صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۸۱۷۱

فرصت کوتاه تل‌آویو

یک کارشناس صهیونیست‌ هشدار می‌دهد که دست نیافتن به توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی، منافع رژیم صهیونیستی در منطقه را به شدت به خطر خواهد انداخت.
«پروفسور ایال زیسر» در گزارشی درباره توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی نوشت، توافق با عربستان سعودی مشکلات برای موجودیت اسرائیل از جمله تهدید امنیتی حماس، حزب‌الله و ایران را حل نخواهد کرد. به گفته وی، اسرائیل در موضع ضعف قرار دارد و در چنین شرایطی توافق با عربستان ارزش خود را از دست می‌دهد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند، اگر روند عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل در آینده قابل پیش‌بینی محقق نشود، دو تحول احتمالی وجود دارد که هر دو برای اسرائیل خطرناک هستند:
اولین مورد این است که تأخیر در تقویت روابط بین عربستان سعودی و ایالات متحده، عربستان سعودی را بیش از پیش به ایران نزدیک می‌کند، چیزی که ایران و محور مقاومت را که تهدیدکننده اسرائیل هستند، تقویت می‌کند.
دوم اینکه آمریکا حاضر نخواهد بود به روند به خطر انداختن منافع خود در خاورمیانه ادامه دهد و به تقویت روابط خود با عربستان سعودی ادامه داده و اسرائیل را از این روند کنار خواهد گذاشت؛ چرا که با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات در ایالات متحده، نیاز بایدن به یک دستاورد بین‌المللی که شانس پیروزی او را در انتخابات افزایش دهد، بیشتر می‌شود و به همراه آن این خطر که ایالات متحده روابط خود را با عربستان سعودی نزدیک‌تر کرده و اسرائیل را کنار بگذارد، افزایش می‌یابد. در یک دنیای ایده‌آل، شاید بهتر باشد که اسرائیل قبل از شکل‌گیری توافق بین ایالات متحده و عربستان سعودی، قوی‌تر شود.
گفتنی است، عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای ادغام اسرائیل در غرب آسیا بسیار مهم است؛ زیرا کلید عادی‌سازی با سایر کشورهای عربی (مسلمان) است. موضوعی که براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در آستانه نهایی شدن بود، اما طوفان‌الاقصی معادلات را دگرگون کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات