بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۰۳۶

امیرعبداللهیان: اگر رفراندوم در ایران و انگلیس برگزار شود، انگلیس حتما می‌بازد

وزیر امور خارجه گفت: اگر یک رفراندوم در ایران و همزمان در انگلیس برگزار شود و موضوع آن حمایت مردم از نظامشان باشد، تردید نکنید، انگلیس در این رفراندوم باخته است.
حسین امیرعبداللهیان در سفرش به ژنو و در گفت‌وگو با کانال خبری چهار انگلیس و در پاسخ به سؤال جهت‌دار مجری انگلیسی درباره اینکه «شما از چه می‌ترسید از انتخاب مجدد ترامپ و یا اینکه گفته می‌شود مردم ایران از حکومتشان خسته شده‌اند؟» گفت: از دخالت‌های انگلیس و القای چنین ادبیات نادرستی توسط انگلیس نسبت به جامعه ایران مایلم این را اضافه کنم که ارزیابی‌ها و اطلاعاتی که در اختیار شما در مورد ایران است کاملا جهت دهی شده و ساختگی و تصنعی است. ما پشتوانه دولت و نظاممان مردم هستند وی گفت: اگر به تصاویر حضور چند ده میلیونی مردم ایران در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی مرور کنید، متوجه می‌شوید این اطلاعات شما کاملا غلط است.وزیر خارجه بیان کرد: ترامپ و یا هر رئیس جمهور دیگر در آمریکا از نظر ما با رفتارش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، اینکه مردم آمریکا چه کسی را انتخاب کنند موضوعی است که به مردم آمریکا برمی‌گردد. وی عنوان کرد: اگر یک رفراندوم در ایران و همزمان در انگلیس برگزار شود و موضوع آن حمایت مردم از نظامشان باشد، تردید نکنید در این رفراندوم انگلیس باخته است.

* حماس بدنبال آتش پایدار است

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: ما از توقف نسل‌کشی در غزه استقبال می‌کنیم. از ابتدای حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه به صراحت اعلام کردیم که جنگ راه‌حل نیست و باید هر چه زودتر جنگ و کشتار مردم فلسطین متوقف و محاصره انسانی فلسطینی‌ها از میان برداشته شود. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: من دو هفته پیش با رهبران حماس و برخی از گروه‌های مقاومت فلسطینی در منطقه ملاقات داشتم. آنها ایده‌های بسیاری مترقی را مطرح می‌کردند که هم تامین کننده حقوق مردم فلسطین است و هم مسیر جنگ را تغییر می‌دهد و می‌تواند تضمینی برای امنیت پایدار در منطقه باشد.امیرعبداللهیان با بیان اینکه حماس بدنبال آتش پایدار است، ولی نتانیاهو آتش بس موقت را پیگیری می‌کند و فقط می‌خواهد مشکلات خودش حل شود و فقط به دنبال آزاد کردن اسرای اسرائیلی است و به آتش بس فکر نمی‌کند، چون می‌داند آتش بس پایدار یعنی پایان دولت افراطی نتانیاهو و پایان نتانیاهو، اما ما از هر تصمیمی که رهبران فلسطین و حماس بگیرند حمایت می‌کنیم.وی گفت: معتقدیم هرگونه توافق باید در چارچوب فلسطینی‌ها صورت بگیرد و توافقی که فلسطینی‌ها و به صورت مشخص حماس از آن حمایت کند، به آن احترام می‌گذاریم.

*پیشنهاد به هنیه

وزیر امور خارجه با اشاره به سفرش به منطقه و قطر بعد از هفتم اکتبر گفت: بعد از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) سفری به دوحه قطر داشتم و با اسماعیل هنیه دیدار کردم، از هنیه وضعیت را پرسیدم و به روشنی برایم توضیح داد که حماس و نیروهای حماس صرفا با هدف گرفتن اسرای نظامی اسرائیلی وارد این عملیات شدند، اما بعد از اینکه دیوار فروریخت، تعدادی از جوانان عادی غزه با موتورسیکلت و وسایل نقلیه خود وارد شهرک‌های اشغالی فلسطین شدند و تعدادی از زنان و حتی کودکان را با موتور و وسایل نقلیه خودشان به غزه آوردند ولی حماس براساس اظهارتات هنیه هیچ نقشی در گرفتن این افراد و این اسرای غیرنظامی اسرائیلی‌ نداشت.وی گفت: به آقای هنیه پیشنهاد کردم که اگر این طور است خوب است به سرعت وارد توافق و تعاملی شوید که این افراد تبادل و آزاد شوند. هنیه گفت هیچ مشکلی نداریم و آمادگی داریم چنانچه آتش بس موقت شکل بگیرد و اینها را در داخل غزه شناسایی و از خانواده‌هایی که در اختیارشان هستند تحویل بگیریم و اینها تبادل شوند و این اتفاق هم رخ داد.

* مخالف کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در هر جای دنیا هستیم

وزیر خارجه ادامه داد: آنچه بیان کردم همه واقعیتی بود که رهبر سیاسی حماس برای من توضیح داد. در خصوص کشتار دختران و پسران اسرائیلی که در صبح شنبه هفتم اکتبر در باشگاه بودند، گفتند که نیروهای نظامی اسرائیلی برای اینکه این افراد را نجات دهند، وارد باشگاه شدند، ولی وقتی با نیروهای حماس در آن منطقه درگیر می‌شوند و نیروهای حماس درصدد این بودند که افراد نظامی آن جمع را به اسارت بگیرند، ارتش و نیروهای نظامی اسرائیل وارد شدند و همه افرادی که در سالن بودند، چه نیروهای حماس و فلسطینی و چه نیروهای اسرائیلی را به قتل رساندند. تکرار می‌کنم این همه آن چیزی بود که آقای هنیه در هفته اول جنگ به ما گفت و بعد شاهد بودیم آنها در اولین آتش بس زنان و کودکان را براساس توافقشان آزاد کردند. وی گفت: به عنوان ایران تأکید می‌کنم مخالف کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در هر جای دنیا هستیم.

* در جریان طوفان الاقصی نبودیم

وزیر خارجه همچنین عنوان کرد: ما در جریان اقدام حماس (عملیات طوفان الاقصی) نبودیم اما معتقدیم حرکت حماس یک اقدام آزادیبخش در مقابل اشغالگری اسرائیل بود.امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حماس در حال حاضر امکانات نظامی لازم را در اختیار دارد. دنیای امروز دنیایی نیست که اگر یک طرفی بخواهد سلاحی را تهیه کند برایش خیلی دشوار باشد. قاچاقچیان فروش سلاح در سایه جنگ‌ها و بی نظمی‌هایی که در نظام بین الملل وجود دارد، به راحتی می‌توانند امکانات مورد نیاز خود را تهیه کنند. وی گفت که حماس و حزب‌الله می‌توانند نیازهای خود را از جاهای مختلف دریافت کنند.وزیر خارجه بیان کرد: ما اکنون به حمایت‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای خودمان از مقاومت در مقابل اشغال فلسطین ادامه می‌دهیم.معتقدیم اشغال یک امر موقتی است، همانطور که دهه‌ها پیش الجزایر در اشغال بود و امروز در اشغال نیست. طولانی شدن مدت اشغال حقی را برای اشغالگر ایجاد نمی‌کند. ما به حمایت‌های سیاسی، معنوی و بین‌المللی خود از مقاومت در مقابل اشغال ادامه می‌دهیم.

* افکار عمومی در ایران کاملا از فلسطین حمایت می‌کند

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: افکار عمومی در ایران کاملا از فلسطین حمایت می‌کند. در جریان اتفاقاتی که بعد از هفتم اکتبر رخ داد تا امروز یکی از متحدترین حالت‌ها در ایران، حمایت همه گروه‌های سیاسی و مردم ایران با هر تفکر و دینی که دارند، است. امیرعبداللهیان ادامه داد: در ایران علاوه بر مسلمانان، مسیحیان و حتی جامعه یهودیان آزادانه زندگی می‌کنند. یهودیان در مجلس ما نماینده دارند و فعالیت‌های گسترده در ایران دارند. به یهودیان احترام می‌گذاریم ولی مسأله صهیونیست‌ها و اشغالگری فلسطین موضوع دیگری است. برای کمک به مقاومت در مقابله با اشغال کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم. افکار عمومی و ملت ما همه زنان و مردان از این ایده حمایت می‌کنند. ده‌ها هزار تن کمک مردمی در این مدت برای ارسال به فلسطین جمع آوری شد و این یعنی اینکه برداشت شما اشتباه است.
وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به ملاقاتش با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست داووس اظهار داشت: تصاویر مخالفت‌های مردم در لندن علیه رژیم اسرائیل را به خوبی می‌بینیم. افکار عمومی در لندن کاملا در مقابل دولت کنونی انگلیس قرار دارند. به کامرون به صراحت گفتم شما می‌دانید مسأله اسرائیل ریشه در یک اندیشه انگلیسی دارد، یک بار بعد از هشتاد سال از اشغال فلسطین بگذارید فلسطینی‌ها خودشان برای آینده غزه و کشورشان تصمیم بگیرند.رئیس دستگاه دیپلماسی درباره انتخابات مجلس در ایران و اینکه گفته می‌شود ۷۵ درصد در انتخابات مشارکت نمی‌کنند گفت: ۷۵ درصد را از کجا به دست آوردید که چنین ادعایی می‌کنید. از زمان پیروزی انقلاب در ایران تاکنون هر سال حداقل یک انتخابات آزاد با مشارکت همه مردم در ایران داشتیم. وی افزود: ما در ایران مردم را به مشارکت تشویق می‌کنیم، اما سیاست‌های تنبیهی را برای کسی که مشارکت نکند اعمال نمی‌کنیم. ولی در بسیاری از کشورهای غربی اگر فردی در انتخابات شرکت نکند، محرومیت‌های اجتماعی موقتی را برایش در نظر گرفته‌اند و یا حتی باید جریمه مالی بپردازد. اتفاقا آمار شما کاملا برعکس است ما مشارکت سطح بالایی را داریم در منطقه ما یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها در ایران است.

* دموکراسی و حقوق بشر در ایران قوی‌تر از انگلیس است

وزیر خارجه خطاب به مجری عنوان کرد: اغتشاشاتی که از آن صحبت کردید، در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر گفتم ماه‌ها پیش به یاد دارید به خاطر فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی چه هیاهوهایی در نشست شورای حقوق بشر انجام شد و کمیته حقیقت یاب تشکیل دادید، چرا با گذشته پنج ماه از نسل کشی و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه با بمب‌های کشورهای غربی با بمب‌هایی که آمریکا و انگلیس و برخی کشورها در اختیار اسرائیل می‌گذارند، این همه زنان و کودکان کشته می‌شوند، هیچکس در شورای حقوق بشر فکری برای تشکیل کمیته حقیقت یاب نمی‌کند؟ این همان دموکراسی و حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای است که از غرب امروز می‌بینیم.امیرعبداللهیان اضافه کرد: دموکراسی و حقوق بشر در ایران ریشه در اعتقادات ما و تمدن چند هزار ساله‌ ایرانی دارد. بدون تردید به شما می‌گویم که دموکراسی و حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به مراتب قوی‌تر از دموکراسی و حقوق بشر در انگلیس است. اگر باور ندارید هم در این مورد و هم در مورد مشارکت قوی مردم ایران در انتخابات و تعیین سرنوشتشان از شما دعوت می‌کنم روز جمعه به ایران بیایید و از نزدیک ببینید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات