانون مشروطه مشروعه، رساله قانون در اتحاد ملت و دولت، رساله فقهی و سیاسی موسوم به احکام قانون اداره بلدیه، رساله سؤال و جواب فقهی و بیانیه دفاعیه جهاد با اجانب در جنگ جهانی اول اشاره کرد. آیت‌الله لاری در بیشتر آثار خود بر لزوم مبارزه با استبداد و ظلم تأکید کرده است. سید به ویژه با انتشار رساله‌های «آیات‌الظالمین» و «احکام قانون اداره بلدیه» همکاری مسلمانان با حکومت‌های استبدادی را نامشروع دانست. در این میان، برخورد آیت‌الله لاری با مستبدان در جریان انقلاب مشروطیت بسیار برجسته و تعیین‌کننده بود. البته او تنها به موضع‌گیری علمی درباره مشروطیت اکتفا نکرد؛ بلکه مردم را به مقابله نظامی در جهت مقابله با استبداد داخلی و سلطه خارجی تشویق کرد. 
این برون‌دادهای رفتاری منبعث از اندیشه سیاسی و فقهی سید لاری بود که با بخشی از آن اندیشه‌ها در شماره گذشته آشنا شدیم. آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری در رساله «قانون در اتحاد ملت و دولت»، حکومت را به دو دسته استبدادی و مشروطه مشروعه تقسیم می‌کند. او مستبدان را در زمره مفسدان فی‌الارض و محاربین با مسلمین قرار داده و با استناد به آیه‌های قرآن معتقد است مستبدان با خدا و رسول او به ستیز برخاسته‌اند. او حتی در رساله احکام قانون اداره بلدیه حکم قتل مستبدان را صادر کرده است و در رساله آیات‌الظالمین، از همه خواسته است تا حکومت‌های استبدادی را تحریم کنند و هر گونه همکاری مؤمنان با این حکومت‌ها را نامشروع دانسته است. او به همین علت با حکومت پادشاهان مخالف بود و از مردم خواست تا به دنبال جایگزین کردن آن با حکومت اسلامی باشند. به همین علت بود که تبدیل سلطنت قاجاریه به دولت حقه اسلامیه را واجب دانست و در جریان انقلاب مشروطیت از برقراری حکومت مشروطه مشروعه دفاع ‌کرد. از نگاه او این حکومت باید بر قوانین شرع اسلام منطبق باشد. او تفاوت حکومت مشروطه مشروعه با حکومت استبدادی را مانند تفاوت اسلام و کفر، حلال و حرام، حق و باطل و بهشت و جهنم می‌دانست. حفظ نظام سیاسی اسلام، از بین بردن ظلم و ستم در حکومت اسلامی و برقراری عدالت در جامعه اسلامی از مهم‌ترین اهداف حکومت مشروطه مشروعه از نگاه آیت‌الله لاری بود.
آیت‌الله لاری با اینکه تشکیل مجلس به منظور حفظ و حراست از حقوق مردم را واجب کفایی می‌دانست، اما مخالف قانون اتخاذ شده از غربیان بود. او در رساله قانون مشروطه مشروعه تأکید کرد، قانون مجلس باید منطبق بر شریعت اسلامی باشد. در همین راستا، جلوگیری از وضع قانون غیر اسلامی و گسترش عدالت در جامعه را از مهم‌ترین اهداف نهضت اسلامی خود در برابر حاکمیت تفکر غربی بر مشروطه می‌دانست. سید لاری حتی اعتقاد داشت، ریاست مجلس باید بر عهده فقیه عادل جامع‌الشرایط باشد تا از این طریق از نفوذ جریان‌های انحرافی در مجلس جلوگیری شود. آیت‌الله سید عبدالحسین لاری از نخستین کسانی بود که اصل ولایت مطلقه فقیه را در رساله «ولایت الفقیه» ارائه کرده است. از دیدگاه لاری، اجرای قوانین اسلامی در هیچ زمانی تعطیل بردار نیست. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات