بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۰۲

امیرعبداللهیان: طرح‌ها و نسخه‌های تحمیلی برای فلسطین محتوم به شکست است

وزیر امور خارجه امروز در نشستی درباره فلسطین در ژنو با بیان اینکه آینده فلسطین از مسیر گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی رقم خواهد خورد، تصریح کرد: طرح‌ها و نسخه‌های تحمیلی، محتوم به شکست است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی در ژنو حضور دارد بعدازظهر امروز (دوشنبه) هفتم اسفند ماه در نشستی درباره فلسطین شرکت کرد و به تشریح مواضع ایران در خصوص اوضاع فلسطین و غزه پرداخت.وی گفت: حدود پنج ماه از حملات مرگبار رژیم اسرائیل به غزه و نسل کشی در این منطقه کوچک می‌گذرد. در این مدت بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم غزه جان خود را از دست داده اند که ۷۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند .این وحشتناک ترین آمار کودک کشی در طول تاریخ بشریت است. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در حال حاضر نسل کشی ساکنان غزه دو گونه است، افرادی که جان خود را در نتیجه حملات و بمباران‌های ارتش صهیونیستی از دست داده‌اند و آنهایی که در نتیجه گرسنگی، توسط رژیم اسرائیل در حال مرگ تدریجی هستند! این وضعیت در شمال نوار غزه به مراتب وحشتناک تر است و حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی که این منطقه را ترک نکرده‌اند، شکم کودکان خود را با گیاهان و برگ درختان سیر می کنند. وی گفت: در نتیجه تهاجم مستقیم و عامدانه رژیم اسرائیل به بیمارستان‌ها، مکان، دارو و تجهیزات پزشکی کافی برای مداوای ده‌ها هزار مجروح فلسطینی در غزه فراهم نیست. مجروحان و حتی کودکان بدون داروهای بیهوشی مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند و در نتیجه شرایط ناسالم بهداشتی بیماری‌های واگیردار عفونی هر روز جان تعدادی بیشتری از انسان‌ها را تهدید می‌کند.

* ارسال سلاح برای تداوم نسل‌کشی در غزه خطایی نابخشودنی

وزیر خارجه با اشاره به شروع تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح افزود: فاجعه دیگری که در غزه در حال وقوع است، شروع برنامه تهاجم گسترده این رژیم به رفح است، یعنی منطقه‌ای که اکنون نیمی از جمعیت انسانی نوار غزه در آن پناه گرفته ‌ند.وی گفت: بی تردید این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت‌های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت. اما چگونگی و کیفیت نقش آفرینی تک تک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که در رابطه با این نسل کشی آشکار اتخاذ می‌کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. وی گفت: ارسال سلاح برای تداوم نسل کشی در غزه خطایی نابخشودنی است و قطع فوری هرگونه همکاری به ویژه اقتصادی و تجاری با رژیم آپارتاید اسرائیل اخلاقی‌ترین اقدامی است که از سوی همه کشورها فورا باید انجام شود. این رژیم هیچ حقی برای مردم فلسطین قائل نیست و حتی درصدد کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری به بخش‌هایی از سرزمین مصر و اردن است. اما جهان شاهد است که مردم غزه علیرغم شدت جنگ و پیامدهای سخت آن، هرگز حاضر به پذیرش کوچ اجباری نشده‌اند.وزیر خارجه افزود: سیاست‌های غلط و راهبرد خطای آمریکا و انگلیس دامنه جنگ را در منطقه هر روز گسترده‌تر می‌کند. این دو کشور که مکررا خواستار کنترل تنش و بحران در منطقه هستند ولی با نقض حاکمیت یمن و حملات مکرر نظامی عملا دامنه درگیری و جنگ را گسترش داده‌اند و باید مسؤولیت پیامدهای آن را بپذیرند و پاسخگو باشند. وی گفت که راه‌حل در توقف فوری نسل کشی در غزه است.وزیر خارجه بیان کرد: آمریکا به جای دعوت از دیگران برای خویشتنداری خود را از دامی که رژیم اسرائیل برای کشاندن آن به جنگ در منطقه گسترده است، رها کند.

* صهیونیست‌ها به دنبال محو ملت فلسطین

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم راه‌حل در توقف فوری نسل کشی در غزه و توقف جنایات جنگی در کرانه است. راه‌حل در جنگ نیست. مقاومت مردم فلسطین این موضوع را ثابت کرده است. بی تردید جنگ هرگز از طریق جنگ پایان نخواهد یافت. وزیر خارجه تاکید کرد که کشتار مردم فلسطین بویژه در غزه نمی‌تواند تا زمان به اصطلاح «از بین رفتن کامل حماس» ادامه یاید، چون این زمان هیچ وقت فرا نخواهد رسید. حماس و مقاومت حرکتی آزادیبخش و تجلی آرمان ملت فلسطین در رهایی از اشغال و تاسیس دولت کامل فلسطینی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت فلسطین در برابر اشغال بر مبنای حقوق بین‌الملل و حق تعیین سرنوشت قاطعانه دفاع کرده و خواهد کرد. صهیونیست‌ها به دنبال محو ملت فلسطین هستند.امیرعبداللهیان ادامه داد: در تاریخ بشر هیچ ملتی از سرزمین خود دست نکشیده و در مورد فلسطین نیز چنین خواهد بود. ما معتقدیم آینده فلسطین از مسیر گفتگوهای فلسطینی - فلسطینی رقم خواهد خورد و طرح‌ها و نسخه‌های تحمیلی، محتوم به شکست است. وی ادامه داد: همه تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی جهت حل و فصل مسئله فلسطین باید با در نظر گرفتن این واقعیت دنبال شود که سرزمین فلسطین متعلق به مردم فلسطین است و لذا هر تصمیمی در مورد آینده فلسطین، باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام پذیرد.

* فاجعه دیپلماسی قرن

وزیر خارجه اظهار داشت: ما در این زمینه و در چارچوب حق تعیین سرنوشت همانگونه که اخیرا در دیوان بین المللی دادگستری تاکید کردیم، طرح خود را برای برگزاری رفراندم با مشارکت همه ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، یهودی و مسلمان ارائه کرده و نزد سازمان ملل به ثبت رسانده‌ایم.امیرعبداللهیان گفت: اکنون نیز راه حل نحوه اداره غزه پساجنگ را در احترام به توافقات فلسطینی- فلسطینی می‌دانیم. در این راستا ما به عنوان دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانیم ایده‌های دموکراتیک مورد توافق رهبران فلسطینی و انتخابات مورد نظر فلسطینی‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.وی تاکید کرد: همان گونه که در گفتگوی اخیر خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همتایان از برخی کشورهای اسلامی نیز تاکید کردم، لازم است که در شرایط فعلی، سازمان همکاری اسلامی به عنوان صدای واحد امت اسلامی که مبنای تشکیل آن بر آرمان فلسطین استوار بوده است، تحرک بیشتری داشته باشد. در این زمینه پیشنهاد تشکیل نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی این نشست را تکرار می‌کنم. وزیر خارجه بیان کرد: آنچه امروز در بی عملی شورای امنیت سازمان ملل در قبال نسل کشی در غزه شاهدیم، فاجعه دیپلماسی قرن است و تداوم جنایات جنگی اسرائیل و توسعه دامنه جنگ و پیامدهای آن تهدید کننده واقعی صلح و امنیت بین‌المللی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات