صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۷۳۱۴

فارن پالیسی مدعی شد: افزایش احتمال رویارویی اسرائیل و حزب‌الله

استیون کوک در تحلیلی در نشریه فارن پالیسی به وضعیت تنش رو به گسترش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان پرداخته و مدعی شده است وقوع جنگی گسترده و تمام‌عیار میان آنها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

استیون کوک در تحلیلی در نشریه فارن پالیسی به وضعیت تنش رو به گسترش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان پرداخته و مدعی شده است وقوع جنگی گسترده و تمام‌عیار میان آنها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

کوک در مقاله اخیر خود در نشریه فارن پالیسی مدعی شده است تحلیلگران سیاسی و امنیتی که مدعی‌اند 2 طرف، جنگ نمی‌خواهند، در اشتباهی مهلک به‌سر می‌برند، چرا که از نظر وی تمام شواهد از هر دو سوی مرز به ما می‌گوید هم اسرائیل و هم حزب‌الله ممکن است در 8 ماه آینده رویاروی هم قرار بگیرند.

وی مدعی است تحلیل او بر اساس شرایط کنونی و آینده مطرح شده است اما تحولات خاورمیانه با وجود بازیگران متعدد بسیار پویاست و هر لحظه می‌تواند تحولی شگرف را در خود بپرورد. وی توصیه می‌کند تحلیلگران و مقامات دولتی مفروضات خود را مورد بررسی مجدد قرار داده و انتظارات خود را به‌‌روز کنند.

به ادعای کوک، درست است تا امروز اسرائیل و حزب‌الله لبنان درگیری‌های خود را زیر سطح آستانه جنگ همه‌جانبه نگه داشته‌اند و پاسخ‌های هیجانی و زودگذر را به تحریکات راهبردی و بلندمدت ترجیح داده‌اند اما این خویشتنداری ظاهری به این معنا نیست که حزب‌الله و اسرائیل رویاروی هم قرار نخواهند گرفت.

کوک مدعی است هیچ‌کس نباید روی این عوامل حسابی باز کند. عزم دولت بایدن برای جلوگیری از درگیری منطقه‌ای، در نتیجه جنگ غزه نیز چندان جدی نیست یا دست‌کم با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو است. به نظر سیاست دولت بایدن این است که تنها جنگ به غزه محدود بماند، حال تا هر زمانی که می‌خواهد به طول بینجامد. بایدن در سال انتخابات به دنبال خطر کردن نیست، آن هم در خاورمیانه که باتلاقی عمیق است و می‌تواند برای همیشه حیات سیاسی این رئیس‌جمهور 82 ساله را با تلخی به پایان برساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات