بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۳۱

امیرعبداللهیان: ایران از حق انتخاب ملت ونزوئلا بدون مداخله خارجی حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان که در ژنو به سر می‌برد، امروز صبح به وقت محلی با همتای ونزوئلایی خود دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نخستین دیدار‌ دیپلماتیک خود در ژنو، با "ایوان خیل پینتو"، وزیر خارجه ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اظهار خرسندی از پیشرفتهای حاصله در روابط دو کشور بویژه پس از دو دیدار رؤسای جمهور دو کشور در تهران و کاراکاس، به امضای 19 سند همکاری از جمله سند همکاری های بلندمدت 20 ساله دو کشور اشاره کرد و بر ضرورت پیگیری و تلاش مشترک بمنظور اجرای مؤثر این اسناد تاکید نمود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های نیرومندتر میان دو کشور، مداخلات آمریکا در امور داخلی ونزوئلا بویژه در مسائل مرتبط با انتخابات این کشور را محکوم کرد و گفت: ایران از حق انتخاب ملت ونزوئلا بدون مداخله خارجی حمایت می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به فرصت‌های متنوع همکاری های دوجانبه، گفت: حوزه انرژی یکی از زمینه های خوب همکاری میان دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری ها میان بخش های مختلف اقتصادی و تجاری دو کشور استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات فلسطین و وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و تلاش رژیم اسرائیل برای کوچاندن فلسطینیان به کشورهای همجوار و حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی، بر ضرورت تداوم تلاش قویتر جامعه جهانی با هدف توقف جنایات جنگی و نسل‌کُشی علیه ملت فلسطین تاکید نمود.

ایوان خیل پینتو وزیر خارجه ونزوئلا نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، نسبت به روند پیشرفت روابط دوجانبه اظهار خرسندی کرد و بر آمادگی کشورش برای پیشبرد روابط مبتنی بر سند همکاری های 20 ساله و اجرای کامل اسناد مشترک همکاری تاکید نمود.

وی دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور و توافقات حاصله را بسیار مهم دانست و گفت: مسیر همکاری های دو کشور هموارتر از گذشته است و ونزوئلا تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور را در راستای منافع مشترک دو ملت می داند.

وزیر خارجه ونزوئلا از همکاری های دو کشور در حوزه های بین‌المللی نیز ابراز خرسندی کرد و گفت: آماده تقویت این همکاری ها هستیم.

همچنین به موضع مشترک دو کشور در خصوص فلسطین اشاره کرد و بر موضع قوی کشورش در ضرورت توقف فوری جنگ علیه فلسطینیان تاکید نمود. وی همبستگی ونزوئلا با ملت فلسطین در مقاومت علیه اشغال را اعلام داشت.

در این دیدار برخی دیگر از موضوعات مورد اهتمام مشترک در حوزه دوجانبه و بین‌المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان از همتای ونزوئلایی جهت سفر به ایران دعوت کرد که با استقبال همتای ونزوئلایی مواجه شد و قرار شد در زمان مناسب انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با شرکت در 55 امین نشست سالانه شورای حقوق بشر، بخش عالی‌رتبه اجلاس خلع‌سلاح سازمان ملل متحد و نشست فرعی فلسطین، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین و بحران جاری در غزه و کرانه غربی را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و وزرای خارجه ویتنام، اردن، کویت، اندونزی و فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات