بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۴۱

چهار معادله نظامی که توماس فریدمن از نزدیک درباره ایران و آمریکا لمس کرد

توماس فریدمن تحلیلگر ارشد آمریکایی و ستون نویس معروف روزنامه نیویورک تایمز اخیرا همراه فرمانده سنتکام از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه و اردن دیدن کرده و بعد از این بازدید میدانی، تحلیل خود را از آنچه دیده نوشته که مهمترین گزاره‌های آن به شرح ذیل است:
یک: آنچه بین ایران و آمریکا در منطقه می‌گذرد به مراتب از اتفاقاتی است که در بین نیروی دریایی و هوایی آمریکا و چین در تنگه تایوان می‌گذرد، حساس‌تر و مهمتر است.
دو: گروه‌های مقاومت در عراق و مبارزان حوثی برای مسلح شدن، تطبیق‌دهی و شلیک دقیق‌ترین تسلیحات جهان آموزش دیده‌اند. تسلیحات واگذار شده از سوی ایران می‌تواند یک هدف ۳ فوتی را در فاصله ۵۰۰ مایلی هدف قرار دهد.
سه: مقاومت عراق و به خصوص نیروهای یمنی صدها کلاهک، راکت‌های زمین به دریا، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک، پهپادهای تهاجمی، قایق‌های تندروی انتحاری و تاسیسات زیرآبی بدون سرنشین در اختیار دارند و در چند ماه اخیر موفق شدند بیش از ۱۸۰ نظامی آمریکایی را مجروح کنند.
چهار: در هر پایگاه نظامی آمریکا یک اتاق فوق محرمانه تحت عنوان مرکز یکپارچگی رزم وجود دارد. کار این اتاق محرمانه این است که روزانه مرکز هدایت جنگ موشک‌های ۲۰۰ هزار دلاری آمریکا با پهپاد‌های ۲۰ هزار دلاری ساخت ایران برعهده دارد. علاوه بر این تفاوت هزینه در دو طرف جنگ، فشار روانی مضاعفی به گردانندگان نمایشگرهای اتاق محرمانه پایگاه های نظامی وارد می‌شود و اپراتور‌های آمریکایی در هر عملیات دفاعی کمتر از ۹۰ ثانیه برای تصمیم درباره مقابله با پهپاد‌های ارزان و موثر و دقیق مقاومت فرصت دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات