صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۴۰

روند مثبت تولید سوخت مایع در کشورمان

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۱۱۰هزار بشکه‌ای تولید سوخت مایع ایران در 3 ‌ماه نخست ۲۰۲۴ خبر داد و ایران را بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول پس از عربستان در اوپک معرفی کرد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۱۱۰هزار بشکه‌ای تولید سوخت مایع ایران در 3 ‌ماه نخست ۲۰۲۴ خبر داد و ایران را بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول پس از عربستان در اوپک معرفی کرد. این اداره وابسته به وزارت انرژی این کشور در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی جهان، از تولید 3 میلیون و 230 هزار بشکه‌ای نفت خام ایران در 3 ‌ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است.

تولید نفت خام ایران در این دوره نسبت به 3 ‌ماه قبل 50 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در 3 ‌ماهه چهارم سال 2023 بالغ بر 3 میلیون و 180 هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده بود. متوسط تولید نفت خام ایران در سال 2023 بالغ بر 2 میلیون و 870 هزار بشکه در روز بوده است و انتظار می‌رود در سال 2024 متوسط تولید این محصول در ایران بالای 3 میلیون بشکه در روز باشد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین کل تولید سوخت مایع ایران را که شامل نفت خام و میعانات می‌شود، در 3 ‌ماهه نخست سال جاری میلادی 4 میلیون و 420 هزار بشکه در روز برآورد کرده است.

تولید سوخت مایع ایران در 3 ‌ماه نخست 2024 نسبت به 3 ماه چهارم سال میلادی گذشته 110 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در 3 ‌ماه چهارم سال 2023 بالغ بر 4 میلیون و 310 هزار بشکه در روز سوخت مایع تولید کرده بود.

با افزایش 110هزار بشکه‌ای تولید سوخت مایع ایران در 3 ‌ماه نخست 2024 و کاهش تولید عراق، جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از این نظر به ایران اختصاص یافته است. ایران که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانسته بود کشورهای امارات و کویت را کنار بزند و در جایگاه سوم اوپک از نظر تولید نفت خام قرار بگیرد، اکنون در زمینه تولید مجموع نفت خام و میعانات نیز عراق را کنار‌ زده و دومین تولیدکننده سوخت مایع در میان اعضای اوپک شده است. ایران 14 درصد کل سوخت مایع اعضای اوپک را در 3 ماه نخست 2024 تولید کرده است. عربستان با تولید 10 میلیون و 750 هزار بشکه‌ای در رتبه نخست و عراق با 4 میلیون و 400 هزار بشکه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات