شش پیامرسان عمده در ایران فعالیت دارند که در این میان، به گفته مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، پیامرسان «ایتا» موفق شده است تعداد کاربران خود را (تا بهمنماه سال گذشته) به حدود 30 میلیون برساند. ایتا همچنین در مدت 18 ماه تعداد کاربران خود را هشت برابر کرده و رشد فوقالعادهای را در بین همتایان خود رقم زده است.
اما از بهمنماه سال گذشته تاکنون، حداقل سه مورد اختلال عمده در فعالیت این پیامرسان ثبت شده که در مورد اخیر، کاربران ایتا با قطعیهای پیدرپی مواجه بودهاند. ایتا روز دوازدهم فروردین اطلاعیهای صادر کرد و دلیل اختلال را «اشکال فنی در تجهیزات سختافزاری شبکه در مرکز داده» اعلام کرد؛ اما اختلال و قطعی این پیامرسان تا روز سیزدهم فروردین نیز تداوم داشت. نکته مهم این است که اطلاعرسانی درباره قطعیهای ایتا، شفاف و سریع انجام نمیشود.
دستاورد پیامرسانهای داخلی و بهویژه ایتا در رشد چندبرابری کاربران قطعاً درخور توجه و حتی تحسین است؛ به این شرط که پیامرسان بتواند خدمات امن و پایداری را نیز برای کاربران روبهرشد خود تأمین و تضمین کند. در واقع، کاربرانی که در این پیامرسانها هستند و حتی برخی از آنها این محیط به جایی برای درآمد آنها تبدیل شده است، با قطع چندباره و این بازی تکراری، دچار ضررهای زیادی میشوند. پایداری یکی از مهمترین ویژگیهای یک پیامرسان است. فکر کنید که در زمان قدیم، اپراتورها دائم امکان ارسال پیامک را میبستند، چه تجربه بدی برای کاربران میشد! پیامرسانهای ایرانی باید بدانند که با وجود رقبایی، مانند تلگرام با پایداری و تنوع خدمات، کاربران ممکن است به راحتی قید نرمافزارهای ایرانی را با این میزان از قطعی بزنند.
مورد دیگری که باید پیامرسانهای ایرانی به آن توجه کنند، جذب مخاطب ارگانیک است. مخاطبانی که با تبلیغات دهان به دهان نرمافزار و سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند و نه با تبلیغات آشکاری که همه جا دیده میشوند! سازندگان پیامرسانهای ایرانی باید روی ارائه خدمات پایدار، متنوع و متفاوت با بقیه توجه و تمرکز کنند؛ در این صورت مخاطبان به شکل طبیعی آنها را پیدا خواهند کرد.