صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۳۱
سیدعبدالحسین لاری‌ ـ 51

راز علاقه‌مندی

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان/ گروه خرد
در زمانه مورد بحث، مرسوم بود که حجاج خانه‌ خدا در بازگشت از سفر حج قرآن‌های عثمانی با خود می‌آوردند. سیدلاری به شدت این موضوع را مذمت و نکوهش می‌کرد؛ چرا که این قرآن‌ها در کشور آلمان چاپ می‌شد و از همین دریچه وجوه فراوانی به دولت آلمان می‌رسید و ایشان با نگاه دینی که به این موضوع داشتند، معتقد بودند همین قدر هم نباید دولت متخاصم اجنبی از مسلمانان سود ببرد. همچنین، مرحوم سیدعبدالحسین لاری از مصرف قند و چای به این علت که دولت‌های محارب در واردات آن نقش داشتند،خودداری می‌کرد. آیت‌الله لاری بر خودکفایی مسلمانان تأکید بسیار داشت و معتقد بود باید روابط مسلمانان با بیگانگان بر پایه‌ اسلام تعریف شود، همان‌طور که قاعده‌ فقهی «نفی سبیل» هرگونه تسلط کفار بر مسلمانان را جایز نمی‌داند.
فتوای مهمی هم از ایشان درباره استعمال کالاهای خارجی موجود است. ایشان در پاسخ به این پرسش که آیا استعمال مصنوعات، مشروبات، ملبوسات و مطعوماتی که از بلاد کفر وارد می‌شود، جایز است؟ طبق روش معمول خود پس از بیان استدلال‌ها و مستنداتی از قرآن فتوا می‌دهد که امروز آنچه به‌عنوان پول از بلاد اسلامی به بلاد خارجه می‌رود، کمک به دشمنان دین و کفار برای ریختن خون مسلمانان است. اجتناب از استعمال آنها برای مسلمانان واجب است مگر در صورت اضطرار و نبود اشیاء وطنی اسلامی پس از عدم علم به نجاست آنها اکلاً، شرباً و لبساً فی الصلاة و الطواف و بحث مفصلی راجع به این مسئله می‌کند و می‌فرماید باید وسایل قطع احتیاج به کفار فراهم شود.(1)
تقید و باور سیدلاری به سلوک دینی و تلاش برای تعمیم و سرایت آن در رفتار اجتماعی و سیاسی از سید شخصیتی محکم و معتقد ساخته بود که ثمرات و نتایج این سلوک دینی و اجتماعی را در رفتار و تربیت‌پذیری مردم هم به گواهی بزرگان و مراجع وقت می‌توان دید؛ به گونه‌ای که در نامه میرزای‌شیرازی در سال ۱۳۱۰ قمری، یعنی یک سال پس از واقعه‌ رژی خطاب به سیدعبدالحسین لاری چنین آمده است: «حضور شما در ایران موجب شده که امور دین تشدید شود، معارف دین گسترش پیدا کند، توجه مردم به دین بیشتر شود و مشکلات دینی و اجتماعی مردم حل و فصل شود ... .»(2)
غیرت دینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و روحیه قوی استکبارستیزی مرحوم سیدلاری، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب را نیز به وی و راه طی شده‌ ایشان علاقه‌مند کرده است. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در سفرهای خودـ چه در زمان ریاست‌جمهوری و چه در زمان رهبری‌ـ به استان فارس، همیشه درباره‌ مرحوم سیدعبدالحسین لاری نکاتی را گفته‌اند؛ اما به روایت نواده این مرحوم به یک خاطره در این باره اشاره می‌شود: «در سفر آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ شمسی به جهرم، ایشان بر سر مزار آن مرحوم حاضر شدند و به قرائت فاتحه‌ای پرداختند. در آنجا پلاکاردهایی از جملات و عبارات مرحوم لاری نظیر فتواهای ضد استعماری و ضداستکباری مرحوم لاری نصب شده بود. ایشان با خواندن آنها فرمودند: رازی که من را به مرحوم لاری علاقه‌مند می‌کند همین تعبیراتی است که از ایشان موجود است.»(3)
منابع در دفتر نشریه موجود است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات