صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۷۷۳۶

اقتصادهای توسعه یافته حاصل مشارکت مردم در بخش تولید است

یکی از موضوعاتی که زمینه ساز ورود و حضور مردم در بخش های تولیدی در راستای تحقق شعار سال 1403 یعنی« جهش تولید با مشارکت مردم» است بستر سازی برای ورود سرمایه های مردمی به بخش تولید است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ جعفر قادری

یکی از موضوعاتی که زمینه ساز ورود و حضور مردم در بخش های تولیدی در راستای تحقق شعار سال 1403 یعنی« جهش تولید با مشارکت مردم» است بستر سازی برای ورود سرمایه های مردمی به بخش تولید است.

در این موضوع تردیدی نیست که در این زمینه باید فعالیت ها و قانونگذاری های جدی صورت بگیرد تا شاهد کارهای جدی تری در امر ورود سرمایه های مردمی اعم از داخلی یا خارجی ایرانیان مقیم خارج از کشور باشیم.

 مشارکت مردم در امر تولید در بخش های مختلف اقتصادی بدین جهت حائز اهمیت است چرا که منجر به توسعه هر چه بیشتر می شود به همین جهت می تواند به مصادیق دیگر مشارکت مردم مثل حضور حداکثری در بحث توسعه شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی و به صورت ویژه‌تر واحدهای صنفی تولیدی در حریم شهرها اشاره کرد.

در موضوع تامین مسکن مردم که به رشد ساخت و ساز و تولید مسکن که یکی از پیشرانهای اقتصادی است باید ورودی جدی داشته باشیم. با توجه به اینکه ساخت و ساز مسکن علاوه بر تامین مسکن مورد نیاز مردم و کاهش فشار تقاضا وتورم در بخش مسکن که سایر بخش ها را نیز از خود متاثر می کند منجر به فعال شدن بخش های دیگر در حوزه های مختلفی می شود که با ساخت و ساز مسکن و خانه دار شدن مردم مرتبط است، لذا ظرفیت بسیار خوبی پیش روی تولید کشور با مشارکت بالای مردمی باز می شود.

 در موضوع احداث واحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی باز کردن زمینه ها برای مشارکت مردم رشد و توسعه آفرین است به این دلیل که سرمایه های مردم باید وارد بخش های تولیدی شود این امر در تمام دنیا روال دارد به همین دلیل بسیاری از کشورهایی که سرمایه های مردمی را وارد بخش تولید می کنند در فهرست کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار دارند.

در بحث تسهیل فضای کسب و کار نیازمند ورود جدی تری از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم ضمن اینکه قانون تسهیل کسب و کار در بخش های مختلف بخصوص در مناطق آزاد و مناطق ویژه باید تسهیل شود لذا امیدوارم با توجه به شعار سال مجلس محترم این موضوع را به صورت فوری در دستور کار خود قرار دهد.

 شهرداری‌ها باید به صورت جدی به موضوع تسهیل صدور پروانه ها و مجوزها در حوزه کاری خود ورود کنند چرا که  فرایند طولانی و خسته کننده گرفتن پروانه از شهرداری‌ها منجر به پس زدن مردم و بی میلی به حضور در پروژه های تولیدی و عدم مشارکت مردم در فعالیت های مولد مثل ساخت و ساز مسکن می شود.
تقویت بورس و بازار سرمایه موضوع مهمی است که باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد تا شعار سال 1403 محقق شود چرا که یکی از کانال‌های مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی آنالیزه کردن سرمایه‌ها در بورس و هدایت منابع مالی سرگردان به سمت بخش‌های تولیدی است.

 به نظر می‌رسد شکستن فرایندهای طولانی و خسته کننده یا فرایندهای پیچیده تولیدی به کارهای جزئی و ریز و واگذار کردن به مردم در تحقق شعار سال نو بسیارحائز اهمیت است. به عنوان مثال شرکت های خودروسازی داخلی به جای معطل کردن تولید و عرضه خودرو با توجیه تولید قطعه در داخل هنگامی که ارزش افزوده ایجاد نکنند تا رسیدن به خودکفایی و رشد در ساخت قطعه، با واردات می توانند فرآیند تولید و عرضه خودرو را تسریع کنند.

بی شک اقدامات موثر و سازنده ای در راستای فعال سازی بخش های مولد با مشارکت مردم در سال نو می توان صورت داد به شرط اینکه ظرفیت ها به خوبی احصاء شوند و راه برای ورود و حضور مردم در بخش تولید فراهم شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات