بین الملل >>  اندیشکده ها >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۸۹۹
عبدالباری عطوان:

نگرانی فزاینده آمریکا و ناتو از پیشرفت صنایع نظامی ایران

تحلیلگر مشهور عرب با اشاره به اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران درباره جنگ اوکراین، از نگرانی روز افزون آمریکا و ناتو از پیشرفت بزرگ در صنایع نظامی ایران و حرکت جهان به سمت نظام چندقطبی خبر داد.

عبدالباری عطوان در مطلبی در روزنامه رای الیوم با اشاره به اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران در زمینه جنگ اوکراین و روسیه و رد این اتهامات از سوی تهران آورده است: اتهام آمریکا علیه ایران مبنی بر ارسال موشک‌ بالستیک به روسیه، بیانگر نگرانی روز افزون آمریکا و ناتو از پیشرفت بزرگ در صنایع نظامی ایران به ویژه در بخش موشکی است که چالشی برای ناتو و جایگاه نظامی آن در میادین نبرد به ویژه در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

وی افزود: نماینده ایران در سازمان ملل به شدت این اخبار منتشر شده در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» را رد و آن را گمراه کننده و بی اساس دانست و تاکید کرد که آمریکا، فرانسه و انگلیس دست به انتشار این اخبار دروغین زده اند. نماینده ایران گفت که ارسال تسلیحات غربی و پیشرفته به اوکراین به ویژه از سوی آمریکا عامل طولانی شدن این جنگ شده است.

این تحلیلگر ادامه داد: شگفت اینکه این اتهام علیه ایران در شرایطی مطرح می شود که وزارت خارجه آمریکا از ارسال جدیدترین محموله تسلیحاتی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار به اوکراین به درخواست فوری این کشور خبر داده که شامل موشک‌های پدافند هوایی و سایر سیستم های موشکی زمینی، مهمات توپخانه، سلاح های ضدتانک، خودروهای زرهی و نفربرها است. دولت آمریکا همچنین به دنبال انتقال موشک‌های دوربرد به ارتش اوکراین است تا با آن بتواند عمق روسیه را هدف قرار دهد، موضوعی که مسکو آن را دخالت مستقیم در جنگ و رد کردن همه خطوط قرمز خود می‌داند.

عطوان تاکید کرد: این اوج نفاق است که ارسال تسلیحات یک میلیارد دلاری و مدرن از جمله جنگنده های «اف ۱۶ » و «اف ۱۵» و موشک های پاتریوت و تانک های جدید به اوکراین حلال است و به طرف دیگر درگیری نه.

این تحلیلگر نوشت: پس از گذشت دو سال و نیم از جنگ اوکراین و بر خلاف همه پیش بینی های آمریکا، روسیه به زانو در نیامده و اقتصادش فرو نپاشیده است. هر گونه حمله به عمق روسیه با موشک های آمریکایی که قرار است طی در هفته های پیش رو به ارتش اوکراین تحویل شود، سبب خواهد شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دکترین هسته ای این کشور را برای حمایت از جبهه داخلی روسیه فعال و احیا کند.

وی با اشاره به وضعیت آمریکا در سطح جهان افزود: آمریکا شوکت خود را به خاطر حمایت از نسل کشی اسرائیل در نوار غزه از دست داده و از ترس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و لابی صهیونیستی در توقف جنگ علیه نوار غزه، شکست خورده است و در آستانه شکست بزرگ در اوکراین و چه بسا جنگ هسته ای پس از شکست طرح‌هایش در به زانو درآوردن و مرعوب کردن روسیه قرار دارد. آنچه رخ داده کاملا برعکس است و این آمریکاست که منزوی شده و نه روسیه و میزبانی از نشست بریکس در «قازان» در روز ۲۲ اکتبر آینده با حضور سران چین، مصر، ایران، عربستان، امارات، آفریقای جنوبی، هند، اتیوپی و اخیرا ترکیه ای که درخواست پیوستن به آن داده است، گواهی بر این مدعا است.

عطوان در پایان نوشت: دوره آمریکا به سرعت به سرآمده و چند قطبی جدیدی در سطح جهان در حال ظهور است که جایگاه آمریکا درآن مانند جایگاه امپراتوری های استعماری فرانسه، بریتانیا، پرتغال و بلژیک است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات