بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۸۳

عطوان اقدام رئیس جمهور برزیل را ستود

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به اظهارنظر «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل در حمایت از غزه، آن را ستود.

عطوان با اشاره به موضع گیری روز یکشنبه رئیس جمهوری برزیل در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی که اسرائیل را به «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات «آدولف هیتلر» برای نابودی یهودیان مقایسه کرد، نوشت: ما به عنوان عرب و مسلمان مواضع شریف و شجاعانه ای که مُهر سکوت را شکستند و در برابر کشتار اسرائیل و آمریکا ایستادند، فراموش نخواهیم کرد و در راس آن ها نیز رئیس جمهوری برزیل است که لحظه ای در متهم کردن رژیم اسرائیل در ارتکاب کشتار جمعی علیه ساکنان غزه درنگ نکرد.

وی افزود: تاکنون هیچ رهبر عربی به طور صریح جرات وارد کردن این اتهام به اشغالگران را نداشته است. در طول این بیش از ۱۳۵ روزی که از جنگ غزه گذشته، فقط یمنی ها و رهبران آنها در عمل، حامی غزه بوده و کشتی های جنگی آمریکا را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده اند. اعراب جرات بیرون کردن سفیر، بستن سفارت را هم نداشتند و برخی از آنها به سرعت پل زمینی از امارات تا حیفا و با عبور از عربستان و اردن برقرار کردند تا مواد غذایی تازه به قاتلان صهیونیست برسانند و این در حالی است که کودکان غزه گرسنه هستند و لقمه نانی یا شیرخشکی ندارند.

عطوان با اشاره به هجمه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به حماس و حامیان آن در نشست امنیتی مونیخ ادامه داد: اظهار نظر وزیر خارجه مصر تاییدی بر اتهامات آمریکا و اسرائیل علیه مقامات مصری درباره بستن گذرگاه رفح به روی کامیون هایی است که از العریش تا گذرگاه رفح صف ۴۰ کیلومتری تشکیل داده اند. شکری یک کلمه هم از رژیم اشغالگر و جنگ کشتار جمعی آن علیه ساکنان غزه انتقاد نکرد و از حضور در نشست امنیتی مونیخ برای حمله به حماس و حامیان آن بهره برد؛ آنهم حماسی که در راستای تحقق حقوق عربی مشروع و حمایت از مقدسات اسلامی می‌جنگد و حامی مقدسات اسلامی است و پیروزی بی سابقه ای بر تل آویو به دست آورده و بیش از ۱۳۵ روز ایستادگی کرده و این در جنگهای قبلی عربی-اسرائیلی رخ نداده است.

به نوشته وی، ما روی آقای شکری حساب باز نمی‌کنیم بلکه روی پرتقال فروش مصری حساب باز می‌کنیم که بار گاری خود را خالی کرد و آن را به کامیونی داد که حامل غذا برای مردم گرسنه و محاصره شده غزه بود. به طور حتم او نماینده مردم مصر است؛ مردمی که در جانفشانی در حمایت از برادران گرسنه و محاصره شده خود در غزه درنگ نخواهند کرد.

این تحلیلگر جهان عرب اضافه کرد: از رئیس جمهور برزیل و همه افراد شرافتمند در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، اروپا، ایرلند، اسکاتلند و دیگر مناطق دنیا که در برابر جنگ کشتار جمعی ایستادند و مرعوب آمریکا و باج خواهی رژیم صهیونیستی نشدند، تمجید و تشکر داریم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات