صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۷۹
آخرین شماره اخبار و تحلیل‌های سال 1402

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 23 اسفندماه 1402

نشریه اخبار و تحلیل ها فایل PDF

نشریه اخبار و تحلیل ها فایل WORD

▼ حرف روز 

  توصیه‌هایی برای نمایندگان مجلس

انتخابات یازدهم اسفند ماه هم تمام شد. تغیر وضعیت عمومی کشور و دنیا سبب می‌شود تا نظام سیاسی کشورها نیازمند گردش مسالمت‌آمیز قدرت میان همه نخبگان سیاسی به جهت بهره‌برداری حداکثری از همه توان و ظرفیت‌ها نیروها و افراد باشند. در دل همین جابه‌جایی‌ها و گردش افراد است که ایده‌ها، اندیشه‌ها و افراد جدید و تأثیر گذار نیز شناسایی می‌شوند. در ادامه چندین توصیه عملیاتی و مهم برای کارآمدتر شدن مجلس آتی ذکر می‌شود. نمایندگان منتخب کشوری باید قدردان مردم و ولی‌نعمتان خود باشند و با تمام وجود وارد میدان خدمتگزاری شوند؛ پس از انتخابات بدون سوگیری و با اجماع بر سر منافع همه مردم (چه افرادی که به ایشان رأی داده‌اند و چه افرادی که به ایشان رأی نداده‌اند) کنش‌گری و رفتار سیاسی داشته باشند. از آنها می‌خواهیم همه را به انقلاب دعوت کنند نه به خود؛ خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان، کرسی مسئولیت را فرصت خدمتگزاری قرار دهند، نه جایگاهی که ماندنی است و بدانند که روزی این جایگاه را ترک خواهند کرد. از آنها می‌خواهیم تا پیگیر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های گوناگون باشند. همچنین با رصد کامل منویات معظم له سعی کنند تا رفتار سیاسی و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات‌شان بر اساس سیره و رفتار و تقریر مقام عظمی ولایت باشد. همچنین توصیه می‌شود اولویت‌های جامعه ایرانی را شناسایی کرده و با مشورت تیم‌های علمی و پژوهشگرانه نسبت به تصویب و اجرای طرح‌ها و لوایح مبتنی بر پاسخ به مسئله و مشکل همت گمارند. همچنین توصیه می‌شود با کنار گذاشتن بازی‌های سیاسی و رقابت سیاسی و با در نظر گرفتن انصاف خداوندی نسبت به تصویب یا عدم تصویب قوانین و لوایح در مجلس اقدام کنند. به همین سان توصیه می‌شود منتخبان ملت در مجلس سیزدهم شناخت خود را از افراد و شخصیت‌ها و همچنین فضای واقعی و فضای مجازی کشور ارتقا داده و گره‌گشای مشکلات و مسائل داخلی و خارجی کشور باشند. توصیه می‌شود مجلس بعدی با کارهای پژوهشی مناسب و با دلایل و مستندات علمی متنوع تصمیم‌ بگیرد و از نظر کارشناسان که در این عرصه کار کرده‌اند و مطالعاتی داشته‌اند، بیشتر استفاده کند. همچنین با رویکرد همکاری‌جویانه خود و استفاده از تجربیات و آموخته‌های پیشین به دنبال آزادسازی و بهره برداری حداکثری از همه ظرفیت‌های کشوری و منطقه‌ای برای رشد و پیشرفت و آبادانی همه جغرافیای ایران باشد. (رامین نصیری)

 

▼ گزارش روز 

  دولت سیزدهم و اقتصاد پر التهاب ایران

اقتصاد همواره از عوامل متعددی فرمان می‌گیرد که لزوماً در کنترل عوامل داخلی نیست؛ بلکه گاهی عوامل خارجی می‌تواند آثاری بسیار ژرف بر اقتصاد یک کشور بگذارد. البته عوامل داخلی نیز بر پیچیدگی مسئله می‌افزاید که یکی از آنها تغییر سیاست‌های اقتصادی است. اگرچه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت می‌تواند تا حد زیادی از تغییر سیاست‌ها در امان باشد، اما همواره پیش‌بینی‌های بلندمدت در معرض تغییرات سیاست‌های اقتصادی قرار دارد. به همین دلیل هرچه از زمان حال به سمت پیش‌بینی‌های بلندمدت حرکت می‌کنیم، مقادیر تخمینی با خطای بیشتری همراهند یا به عبارت دیگر باید از فاصله عریض‌تری برای کف و سقف پیش‌بینی‌ها استفاده کرد و به اصطلاح معروف اقتصاد پیش بینی‌ناپذیر می‌شود. عواملی که موجب پیش‌بینی ناپذیرشدن اقتصاد ایران شده‌اند، می‌توان فهرست وار اینگونه بیان کرد: سیاست‌گذاری غیرشفاف در عرصه اقتصادی، استمرار شرایط تورمی در کشور، ساختارهای معیوب اقتصادی، وجود بسترهای مستعد فساد در جامعه و عدم قطعیت‌ها؛ اگرچه این مشکلات به صورت نسبی همچنان باقی است، اما دولت سیزدهم می‌تواند در راستای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران گام‌های مؤثری بردارد؛ فعالان اقتصادی و مردم باید بدانند سیاست دولت در قبال انرژی چیست؟ سیاست دولت در قبال اصلاح وضعیت مسکن که در حال حاضر به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، چیست؟ سیاست خودرویی کشور چیست؟ برنامه دولت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی چیست؟ قاعدتاً شفاف‌سازی این سیاست‌ها و برنامه‌ها، اقتصاد ایران را پیش‌بینی پذیرتر می‌کند. دولت باید بتواند تورم را مهار کند، اگرچه تلاش‌های دولت در مهار تورم قابل انکار نیست و در سه حوزه تورم از ناحیه تولیدکننده، کنترل نقدینگی و تورم انتظاری گام‌های مثبتی را برداشته است، اما باید این تلاش‌ها به مهار تورم منتهی شود. تا زمانی که تورم بالای 10 درصد در جامعه وجود دارد، اقتصاد به نوعی پیش‌بینی‌ناپذیر است. در وضعیت فعلی مدیریت تورم تا حدود 20 درصد نیز می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را رفع کند. در حوزه ساختارهای اقتصادی اگر انضباط اقتصادی از طریق اصلاح ساختارها اتفاق بیفتد، آینده اقتصاد برای سرمایه‌گذاران شفاف می‌شود که انتظار می‌رود اصلاحات ساختاری اقتصادی انجام شده از سوی دولت سیزدهم با قدرت ادامه پیدا کند. در حوزه بسترهای مستعد فساد نیز وضع قوانین جامع و عام الشمول با توجه به اقتضائات جدید نیاز امروز جامعه است که قاعدتاً مجلس جدید سهم مهمی در رفع این مشکل دارد، اما دولت نیز باید در اجرای قوانین از بروکراسی کارآمدی برخوردار باشد. در نهایت ثبات تصمیمات اقتصادی نیز می‌تواند عدم قطعیت‌ها را به حداقل ممکن برساند. سخن پایانی اینکه دولت در سال پیش رو باید بتواند اقتصاد پرالتهاب ایران را تا حدی به ساحل آرامش برساند و چنین کاری مستلزم رویکرد جهادی در حوزه اقتصاد و مدیریت است. (علی کارگر)

 

▼ خبر ویژه

  آتش بس در غزه نزدیک است؟

یک منبع در جنبش حماس فلسطین از دریافت یک پیشنهاد بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه خبر داد و گفت: «این پیشنهاد شامل آزادی کودکان، زنان و سالمندان اسیر می‌شود.» به نقل از پایگاه خبری «العربیه»، منبع مذکور در حماس تأکید کرد: «با طرح تعدیل شده آمریکا که خواهان توقف جنگ و بازگشت تدریجی آوارگان است، موافقت کردیم.» وی افزود: «هیئتی از حماس طی روزهای آینده به قاهره سفر خواهد کرد.» دو منبع امنیتی مصر نیز گفته‌اند قاهره در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه در ماه رمضان با تعدادی از شخصیت‌های ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، رژیم صهیونیستی و سایر میانجی‌گران تماس برقرار کرد. این دو منبع تأکید کرده‌اند، تماس‌های مصر با حماس و سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) با مجوز ریاست جمهوری مصر در تلاش برای نزدیک‌تر کردن مواضع مختلف دو طرف بدون ارائه جزئیات بیشتر صورت گرفت.

▼ اخبار

ایران به دنبال بمب اتم نیست!

گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا به تازگی منتشر شده است. در بخشی از این گزارش تصریح شده است، ایران در حال انجام اقدامی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای نیست: «ایران هم‌اکنون در حال انجام فعالیت‌های کلیدی لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای قابل آزمایش نیست.» در این گزارش تصریح شده است، ایران از برنامه هسته‌ای خود برای ایجاد پشتوانه‌های مذاکراتی و پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی استفاده می‌کند. در ادامه این گزارش جمع‌بندی شده است: «ایران احتمالاً نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، افزایش بیشتر دخایر اورانیوم غنی‌شده یا غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد را در پاسخ به تحریم‌ها، حملات یا انتقادهای بیشتر علیه برنامه هسته‌ای خود در نظر خواهد گرفت.» گفتنی است، این گزارش از تهدیدهای پیش روی ایالات متحده در یک سال پیش رو را منعکس می‌کند.

پروژه انسداد مرزها در دستور کار قرار گرفته است

فرمانده مرزبانی فراجا از تأمین ۳ میلیون یورو برای انسداد مرزها طی سه سال آینده خبر داد و گفت: «این مبلغ با اولویت انسداد در مرزهای جنوب شرقی، شمال‌غربی و غربی هزینه خواهد شد. همچنین افزایش نظارت بر مرزها با استفاده از تجهیزات اپتیکی و … در دستور کار است.» «سردار گودرزی» گفت: «در سال جاری بیش از ۴ هزار تحرک عناصر تروریستی در نقطه صفر مرزی خنثی شده است.» فرمانده مرزبانی فراجا افزود: «در سه ماه اخیر مانع قاچاق ۲۷ میلیون لیتر سوخت در بدو اقدام آنها شویم. رشد ۹۵ درصدی کشفیات سوخت از قایق‌ها و شناورهای داخلی و تعیین هویت آنها و رشد ۱۱ درصدی کشفیات سوخت از شناورهای خارجی بخش دیگری از اقدامات فرماندهی مرزبانی است.»

ادعاهای مضحک!

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور موشک‌های بالستیک زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده هستند تا علیه تهران «تدابیر جدید و قابل توجهی» اعمال کنند. در متن پیش‌نویس بیانیه‌ رهبران اروپا که رویترز مشاهده کرده، آمده است: «شورای اروپا از طرف‌های ثالث می‌خواهد که فوراً ارائه حمایت مادی از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند.» گفتنی است، این سه کشور اروپایی پیشتر در ادعایی مضحک اعلام کرده بودند، به دلیل عدم پایبندی مستمر و شدید ایران به برجام از سال ۲۰۱۹ قصد دارند تدابیر مربوط به اشاعه سلاح‌های اتمی و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را پس از روز گذار طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ حفظ کنند.

آیا ترامپ پیروز قطعی انتخابات آمریکاست؟

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، نظرسنجی‌های انتخاباتی از رشد معنادار بایدن خبر می‌دهند . درحالی که پیش از این اختلاف میان بایدن و ترامپ در میانگین نظرسنجی‌ها حدود ۳ درصد بود، اما اکنون میانگین تمام نظرسنجی‌ها حاکی از برتری تنها ۰.۸درصدی ترامپ بر بایدن است. همچنین طبق نظرسنجی مؤسسه «emerson collage»‌ که نزدیک‌ترین نتایج به میانگین نظرسنجی‌ها را دارد، اگر رأی‌دهندگان تنها میان بایدن و ترامپ حق انتخاب داشتند، بایدن ۲ درصد رأی بیشتری در مقایسه با ترامپ دارد.  همچنین طبق آخرین نظرسنجی، ترامپ با ۳۰ درصد امتیاز منفی، امتیاز منفی بسیار بیشتری در مقایسه با بایدن دارد. این امتیاز برای بایدن عددی حدود منفی ۲۱ را نشان می‌دهد که این آمار در نتیجه نهایی برای رأی دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند، اهمیت زیادی دارد.

▼ اخبار کوتاه

«محسن هاشمی» فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از دو قشر چپ‌های تحریمی و رضامندان از مشارکت پایین گفته است: «باید روزنه‌گشایی شود، باید به فکر روزنه جدیدی باشیم تا از این سیکل باطل خارج شویم، چون مسیری که این طیف از سیاسیون در حال پیمایش آن هستند، قطعا به نفع مردم نیست.»

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «رژیم صهیونیستی یک ترس همیشگی از عملیات جوانان فلسطینی در ماه رمضان در کرانه باختری داشته است و بدیهی است که این ترس امسال به اوج رسیده است.: «سردار قاآنی» افزود: «از ویژگی‌های عملیات طوفان‌الاقصی این بود که همه دنیا به‌صورت واقعی امتحان شدند.» وی با اشاره به روحیه رزمندگان فلسطینی گفت: «پیام‌های رزمندگان فلسطینی در صحنه نبرد به مذاکره‌کنندگان حماس این است که ما مقاومت می‌کنیم، شما محکم مذاکره کنید.»

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. طبق ادعای کاخ سفید، اقدامات و سیاست‌های ایران از جمله تکثیر و توسعه موشک‌ها و دیگر قابلیت‌های تسلیحات نامتقارن و متعارف، شبکه و کارزار ایران در منطقه، حمایتش از گروه‌های تروریستی، و فعالیت‌های بدخواهانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی، و اقتصاد ایالات متحده آمریکاست.»

نمایندگی ایران در وین در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس اعلام کرد: «ارزیابی‌های آژانس مبتنی بر اطلاعات غیرموثق و اسناد غیرمعتبر ارائه‌شده توسط رژیم صهیونیستی است که دائماً علیه روابط ایران با آژانس توطئه می‌کند.»

«سرگئی ریابکوف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد همکاری نظامی ـ فنی روسیه با دیگر کشورها از جمله ایران از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند. وی ادامه داد: «من درخصوص همکاری‌های نظامی ـ فنی روسیه با هیچ‌کسی صحبت نمی‌کنم؛ چرا که هیچ کج‌روی در این زمینه وجود ندارد.»

رسانه‌های صهیونیستی از دچار شدن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها به اختلالات روانی پس از عملیات «طوفان الاقصی» خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این‌باره گزارش داد که ۵۲۰ هزار صهیونیست به درمان اختلال استرس پس از حادثه (پی‌تی‌اس‌دی) در پی عملیات ۷ اکتبر و جنگ غزه نیاز دارند.طولانی شدن جنگ، همزمان با دست‌نیافتن به اهداف، آن هم جنگ شهری که اولین تجربه ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید، شرایطی را به وجود آورده است که به قول «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش این رژیم، امکان سخن گفتن آن در رسانه‌ها وجود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات