صبح صادق >>  پاسدار >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۷۳

فرهنگ دفاع مقدس ضامن حیات نظام ولایی

بارها در آیین‌های رونمایی از کتب مربوط به فرماندهان دوران دفاع مقدس در همین سالن شرکت کرده بودم، اما این بار نوبت به حاج آقا رسیده بود، در میان مهمانان هم همان آشنایان مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضور داشتند. صد البته دقیق می‌دانستم که این کتاب تاریخ شفاهی روحانیون و رزمندگان رزمی تبلیغی دفاع مقدس است[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان/ گروه پرونده
بارها در آیین‌های رونمایی از کتب مربوط به فرماندهان دوران دفاع مقدس در همین سالن شرکت کرده بودم، اما این بار نوبت به حاج آقا رسیده بود، در میان مهمانان هم همان آشنایان مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضور داشتند. صد البته دقیق می‌دانستم که این کتاب تاریخ شفاهی روحانیون و رزمندگان رزمی تبلیغی دفاع مقدس است، به قول خود حاج آقای حاجی‌صادقی روایت جاماندگی خودش است و قطعاً اگر امر ولی امر و فرمانده کل قوا مبنی بر بیان خاطرات و ثبت و ضبط آن نبود، مرکز اسناد امروز این چنین حضور و بروز نداشت، امثال شیخ عبدالله حاجی‌صادقی و علی فضلی که به دنبال کار هستند و نمی‌خواهند خیلی دیده شوند هم عمرشان می‌گذشت و کسی بعد از چند سال یادش نمی‌آمد که چه کسانی عاشورای انقلاب اسلامی را در هشت سال رقم زدند. 
حالا یکی از مهم‌ترین اسناد دفاع مقدس در حوزه علما، روحانیون، طلاب و بزرگان دفاع مقدس رونمایی می‌شود.
در آیین رونمایی از «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» با حضور راوی کتاب حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار مزینانی مسئول واحد تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس، سردار حسین علایی فرمانده قرارگاه نوح و نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار یزدان فرمانده تیپ ۲۰ زرهی سپاه در دفاع مقدس، سردار نصرالله فتحیان، سردار فرجیان‌زاده معاون هماهنگ‌کننده حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و جمعی از مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه و همچنین سردار علی محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حضور داشتند.
 
یاد همیشگی شهید میثمی 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم باز نتوانست از شهید میثمی یادی نکند و با اشاره به اینکه من خودم را بازنده امتحان الهی در دوران دفاع مقدس می‌دانم، یادآور شد: «جانشین سردار فضلی در لشکر 10 سیدالشهداء شهید شده بود. قرار بود شهید میثمی در آن مراسم سخنرانی کند. به ایشان گفتم «آقای میثمی حیف شد در کربلای 5 خیلی شهید دادیم»، برگشت و نگاه تندی به من کرد و گفت «حیف شد؟! به خدا قسم می‌بینم یک روزی این جنگ تمام می‌شود، تو مدام دست پشت دستت می‌زنی و می‌گویی باختم، باختم، باختم.» حالا گاهی پشت دست که هیچ، بر سرم می‌زنم و می‌گویم باختم، چه فرصتی بود! «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ»؛ این هدیه الهی است.»
وی تأکید کرد: «اتفاقی کسی شهید نمی‌شد، من پنج هم‌حجره‌ای شهید دادم، ولی خودم مردود شدم.»
نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس در دوران دفاع مقدس با اشاره به رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی خود، اظهار کرد: «این کتاب‌ها کار آنهاست و تمام تلاش من این بوده است که نقش طلبه‌های تبلیغی رزمی و چهار هزار شهیدی را که عمده‌شان بیش از سه هزار و خرده‌ای از آنها برای دفاع مقدس هستند، نشان بدهیم.»
 
انقلاب اسلامی بدون فرهنگ دفاع مقدس بقا ندارد
وی با اظهار به اینکه دفاع مقدس تجلی فرهنگ عاشورا بود، بیان کرد: «ما باورمان این است که بعثت تاریخ تولد اسلام بود، اما عاشورا تضمین‌کننده حیات ابدی بعثت بود. فرهنگ عاشورا اگر نبود بعثت زنده نمی‌ماند، این یک واقعیت است. بعثت با فرهنگ عاشورا زنده می‌ماند. انقلاب اسلامی تولد جدید اسلام ناب و بعثت بود، دفاع مقدس تجلی فرهنگ عاشورا بود، همان‌طور که بعثت بدون فرهنگ عاشورا زنده نمی‌ماند، انقلاب اسلامی بدون فرهنگ دفاع مقدس بقا ندارد. دفاع مقدس پایان یافت، فرهنگش پایان نمی‌یابد. عاشورا یک روز بود، اما همه زمین‌ها و همه زمان‌ها را درنوردید، طلوعی شد بی‌غروب و آغازی بی‌پایان.»
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاجی‌صادقی تأکید کرد: «اگر 45 سال است نظام ولایی مانده است، به برکت همان فرهنگ است. امروز هم فرهنگ دفاع مقدس است که ما را در همه عرصه‌ها مدیریت و هدایت می‌کند.»
وی دفاع مقدس را فرهنگ تولید برشمرد و بیان کرد: «دفاع مقدس فرهنگ جهاد، فرهنگ مقاومت، فرهنگ ایستادگی، فرهنگ سازش‌ناپذیری در برابر ظالمان و ستمگران و فرهنگ جهاد بود. ما از قرآن یاد گرفتیم که مؤمن هیچ روزی نمی‌تواند در حال جهاد نباشد. زندگی بدون جهاد زندگی مؤمنانه نیست، منتها یک روز مصداق این جهاد در قالب دفاع مقدس بود، یک روز در حضور در دفاع از حرم اهل‌ بیت(ع) بود، امروز هم صحنه‌های دیگر است. اصل این است که آن سه خصوصیت جهاد وجود داشته باشد. تلاش پیگیر و به تعبیر اخیر رهبر معظم انقلاب تلاش شبانه‌روزی، دوم جهاد در برابر دشمن باید باشد.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متذکر شد: «هر عمل صالح شبانه‌روزی جهاد نیست، زدن دشمن، باید در آن مبارزه باشد.»
وی افزود: «سوم که از همه مهم‌تر است، فی سبیل‌الله بودن است. امروز هم جهاد مصادیق دارد، اما مبنا و اساسش همان فرهنگی است که دفاع مقدس به ما یاد داد.»
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است، تصریح کرد: «دفاع مقدس تاریخ نیست، هویت انقلاب و عامل بقای انقلاب است. ما انقلاب‌مان را در پرتو دفاع مقدس حفظ کردیم و صادر کردیم و امروز خدا را شاکریم. امروز دشمن می‌خواهد جوان‌های ما را از منکم من یریدالاخره به منکم من یرید الدنیا تبدیل کند.»
وی در ادامه اظهار کرد: «اگر این‌گونه شد دوازده هزار طومار می‌نویسند، هیجده هزار بیعت می‌کنند، اما وقتی برق شمشیر عبیدالله را نزدیک گردن‌شان دیدند، به سی‌وچهار، پنج نفر تقلیل پیدا می‌کنند.»
نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس در دوران دفاع مقدس افزود: «دشمن نتوانست موتور انقلاب را خاموش کند، اسلام را از بین ببرد، نتوانست راننده و راهبر این انقلاب، ولایت را پیاده کند، با ولایت آن کند که با ائمه کرد، می‌خواهد سوخت‌رسان انقلاب، عامل اقتدار و قدرت انقلاب، عاملان روشنایی این موتور را که مردم هستند، با اینها همان کاری را بکند که صدر اسلام انجام دادند.»
وی یادآور شد: «امروز جهاد من و شما این است که با جهاد تبیین‌مان، با جهاد شبانه‌روزی و دلسوزی‌مان، با محبت‌مان به این بچه‌ها و جوان‌ها واقعیت‌ها و مسیر درست را نشان دهیم. در دفاع مقدس شما فرماندهان می‌فرمودید اگر گلوله دشمن آمد به جسم جوان‌های ما خورد، به سنگ خورده است، اگر مدرسه را خراب کرد می‌سازیم، اما خدا نکند گلوله دشمن به ایمان بچه‌های ما بخورد. آنجا تیرش به هدف خورده است، آنجا تلفاتش افتخار نیست، آنجا شهید نیست، آنجا به خسران رفتن است. امروز از خدا کمک بخواهیم شرمنده این شهدا نباشیم.»
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاجی‌صادقی به نقش یادگاران دوران دفاع مقدس در زمان حال اشاره کرد و گفت: «شما فرماندهانی که والمستشهدین بودید، حال که مانده‌اید یک رسالت سنگین دارید، اجازه ندهید این فرهنگ کمرنگ شود، اجازه ندهید این فرهنگ فراموش شود.»
وی با قدردانی از ریاست و کارکنان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: «از سردار نائینی و از همه دوستانی که زحمت می‌کشند به‌نوبه خودم تشکر می‌کنم. این فرهنگ را نگه دارید. امروز هم این بچه‌ها به این فرهنگ نیاز دارند، امروز هم ما نیاز داریم به این بچه‌ها یاد بدهیم، لذت که همه‌اش در شکر و عسل و اینها نیست، من گاهی به جوان‌ها می‌گویم فکر نکنید ما جبهه را تحمل می‌کردیم، چه سختی‌هایی، چه مشکلاتی وجود داشت، اما وقتی‌که برای خدا می‌شد یک لذتی داشت که هیچ‌چیز نمی‌توانست جای آن را بگیرد و این را به این بچه‌های نسل امروز بچشانید تا بتوانند در برابر این هجمه سنگین دنیا که می‌خواهد خرمشهر مغز و خرمشهر قلب را تصاحب کند، اجازه ندهید تصرف کند.»
 
وقتی دوربین خدا هم حساب‌ و کتاب دارد!
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به خاطرات خود در دوران دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: «یک روز همان اول جنگ آقای شهید جهان‌آرا‌ـ من آخوند سپاه خرمشهر بودم‌ـ به من گفت به مرکز سپاه خرمشهر در هتل پرشین بیا، به آنجا رفتم و یک روز بعدازظهر گفت دلت برای کوت شیخ تنگ نشده است؟ گفتم چرا، گفت بیا برویم. یک طلبه جوان دیگری هم که شهید شد با من بود. سوار ماشین شدیم، در راه که می‌رفتیم مقر بچه‌های جهادسازندگی نجف‌آباد را که آقای پارسا مسئولش بود، نشان داد. گفت برویم یک سری به ایشان بزنیم. وقتی رفتیم، دیدیم که ایشان لباسش سر تا پا روغنی است و روی لودر است و دارد تلاش می‌کند آن را تعمیر کند. همراه‌مان یک دوربین عکاسی قدیمی بود، به ایشان گفتم بیا یک عکس از ما سه نفر بگیر، آقای جهان‌آرا با لباس پاسداری است، من هم آخوندی و آقای پارسا هم جهادی است، ببینیم کدام یک از ما زودتر شهید می‌شویم.»
وی ادامه داد: «برادر طلبه‌مان بارها با این دوربین عکس گرفته بود، رفت و هر چه کرد گفت نمی‌شود. گفتم شما بایست من عکس می‌گیرم، ایستاد من عکس گرفتم. اولین کسی که شهید شد آقای پارسا بود، بعد از ثامن‌الائمه آقای جهان‌آرا و در فتح خرمشهر آن طلبه شهید شد. گفتم خدایا قربانت بروم دوربینت هم حساب‌وکتاب دارد.»
در ادامه سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با اشاره به حضور روحانیون در خطوط جبهه بیان کرد: «وقتی در خطوط مقدم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که روحانیون، چه روحانی تبلیغی و چه روحانی رزمی و چه عزیزانی که در سبک مدیریت اسلامی و پیاده کردن آن عامل بودند، دوش‌به‌دوش رزمندگان در صحنه‌های نبرد حضور داشتند؛ ازجمله شهید بزرگوار شهید میثمی که برای همه رزمندگان الگو بودند.»
بنابر این گزارش، از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» رونمایی شد و از علیرضا موحد علوی مجری و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی راوی کتاب تجلیل به عمل آمد.
سردار علی‌محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اسفند را ماه شهدا و سرداران شهید توصیف کرد و گفت: «اول اسفند سالروز شهادت شهید والامقام محلاتی نماینده حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه در سپاه و «روز روحانیت و دفاع مقدس» است. فرماندهان و سرداران شهید بنامی چون ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری، عباس کریمی، حسین خرازی، اسماعیل دقایقی، کاظم رستگار، یدالله کلهر، عبدالحسین برونسی ازجمله سرداران شهید اسفندماه هستند.»
وی به نقش روحانیت در دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: «روحانیت در نقش‌های مختلف در دفاع مقدس، فرماندهی قرارگاه تا گردان و دسته یا نمایندگان ولی‌فقیه و یا در نقش‌های تبلیغی عقیدتی در سپاه در امتداد حضرت امام خمینی(ره) بودند. همچنین در تبیین اندیشه دفاعی حضرت امام رضوان‌الله علیه و حفظ و ارتقای روحیه ملی و رزمی و مقابله با عملیات روانی دشمن نقش جدی داشتند.»
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: «این مرکز به‌واسطه رسالت تحقیقاتی خود به‌خصوص در دوره تحول و توسعه در سال‌های اخیر نسبت به نقش برجسته روحانیت معزز در دفاع مقدس و مجاهدت‌های آنان در پاسداری از انقلاب اسلامی اهتمام داشته است.»
وی با اظهار به اینکه در جامعه آماری ۴۵۰ نفره تاریخ شفاهی فرماندهان و مدیران ارشد، قرارگاهی، یگان‌های رزم و رده‌های تخصصی در دفاع مقدس، ۷۵ نفر از روحانیون عالی‌قدر قرار دارد، گفت: «این عزیزان در قامت فرمانده قرارگاه تا گردان، مسئولان دفاتر نمایندگی حضرت امام(ره)، مسئولان معاونت‌های عقیدتی، سیاسی، تبلیغات و فرهنگی در دوران دفاع مقدس به فعالیت‌های تعیین‌کننده‌ای مشغول بوده‌اند.»
سردار نائینی به کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» اشاره و بیان کرد: «تاریخ شفاهی حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی یکی از منظم‌ترین پروژه‌های تاریخ شفاهی مرکز بود. وقتی درخواست شد، با روی باز و اعتقاد پذیرفتند و با وجود مشغله کاری و مسئولیت نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه وقت کافی گذاشتند و بدون تکلف به بیان وقایع دفاع مقدس پرداختند که جای قدردانی و تشکر دارد.»
وی در خصوص این کتاب توضیح داد: «کتاب ایشان حاصل ۱۴ جلسه گفت‌وگو در پنج سرفصل است. علاوه بر پرداختن به نقش و مسئولیت‌های خودشان در دوران دفاع مقدس، حفظ و تکمیل هویت پاسداری دغدغه‌ اصلی ایشان است.»
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: «همچنین در این کتاب به اندیشه دفاعی حضرت امام(ره)، نگاه تطبیقی برخی حوادث با صدر اسلام، نقش روحانیت در دفاع مقدس، ویژگی‌های مدیریتی و اخلاقی شهید محلاتی، ویژگی‌ها و سیره معنوی و مدیریتی شهید میثمی و چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق(ع) به‌خوبی پرداخته شده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات