صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۶۸۹۰

آمارها رو به افزایش است

روند‌ها از روزهای آخر منتهی به 11 اسفندماه نشان می‌دهد، شور و شوق انتخاباتی بر فضای عمومی کشور حاکم است. این مسئله مؤید بالا بودن مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است. 
ارزیابی نظرسنجی‌ها درباره انتخابات 11 اسفند در دو بازه زمانی هفته اول و هفته آخر بهمن‌ماه نشان می‌دهد تمایل برای مشارکت در انتخابات افزایش یافته است. بر اساس این گزارش که رسانه‌ها آن را منتشر کرده‌اند، چندین مرکز معتبر نظرسنجی در روزهای پایانی بهمن‌ماه اقدام به برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات 11 اسفند کرده‌اند. مهم‌ترین سؤال در این نظرسنجی‌ها موضوع تمایل برای مشارکت در انتخابات بوده است. پاسخ شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نشان می‌دهد، تعداد کسانی که برای مشارکت در انتخابات 11 اسفند ابراز تمایل کرده‌اند، نسبت به نظرسنجی‌های انجام‌شده در روزهای اول بهمن ماه، افزایش داشته است.
در همین زمینه روزنامه «وطن امروز» گزارشی آورده است: «بر اساس اطلاعات دریافتی تجمیع داده‌های این نظرسنجی‌های معتبر این نتایج را نشان می‌دهد:
1ـ نرخ رشد مشارکت در انتخابات، از هفته نخست بهمن تا هفته آخر بهمن 6 درصد بوده است.
2ـ میانگین مشارکت در کل کشور تا هفته آخر بهمن نزدیک به 40 درصد بوده است.{البته انتظار می‌رود این آمار روز به روز بیشتر شود و در روزهای پایانی تبلیغات که انتخابات را به اوج خود می‌رساند، بر میزان مشارکت افزوده شود. با در نظر گرفتن انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره‌های گذشته در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک انتظار می‌رود شاهد حتی افزایش ده درصدی بر آمار مشارکت باشیم.} 
3ـ میانگین مشارکت در شهرستان‌ها (منهای کلانشهرها) از 50 درصد عبور کرده است که روز به روز بر میزان افزوده خواهد شد.»
این اطلاعات نشان می‌دهد تنور انتخابات در شهرستان‌ها در حال گرم شدن است. از سوی دیگر بر اساس داده‌های آماری ادوار انتخابات مجلس، میزان رشد مشارکت در هفته پایانی منتهی به روز برگزاری انتخابات، یعنی ایام تبلیغات کاندیداها، بین 5 تا 15 درصد بوده است. در صورت تحقق این رشد در هفته پایانی منتهی به روز انتخابات، آمار مشارکت تغییرات بیشتری خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان دلایل متعددی می‌تواند در رشد تمایل به مشارکت در انتخابات مؤثر باشد. در این میان، شمار بی‌سابقه کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده نقش ویژه داشته است. «هادی طحان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه هفته قبل اعلام کرد: «پس از سه ماه بررسی، در مجموع صلاحیت ۷۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس مورد تأیید قرار گرفت و تعداد نهایی کاندیداها به بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر رسید. به اعتقاد کارشناسان، این آمار بی‌سابقه کاندیداها باعث رقابتی شدن انتخابات در شهرستان‌ها شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات