صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۷۲۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روزی بود که امت اسلام امیدی به آینده نداشت؛ متفکران جهان اسلام می‌‏نشستند و برای روز سیاه مسلمانان مرثیه‏‌سرائی می‌کردند. آثار ادبی مسلمانان برجسته و پیشرو امثال سیدجمال‏الدین و دیگران را در صد سال گذشته ببینید؛ نخبگانی از دنیای اسلام که دل‌هایشان بیدار شده بود، وضع مسلمان‌ها را می‌دیدند و حقیقتاً برای مسلمان‌ها مرثیه‏‌سرائی می‌کردند.(۱۳۸۷/۷/۱۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
زیان سرمایه‌گذاران در بازار ارز
قیمت ارز طی روزهای اخیر اندکی روند افزایشی به خود گرفته است. پایگاه مرجع اعلام نرخ ارز از سوم اسفند ماه قیمت‌های خود را به روز نکرده و در بازار غیر‌رسمی و سایت‌های متفرقه قیمت دلار تا حوالی ۶۰ هزار تومان نیز اعلام شده است. اگرچه فعالان این بازار بسیار محدود هستند؛ ولی به دلیل تأثیر زیاد قیمت ارز بر روی تورم از طریق ایجاد انتظارات تورمی، دولت‌ها همواره باید بتوانند این نوسانات را مدیریت کنند. کارشناسان اقتصادی چند دلیل را برای افزایش این روزهای نرخ ارز برمی‌شمارند؛ اولین و مهم‌ترین دلیل آن افزایش تقاضای ارز است. در حالی که به صورت طبیعی تقاضای ارز در آستانه تعطیلات سال نو و برنامه‌ریزی برای مسافرت‌های خارجی و... افزایش پیدا می‌کند، دلایل دیگری نیز این تقاضا را افزایش داده است؛ یکی از تأثیرگذارترین این دلایل پیش‌بینی نرخ ارز در روزها و ماه‌های آتی است. البته انتظارات تورمی در نرخ ارز به صورت طبیعی رخ نداده و برخی با انگیزه‌های سودجویانه این انتظارات را دامن می‌زنند تا مردم عادی سرمایه‌های خرد خود را به سمت این بازار روانه کنند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد مذکور نه تنها سودی نمی‌برند، بلکه در بسیاری از موارد در مقایسه با نرخ تورم و بازدهی سرمایه در بازه‌ای دیگر زیان هم می‌بینند. واقعیت این است که دولت و بانک مرکزی از سال گذشته با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا نیاز مصرف کنندگان واقعی بازار ارز را تأمین کرده‌اند و بازار غیررسمی بسیار کوچک‌تر شده است؛ یعنی دولت توانسته‌ برای کاستن فشار افزایشی نرخ ارز،‌ تقاضای کاذب بازار را مدیریت کند. در این شرایط نیز باید تقاضای بازار را مدیریت کند تا نوسانات کاهش یابد. نگاه بلندمدت به بازدهی سرمایه در انواع بازارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در ارز کمترین میزان بازدهی را در بین بازارهای موازی، یعنی مسکن، بورس، طلا و بانک داشته است؛ به گونه‌ای که در یک سال اخیر نیز بازدهی سرمایه در بازار ارز با کمترین بازدهی، از بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک هم کمتر بوده است. بنابراین، نوسانات بازار ارز فرصتی برای دلالان بازار است تا از طریق خرید و فروش به سودی دست یابند و چنین افرادی هرگز با نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت در این وادی قدم نمی‌گذارند. سخن پایانی اینکه اگر تقاضاهای کاذب که امروز شکل گرفته است، مدیریت شود، نرخ ارز نوسانات شدید نخواهد داشت و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که از یک طرف مردم در این بازار ورود هیجانی نداشته باشند و از طرف دیگر مسئولان بانک مرکزی تقاضاهای طبیعی افزایش یافته در آستانه سال نو را بدون پاسخ نگذارند. 
علی کارگر
 
 
▼ گزارش روز
احساس عقب‌ماندگی کاذب
هرچند مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در مقایسه با متوسط مشارکت جهانی بالاتر است؛ اما به دلیل مردم‌سالاری دینی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، انتظار می‌رفت میزان مشارکت بیشتر از این مقدار باشد. البته دشمنان و رسانه‌های بیگانه تمام تلاش خود را برای جدایی ملت از دولت و مشارکت نکردن در انتخابات انجام دادند؛ موضوعی که رسانه‌های خارجی برای پایین آوردن مشارکت در انتخابات دست‌آویز خود قرار داده بودند، مسائل معیشتی و اقتصادی بود. این در حالی است که مقایسه میزان مشارکت در انتخابات کشورهای دیگر که خود دلیل بسیاری از مشکلات حال حاضر در کشورمان هستند، از کشورمان بسیار کمتر بوده است. برای نمونه، در فرانسه در انتخابات سال ۲۰۱۷، ۲۸/۲۳ درصد و در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ آمریکا، ۳۶/۷ درصد از واجدان شرایط در انتخابات مشارکت کرده‌اند. از آن جایی که مردم جامعۀ ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توان مسائل معیشتی را نادیده گرفت، ولی باید بیان کرد که دلایل اقتصادی مهم هستند، اما مهم‌ترین دلایل مشارکت پایین مردم نیستند.
اگر آنگونه که رسانه‌های خارجی بیان می‌کردند که مردم از مسائل معیشتی ناراحتند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند، پس چطور استان‌های با اقتصاد کوچک بیشترین میزان و استان‌های برخوردار، کمترین میزان مشارکت را داشته‌اند؟
شاید یکی از مهم‌ترین دلایل تلاش رسانه‌های خارجی برای پایین آوردن سطح مشارکت در انتخابات، ایجاد «تفکر عقب‌ماندگی کاذب» در اذهان ما ایرانی‌هاست. مفهوم «عقب‌ماندگی کاذب» یا «حس عقب‌ماندگی» به این معناست که مردم یک کشور گمان می‌کنند که در عرصه‌های مختلف از دنیا عقب افتاده‌اند، در حالی که کشورشان از رشد و توسعه قابل توجهی برخوردار است.
در دهکدۀ جهانی، این «عقب‌ماندگی کاذب» یا «حس عقب‌ماندگی» از طرف کشورهای ابرقدرت به وسیله جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم علیه کشور یا کشورهای رقیب اعمال می‌شود تا مردم این کشورها از قدرت سیاسی خود ناامید شده و حمایت خود را از گروه حاکم بردارند. موضوعی که به خوبی در کشورمان قابل مشاهده است و با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در انواع علوم و زمینه‌ها، توده‌ای از مردم شریف کشورمان ظن بر عقب‌ماندگی کشور و ناکارآمدی سیستم سیاسی حاکم برده‌اند. 
مهم‌ترین زمین بازی که دشمن در آن توانسته بر افکار مردم شریف ایران تأثیرات منفی بگذارد، فضای رسانه و به ویژه فضای مجازی کشور است. جایی که یک سازمان نایافتگی عجیبی به چشم می‌خورد. رهبر معظم انقلاب در همین راستا فرموده‌اند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.» این سخن رهبر فرزانۀ انقلاب، بر لزوم سازماندهی فضای مجازی به شکلی صحیح تأکید دارد. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین وظایف نمایندگان این دور از مجلس شورای اسلامی سازمان‌دهی فضای مجازی کشور و تصویب قوانین عملیاتی برای سامان‌دهی این فضاست.    
حسین حیدری
 
 
▼ خبر ویژه
حال مهدی کروبی وخیم است؟
«مهدی کروبی» در تاریخ ۹ اسفند به دلیل سرماخوردگی و عفونت ناشی از آن در بیمارستان نیکان تهران بستری شده بود. براساس گزارش منابع آگاه، او پس از بهبود و رفع مشکل در تاریخ ۱۲ اسفند از این بیمارستان مرخص شد. با این حال، برخی اطرافیان «حسین کروبی» می‌گویند که او قصد داشته با انتشار کلیپی از پدرش که در حال استفاده از اکسیژن خانگی است، اوضاع وخیمی از پدرش نشان دهد. گفته می‌شود «مهدی کروبی» ابتدا قصد داشت در انتخابات ۱۱ اسفند هم شرکت کند، اما با مشورت پسرش مبنی بر اینکه مشارکت زیر ۲۰ درصد است، از این کار منصرف شد. گفته می‌شود انتشار خبر مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم موجب ناراحتی او نسبت به مشورت های پسرش شده است. گفتنی است، حزب اعتماد ملی، حزب نزدیک به مهدی کروبی برای حضور در انتخابات فعال شده بود که با مانع تراشی‌های گسترده جریان اصلاحات و تندروهای این جریان روبه‌رو شد.
 
 
▼ اخبار 
مردم با صندوق رأی قهر نیستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: «پس از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانم از جایگاه خانه ملت از نقش‌آفرینی یکایک هموطنان و همه دست‌اندرکاران انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر کنم.» محمدباقر قالیباف گفت: «ما به خوبی می‌دانیم اگر وضع اقتصادی کشور رونق داشت و بداخلاقی‌های سیاسی نبود، نرخ مشارکت در انتخابات متفاوت می‌شد. مردم با صندوق رأی قهر نیستند، اما انتظار کارآمدی بیشتر دارند. پس باید صندوق رأی کارایی و گره‌گشایی روزافزون خود را در کارآمدسازی حکمرانی نشان دهد.» وی ادامه داد: «امیدوارم ثمره فعالیت ما مسئولان بتواند رضایت اقشار مختلف مردم را چنان جلب کند که به سیر صعودی مشارکت در انتخابات آینده منجر شود. برای این کار باید از هر چه به احیای امر ملی آسیب می‌زند، پرهیز کنیم و خیر عمومی را در دستور کار قرار دهیم.»
 
آمریکایی‌‎ها دیگر جایی در منطقه ندارند
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب گفت: «آموزه‌های دفاع مقدس جبهه مقاومت را شکل داد. آنچه در ایران شکل داده بود، شد مبنای شکل‌گیری مقاومت در سوریه، عراق، یمن و... درد زایمان خاورمیانه شروع شده و خاورمیانه جدید را ایران و محور مقاومت شکل می‌دهند. در خاورمیانه جدید جای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیست. جای مقاومت اسلامی است.» سردار صفوی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ماهیت تمدن غرب را به جهانیان نشان دادند، اعلام کرد: «هم آمریکایی‌ها و هم صهیونیست‌ها به طور قطع شکست خورده‌اند و آنچه پیروز شده، محور مقاومت است. صهیونیست‌ها نمی‌توانند در غزه بمانند. ۸ تیپ‌‌شان عقب‌نشینی کرده و سایر آنها هم عقب‌نشینی می‌کنند.» وی همچنین با بیان اینکه در انتخابات ۱۱ اسفند ملت ما رشد خود را نشان دادند، توضیح داد: «اتحادیه اروپا کلی هزینه کرد که بیش از ۲۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکنند اما شکست خوردند.»
 
دستور تازه منافقین به سران اصلاحات!
منافقین در یکی از واکنش‌های کاملاً انفعالی به حضور گسترده مردم در انتخابات، به اردشیر امیرارجمند‌ـ نفوذی منافقین در حلقه مشاورین میرحسین‌موسوی‌ـ دستور داده‌اند عناصر رادیکال موسوم به اصلاح‎طلب را به صدور بیانیه‌های هنجارشکن علیه مبانی و مقدسات نظام و نیز تخطئه انتخابات اخیر وادار کند. گروهک یاد شده همچنین به منظور پوشاندن شکست مفتضح خود، به سران فتنه و رادیکالیسم اصلاح‌طلب ابلاغ کرده است «از مردم برای عدم حضور در انتخابات اخیر تشکر نمایند!» گفتنی است، پیش از انتخابات اخیر نیز منافقین از طریق اردشیر امیر ارجمند به میرحسین‌موسوی ابلاغ کرده بودند در بیست‌و‌پنجم بهمن ماه «جبهه مقاومت ملی» را تأسیس و بیانیه تحریم انتخابات را صادر کند، اما افشای خبر از سوی خبرگزاری‌های داخلی، موجب تجدید نظر موقت وی شد.
 
استعفاهای دسته جمعی مقدمه سرنگونی نتانیاهو!
پایگاه خبری عبری‌زبان ۱۴Now اعلام کرد شمار زیادی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا داده‌اند. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص اعلام کرد، استعفاهای دسته‌جمعی ناشی از اعتراض افسران اسرائیلی به سیر امور عملیاتی و شخصی بوده‌است. همچنین این امر آشفتگی جاری در بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی‌ای را که هاگاری آن را اداره می‌کرد، عیان می‌کند. «موران کاتز» سخنگوی ارتش اشغالگر با درجه سرهنگی ازجمله افسرانی است که به‌دلیل اینکه «امور به‌خوبی پیش نمی‌رود» استعفا کرد. بحران استعفاهای سریالی در ارتش و ارتباط آن با دانیل هاگاری در کنه خود نشان از طرحی دارد که در راستای آن سرنگونی نتانیاهو به عنوان هدف اول دیده خواهد شد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
روزنامه «هاآرتص» با انتقاد از نتانیاهو درباره جنگ غزه و احتمال حمله اسرائیل به شهر رفح نوشت: «هشدارهایی هم که رهبران اروپایی برای جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح می‌دهند، فقط و فقط برای ثبت در کتاب‌های تاریخ است‌ـ تا در آینده بتوانند بگویند که این ما نبودیم که باعث چنین خون‌ریزی‌هایی شدیم؛ اما هم‌زمان با هشدارهایی که می‌دهند و اشک تمساح‌هایی که می‌ریزند، خودشان (بله، خود خودشان) همچنان حمایت تسلیحاتی، پولی و مالی و البته دیپلماتیک خود را از اسرائیل ادامه می‌دهند.»
 
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضائیه به ریاست قاضی فرخ‌نیا با حضور متهمان پرونده، وکلای متهمان و نماینده دادستان برگزار شد. در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهمان را تشریح کرد. به گفته نماینده دادستان، متهمان مجموعه‌ای را به منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضایی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سوءاستفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می‌کردند.
 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در سخنانی در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی در جده بر ضرورت اخراج فوری رژیم نسل‌کش صهیونیستی از مجمع عمومی سازمان ملل و جلوگیری از عضویت این رژیم در دیگر نهادهای بین‌المللی تأکید کرد. وی افزود: «قطع رابطه دیپلماتیک با این رژیم، توقف صادرات کالا به سمت سرزمین‌های اشغالی و تحریم کامل کالاهای اسرائیلی می‌تواند برخی اقدامات عملی در حمایت از فلسطین به شمار آید.»
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به الحاق تجهیزات رزمی دفاعی به نداجا، اظهار کرد: «یکی از مأموریت‌های مهم نیروی دریایی راهبردی ارتش در سطح بین‌المللی، رصد و توجه ویژه به حوزه محیط زیست اقیانوسی است.» «امیر دریادار شهرام ایرانی» عنوان کرد: «امروز مفتخریم که همزمان ۴ ناوگروه نداجا در عمق اقیانوس‌ها در حال صیانت و حراست از منافع و منابع جمهوری اسلامی ایران هستند.»
 
«محمود رضوی» مشاور محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات عبدالرضا داوری مبنی بر اینکه «محمدباقر قالیباف احتمالا از حضور در مجلس انصراف می‌دهد» نوشت: «جناب آقای دکتر داوری، شما باور نکنید. این خبر شایعه‌سازی و عملیات روانی طراحی شده توسط کسانی است که از شکست پروژه ترور شخصیتی و حذف آقای دکتر محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم عصبانی هستند.»
 
«عبدالحسین روح‌الامینی» عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، با اشاره به برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حتماً برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز فعال خواهد بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات