صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۴۲
حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با صبح صادق

فضای رقابت باز است!

پایگاه بصیرت / زهرا علوی/ گروه پرونده
«انتخابات» از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی در همه کشورها به شمار می‌رود. اتفاقی که می‌تواند تغییرات مهم و اساسی در هر نظام سیاسی ایجاد کند یا به فرموده رهبر معظم انقلاب سبب تحولاتی شگرف شود. ایران اسلامی هم در 11 اسفندماه سال جاری شاهد رویدادی بزرگ و تحول‌آفرین در عرصه سیاسی خواهد بود و با حضور همه طیف‌ها و جناح‌ها فضای رقابت برای انتخاباتی پرشور باز خواهد شد. برای بررسی بیشتر این مهم با «حمیدرضا ترقی» گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید. 
 
با توجه به تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان از همه جناح‌ها، آیا فضا برای رقابت آماده است؟ همانطور که  می‌دانید طبق استعلامی که شورای نگهبان از خود نامزدها در فرم‌های انتخاباتی شده است، تعداد بالغ بر ۱۵۰۰ نفر وابسته به تشکل‌های اصلاح‌طلب، حدود ۱۵۰۰ نفر وابسته به تشکل‌های اصولگرا و بالغ بر ۲۷۰۰ نفر هم وابسته به تشکل‌های مستقل هستند. 
این نشان‌دهنده این است که با همت شورای محترم نگهبان که سعی کرده است در چارچوب قانون با سیاستی تسامح‌گونه برخورد کند، جمع قابل توجهی از همه جریان‌ها و حداقل چند برابر نیاز مجلس امکان رقابت انتخاباتی پیدا کرده‌ند؛ البته ممکن است برخی چهره‌های شاخص این جریان‌ها به علت برخی مدارکی که در دستگاه قضایی یا امنیتی و... داشتند، امکان حضور برای‌شان فراهم نشده باشد، ولی اینکه بگوییم هیچ جریانی نامزد مورد نظر خود را ندارد که از آن حمایت کند، واقعیت ندارد.
بنابراین، رقابت بین جریان‌های موجود کشور به اضافه آنهایی که به دنبال تحول بوده یا به دنبال طرح دیدگاه‌ها و مواضع خود درباره حل مشکلات کشور هستند، اما وابستگی تشکیلاتی به هیچ جایی ندارند هم وجود دارد؛ در واقع، این افراد نخبگانی هستند که مستقل بوده و به هیچ تشکل و جریان سیاسی وابسته نبودند؛ ولی احساس مسئولیت کردند که می‌توانند از این طریق دیدگاه‌های خودشان را برای جامعه و مردم از طریق تبلیغات انتخاباتی مطرح کنند و مردم این امکان برای‌شان فراهم شود که از بین این چهره‌ها، افراد مورد نظرشان را که می‌تواند دیدگاه یا خواست آنها را در مجلس دنبال کند، انتخاب کنند. بنابراین، ما در این انتخابات یک رقابت بسیار گسترده و وسیعی را شاهد هستیم که منبعث از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است.
 
با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر انتخابات و حضور حداکثری، به ویژه در این دوره اهمیت این انتخابات را از منظر سیاسی و دیدگاه جناحی چطور ارزیابی می‌کنید؟
اهمیت این انتخابات از ابعاد گوناگون قابل بررسی و توجه است؛ نخست اینکه به هر حال نقش این انتخابات در تضمین امنیت کشور و حفظ اقتدار آن بسیار پررنگ و با اهمیت و مؤثر است. گفتنی است، وقتی در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی بالغ بر ۷۴۰۰ خبرنگار از داخل و خارج از کشور این مراسم را پوشش می‌دادند و در ۷۰ کشوری که در ابتدای انقلاب به همین تعداد ضد نظام جمهوری اسلامی بودند و در جنگ تحمیلی به صدام جهت براندازی این نظام کمک کردند مراسم ۲۲ بهمن برگزار شد و در ۱۴۰ نقطه دنیا مراسم جشن برپا شد، نشان می‌دهد که انقلاب مورد توجه همه دنیاست و ناظرانی، مانند ۷۴۰۰ خبرنگار از سراسر دنیا آمدند تا این جشن و تمام حرکات مردم را زیر ذره‌بین قرار دهند. 
نکته بعدی این است که به هر حال این مراسم و جشن در همه انقلاب‌ها وجود دارد؛ منتهی در همه انقلاب‌ها به مناسبت سالگرد استقرارشان مراسمی می‌گیرند که عمدتاً مراسم‌های‌شان محدود به رژه ارتش و نمایش اقتدار نظامی آنها می‌شود؛ در حالی که در نظام جمهوری اسلامی چون مهم‌ترین مسئله اقتدار ملت و مردم هستند و تکیه و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم است، حضور مردم یک مورد بی‌سابقه در جهان است و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در هیچ کجای دنیا چنین سابقه‌ و حضوری را که مردم برای پیروزی انقلاب‌شان آن هم در چهل و پنجمین سال داشته باشند، پیدا نمی‌کنید.
اهمیت دیگرش این است که پیروزی انقلاب اسلامی و روزی که ما آن را گرامی می‌داریم، در واقع منشأ تحولات عظیمی در دنیا می‌شود و همانطور که نظم جهانی را دارد تغییر می‌دهد، آرزوی دیرینه 1400 ساله مسلمان‌ها از ائمه اطهار گرفته که در این راه به شهادت رسیدند تا همه مجاهدین راه حق و حقیقت و اسلام برآورده شده و نظامی که آنها به دنبالش بودند و آرزو داشتند یک روزی شکل بگیرد، امروز در این منطقه از غرب آسیا و ایران شکل گرفته و دارد به سمتی می‌رود که یک تمدن نوین اسلامی را رقم بزند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب جامعه‌ای را بسازد که الگویی برای جهانیان شود و مبتنی بر نسخه بعثت پیامبر عظیم‌الاشأن اسلام شود تا تمام نیازها و مشکلات بشریت را بتواند برطرف کند؛ لذا انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
دشمن هم یک بعد دیگر اهمیت این انتخابات را شامل می‌شود؛ چرا که دشمن همه تلاشش را به کار برده است تا بتواند مشارکت مردم را کاهش دهد و بین نسل جوان کشورمان با انقلاب و ارزش‌هایش فاصله ایجاد کند و با بزرگنمایی ضعف‌ها و کمرنگ کردن موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی، مردم را به نظام جمهوری اسلامی بدبین کند. از همه اینها بیشتر، دشمن انتظار داشت در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌هایی که از طریق ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی و فضای مجازی علیه نظام جمهوری اسلامی اعمال کرده است و با دروغ‌پردازی و انواع و اقسام شایعات، مردم را تحت هجمه قرار دهد و در 22 بهمن شاهد کاهش حضور مردم در صحنه باشد. آنها همچنین امید دارند شاهد کاهش مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند باشند؛ این برای‌شان بسیار اهمیت دارد که بتوانند امسال در آمارگیری بگویند این درصد از مردم پشتیبانی‌شان از نظام و انقلاب کمتر بوده است؛ در حالی که این امر بر عکس بوده و خوشبختانه ما شاهد حضور گسترده مردم بودیم؛ لذا از این منظر هم انتخابات امسال اهمیت دوچندان دارد که ببینند در واقع نتیجه کارها و تبلیغات سوء آنها چه شده است؟ آیا اصلاً نتیجه‌ای در بر داشته است؟ که قطعاً نداشته و نخواهد داشت. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات