صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۸۰

غارت مراکش

با آغاز استعمار شمال آفریقا به دست غارتگران فرانسوی، ساکنان و قبایل مناطق در برابر استعمارگران به مقابله برخاستند و خواهان خروج آنان از سرزمین‏های خود شدند. یکی از این افراد، «عبدالکریم ریفی» رهبر قیام مسلمانان ناحیه ریف مراکش بود که سال‏ها با متجاوزان اسپانیایی جنگید و پیروزی‏های چشمگیری به دست آورد. پیروزی‏های او بر ارتش اسپانیا، وحشت قوای فرانسه را که در شمال آفریقا دارای متصرفاتی بودند، برانگیخت؛ از این‌رو، در اوایل سال 1924م، نیروهای فرانسوی به منظور جلوگیری از گسترش قیام مردم منطقه ریف، به کمک اسپانیا آمدند و تهاجم همه‌جانبه‏ای را علیه مردم این منطقه آغاز کردند؛ سرانجام با دستگیری رهبران جنبش ضداستعماری و کشتار هزاران نفر از مردم این منطقه، قیام مردم مراکش در 27 مه 1926م سرکوب شد. فرانسویان در 18 فوریه 1926م، او را به تبعید فرستادند. وی در نهایت پس از گذشت بیش از 35 سال تبعید، به کشور خود بازگشت و سرانجام در ششم فوریه 1963م، در 81 سالگی درگذشت.
حرکت‌های اعتراضی مردم مراکش در مواجهه با استعمارگران، با سرکوب شدید نظامیان اشغالگر فرانسوی همراه بود؛ برای نمونه تظاهراتی برای تقاضای استقلال در ژانویه 1944، در مراکش بر پا شد و سربازان فرانسوی برای مقابله با آن فرا خوانده شدند. آنها به خصوص در «فاس» با بی‌رحمی به مردم یورش بردند و صدها میهن‌پرست مراکشی را کشتند و هزاران نفر دیگر را زخمی کردند. 
همچنین در این دوران، شاهد هجوم سرمایه‌داران فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در مراکش هستیم که هدفی جز بهره‌برداری اقتصادی و استعماری از این سرزمین نداشتند. اگر سرمایه‌های فرانسوی با اشتیاق تمام در مراکش به کار انداخته می‌شد، علت آن امتیازات بی‌شمار این کار بود؛ چرا که هزینه‌های مالیاتی با یک چهارم هزینه مالیاتی مشابه همان کار در کشور فرانسه برآورد می‌شد، دستمزد بومیان بسیار ناچیز بود و تسهیلات قابل توجهی به وسیله امور مستعمرات به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شد و تمرکز بانکی نیز در اعطای سودهای کلان پیشقدم بود. بانک پاریس و هلند که مقام والایی در امور بانکی داشتند، جریان پول و اعتبار را به واسطه بانک دولتی مراکش، تحت نظارت خود در آورده بودند و به این وسیله در واحدهای کلیدی اقتصادی به وسیله کمپانی ژنرال مراکش، در زمینه حمل و نقل، انرژی، معادن، مؤسسات کشاورزی، صنعتی و تجاری و مؤسسه آلومینیوم نورد آفریکن در زمینه معادن منگنز و کوبالت و مؤسسات تجاری و صنعتی ذوب آهن دخالت می‌کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات