بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۸۶

امیرعبداللهیان: آمریکا از پایگاه‌های خود در منطقه برای صهیونیست‌ها سلاح می‌فرستد

وزیرخارجه کشورمان با اشاره به اینکه طبق اطلاعات موثق،آمریکا از پایگاه‌های خود در منطقه برای صهیونیست‌ها سلاح می‌فرستد تاکید کرد که اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در جنگ نرسیده و نتانیاهو بدون حمایت نظامی آمریکا یک ساعت هم نمی‌تواند جنگ را ادامه دهد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان ادامه سیاست ریاکارانه آمریکا در قبال تجاوز به غزه را محکوم و تاکید کرد که اگر واشنگتن حمایت نظامی خود از رژیم اشغالگر را کنار بگذارد، این رژیم نمی‌تواند جنگ را حتی یک ساعت ادامه دهد.

شورای امنیت در سایه فشارهای آمریکا نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین در ژنو اظهار داشت: عملکرد سازمان ملل در قبال آنچه در غزه و کرانه باختری رخ می‌دهد غیرقابل قبول است و همچنین شورای امنیت هم در سایه استفاده آمریکا از «حق وتو» به شکل یکجانبه در این شورا، نمی‌تواند وظیفه خود را انجام بدهد.

وی، سروصدا و هیاهویی که چند ماه قبل در همین شورا (حقوق بشر) به خاطر مرگ یک دختر ایرانی به راه افتاده بود را به مقامات ارشد سازمان ملل یادآوری کرد و از آنها پرسید که چرا یک کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل و نسل‌کشی و نقض حقوق بشر در غزه تشکیل نمی‌شود؟

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برخی اقدامات خوب توسط «آنتونیوگوترش» دبیرکل سازمان ملل (در قبال تجاوزات اشغالگران به غزه) انجام شده است گفت: اما در عین حال گوترش تا این لحظه نتوانسته از طریق سازوکارهایی که در اختیار سازمان ملل است کمک موثر و واقعی به مردم غزه بکند. امیدواریم که قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در روزهای آتی تصمیم خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل صادر کنند تا این تصمیم به یک اصل و پایه برای همه نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله شورای امنیت و شورای حقوق بشر تبدیل شود.

اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در غزه نرسید

امیرعبداللهیان با قدردانی از اقدام آفریقای جنوبی در شکایت علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این اقدامی شجاعانه برای تحقق عدالت است و جمهوری اسلامی ایران با قدرت خود در سطح سیاسی، رسانه‌ای و حقوقی از این اقدام حمایت می‌کند و هرگز صحنه را ترک نمی‌کند. رژیم اشغالگر نتوانست به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ دست پیدا کند و نه قادر به نابودی حماس است و نه خلع سلاح این جنبش و بازداشت «یحیی السنوار» رئیس حماس در نوار غزه. همچنین رژیم اشغالگر با وجود جنگ و بمباران و نسل‌کشی که در غزه به راه انداخته نتوانست محل اسرای خود را پیدا و آنها را آزاد کند.

از همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه برای اسرائیل سلاح ارسال می‌شود

وی افزود که با برخی از سران کشورهای منطقه که میزبان پایگاه‌های آمریکایی هستند، مسئله تبدیل شدن اراضی کشورهای اسلامی به مکانی برای ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی و کشتار بیشتر فلسطینی‌ها را مطرح کردم. اطلاعات و تصاویری که ایران از طریق ماهواره دریافت می‌کند، نشان می‌دهد که عملیات ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی از تمامی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه و از کشتی‌های جنگی آن به تل آویو به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

آمریکا و انگلیس با تجاوز به یمن به گسترش دامنه جنگ دامن می‌زنند

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ و وارد کردن ایالات متحده به آن است؛ به طوری که (مشارکت آمریکا در این جنگ) فراتر از حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی باشد. آمریکایی‌ها هنوز اراده لازم برای توقف جنگ را ندارند، اما همزمان با ارسال پیام و بیانیه‌ها عدم تمایل خود را به گسترش دامنه آن اعلام می‌کنند، زیرا به خوبی از خطر گسترش دامنه جنگ آگاه هستند. اما از سوی دیگر آمریکایی‌ها همراه با انگلیس از خلال تجاوز به یمن، دامنه این جنگ را گسترش می‌دهند.

حسین امیرعبداللهیان گفت: صحبت‌های آمریکایی‌ها درباره کاهش شدت جنگ به جای توقف آن، رفتاری اشتباه و خبیثانه بوده و به معنای دادن چراغ سبز به نتانیاهو (برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم غزه) است. در این میان انگلیس از طریق سیاست‌های منطقه‌ای خود در کنار آمریکا و در شرایطی که همه در اروپا درباره لزوم توقف جنگ غزه صحبت می‌کنند، یک بازی دوگانه به راه انداخته است. نباید این نکته را فراموش کنیم که هدف رژیم اشغالگر، آواره کردن ساکنان غزه به صحرای سینا مصر و آواره کردن مردم کرانه باختری به بخش‌هایی از اردن است.

نقشه‌های اسرائیل برای حمله به رفح عملی نمی‌شود

وی ادامه داد: اگر مقاومت فلسطین استواری ملت آن نبود امروز تصاویر مناطق مجاور سرزمین‌های فلسطین اشغالی کاملاً متفاوت از چیزی می‌شد که اکنون هست. مقاومت لبنان و فلسطین با وجود همه چالش‌ها و مشکلات در بهترین حالت خود قرار دارند و از منابع و توانایی‌های مادی و انسانی لازم برای ادامه مقاومت در جنگی طولانی‌تر از آنچه تاکنون دیده‌ایم، برخوردارند. ما روحیه ساکنان غزه و کرانه باختری و استواری آنها در سرزمینشان را می‌ستاییم.

امیرعبداللهیان درباره تهدیدات صهیونیست‌ها برای حمله به رفح گفت: نقشه‌های اسرائیل برای حمله به رفح تبدیل به واقعیت روی زمین نخواهد شد و رژیم اشغالگر نمی‌تواند به زور مردم غزه را به صحرای سینای مصر آواره کند. آمریکا هم نمی‌تواند به سیاست دو رویی خود ادامه دهد؛ به این صورت که از یک سو درباره ضرورت کاهش تنش‌ها صحبت کند و از سوی دیگر اقداماتی برای تشدید درگیری‌ها انجام داده و از خلال حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی امکان ادامه جنایات اسرائیل را برای این رژیم فراهم کند.

بدون حمایت نظامی آمریکا نتانیاهو یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ نیست

وی افزود: همه اتفاق نظر دارند که اگر آمریکا از حمایت نظامی خود از رژیم اشغالگر دست بردارد، نتانیاهو نمی تواند حتی یک ساعت هم به جنگ علیه غزه ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به دیداری که با «دیوید کامرون» همتای انگلیسی خود داشت اشاره و اعلام کرد: من به وزیر خارجه انگلیس گفتم که تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به یمن یک اشتباه راهبردی بوده و یمنی‌ها از کنار هر طرفی که به تمامیت ارضی آنها تجاوز کند ساده نمی‌گذرند و آنچه را که درباره توقیف کشتی‌های حامل کالا و سلاح برای رژیم صهیونیستی وعده داده بودند به طور دقیق اجرا کردند. نگاهی به صحنه دریای سرخ از طریق ماهواره نشان می‌دهد که کشتی‌هایی که فعالیت تجاری انجام می‌دهد و حامل سلاح و کالا برای رژیم اشغالگر نیستند با آرامش و به سلامت از دریای سرخ عبور می‌کنند.

اگر تجاوز به غزه متوقف شود دریای سرخ به وضعیت عادی برمی‌گردد

وی در ادامه هشدار داد که ریشه بحران در غزه است نه در دریای سرخ و اگر جنگ و نسل کشی در غزه متوقف شود، شرایط در دریای سرخ به حالت عادی باز می گردد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به استقلال گروه‌های مختلف مقاومت در تصمیم‌گیری و اقدامات خود تاکید کرد: ایران هیچ عامل و نیروی نیابتی در منطقه ندارد. مقاومت در لبنان بر اساس منافع خود عمل می‌کند و همچنین صنعاء و گروه‌هایی که برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه تشکیل شدند هم نقش خود را برای امنیت کشورهای خودشان طبق ملاحظات و منافع خود ایفا می‌کنند. برای آمریکا هم بهتر است به جای اتهام زنی و ایجاد سناریوی دروغین و جعلی، روی یافتن راهکار سیاسی تمرکز کند.

وی اظهار داشت: نشست کشورها و طرح ابتکارات برای حل مسئله فلسطین اتفاق خوبی است، اما آنچه بهتر و مناسب تر می‌باشد تمرکز بر راه حل‌های فلسطینی در چارچوب وحدت گروه‌ها و جناح‌های فلسطینی است و باید به آنها فرصت داده شود تا ا از طریق ابزارهای دموکراتیک ایده‌های خود را روی میز بگذارند.

هیچ تفاوتی بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد

وزیر خارجه کشورمان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا و نتیجه آن گفت: برای ایران تفاوتی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد و آنچه مهم است رفتار روسای جمهور آمریکا و برخورد آنها با ایران بر اساس اصل احترام متقابل است و اگر آنها به خصومت خود ادامه دهند، پاسخ ایران بدون توجه به گرایش حزبی و سیاسی آنها روشن و مشخص است.

همچنان تبادل پیام بین تهران و واشنگتن وجود دارد

امیرعبداللهیان با ابراز تأسف از اینکه جنگ اوکراین بر مذاکرات ایران با طرف‌های مذاکرات هسته‌ای سایه انداخته است، اعلام کرد که همچنان تبادل پیام بین تهران و واشنگتن وجود دارد و طرف آمریکایی تلاش می‌کند در برخی موارد پیام‌هایی مبنی بر علاقمندی برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات توافق هسته‌ای بفرستد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود و لغو تحریم های یکجانبه اعمال شده علیه تهران، یادآور شد: ایران همواره ثابت کرده است که متعهدترین کشور جهان در قبال تعهدات بین المللی خود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات