صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این جبهه، فقط با تقوا پیش خواهد رفت. این نظام، جز با رعایت تقوا و طهارت و پاکی و محاسبه‌ دقیق و صحیح و حسابرسى هرکدام ما از خودش «حاسبوا انفسکم» پیش نخواهد رفت. اشتباه است. ما اصولی داریم، ما روش‌های مخصوص به خودمان را داریم؛ اینها متعلق به اسلام است. این اصول باید بر دنیا حاکم بشود؛ نه این که اصول غلط دنیای جاهلی و استکباری، خودش را بر ما تحمیل بکند.(۱۳۷۰/۵/۲۳)
 
 
▼ حرف روز
بیم و امیدهای مجلس دوازدهم
مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار و عملاً پرونده این دور از انتخابات بسته شد، اما این انتها علی‌القاعده آغاز مقطع تازه‌ای از خدمت به مردم و پیش‌برد منافع ملی ایران اسلامی به شمار می‌آید. حال که مجلس جدید به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند، بهترین کار تشخیص ضعف و کاستی رفتار سیاسی منتخبان به شمار می‌آید تا با اصلاح آن، مجلس آینده در ریل صحیح و اصولی خود قرار گیرد.
اجازه دهید صریح و ساده بگوییم که مهم‌ترین آسیب مجلس آینده آن‌چنان که در رفتار برخی منتخبان آن ظاهر شده، بگو مگوهای سیاسی بی‌حاصل و در نتیجه آن کشاندن کشور به سمت حواشی است. رهبر معظم انقلاب ۱۷ اسفندماه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند: «منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.»
در اولین روزهای پس از انتخابات ۱۱ اسفند مناقشات سیاسی برخی منتخبان، آن‌قدر پر رنگ به فضای عمومی کشور کشیده شد که اگر تذکر رهبر حکیم انقلاب اسلامی کمتر از یک هفته پس از برگزاری انتخابات نبود، معلوم نبود منتخبان بنا داشتند این مسیر مشمئزکننده را تا کجا ادامه دهند. این در حالی است که عمده منتخبان مجلس جدید از یک خاستگاه اعتقادی و سیاسی برخوردار هستند و انتظار می‌رود که آنان در یک فضای سازنده و چارچوب تشکیلاتی مباحث مربوط به مجلس آینده را دنبال کنند، به گونه‌ای که این جر و بحث‌های خسته‌کننده، ذهن و فکر مردم را درگیر خود نکند و آرامش را از جامعه نستاند.
ترکیب هیئت رئیسه آینده مجلس یا کمیسیون‌های تخصصی آن ممکن است برای منتخبان جذابیت و اهمیت داشته باشد، اما برای مردم اهمیت و جذابیت ندارد؛ به ویژه طرح آن در فضای رسانه‌ای و عمومی کشور قضاوت و ارزیابی مردم را به جریان سیاسی پیروز انتخابات تغییر می‌دهد. این در حالی است که یکی از فواید و نتایج انتخابات عیان شدن متانت، بلوغ سیاسی و کارآمدی جریان‌های سیاسی است. امید است منتخبان مجلس دوازدهم در همین دوران باقی‌مانده تا آغاز مجلس آینده برچسب «مجلس حاشیه‌ها و دعواهای سیاسی» را از خود برهاند و خود را مهیای خدمت حقیقی به مردم کند.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
طوفان در بنیان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی
بیش از هفت ماه از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد و به نظر می‌رسد، تنها امنیت، بازدارندگی و وجه سیاسی رژیم صهیونیستی نیست که دچار تزلزل شده، بلکه بخش‌های گوناگون این رژیم، از جمله اقتصاد با قرار گرفتن در معرض طوفان‌های برخاسته از مسجدالاقصی روند نزولی و بحران‌های شدید را تحمل می‌کنند. درباره اقتصاد اگر چه رژیم در بحران‌های متعدد با حمایت حامیان خود، به ویژه دلارهای دولت فدرال رزرو توانسته است بار دیگر روی پا بایستد، اما به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی کار برای رژیم به گونه‌ای دیگر رقم خورده است که تا سال‌های متمادی، حتی با وجود حمایت‌های دلاری واشنگتن‌دی‌سی همچنان توان و قدرت برگشتن به روال سابق را نداشته باشد.
توضیح بیشتر اینکه رژیم صهیونیستی با درگیری و ناامنی بیگانه نیست و در طول عمر منحوس خود با جنگ‌ها و آشوب‌های متعددی روبه‌رو بوده است؛ اما این رژیم در همه این سال‌ها به واسطه اقتدار و بازدارندگی که از خود به بیرون مخابره کرد، باعث شده بود تا آهنربایی قوی در جذب سرمایه‌گذاری به عنوان موتور اقتصاد و توسعه باشد؛ اما عملیات طوفان‌الاقصی و عملیات وعده صادق، سبب شد تا بازدارندگی و اقتدار رژیم آسیب جدی ببیند و سرمایه‌هایی که به ترسو بودن معروف هستند، از اقتصاد رژیم فرار کنند و به تناسب فرار سرمایه از این اقتصاد، شاهد منفی شدن شاخص‌های اقتصادی، همچون تولید ناخالص داخلی، اشتغال، تورم و... باشیم. از بین رفتن اقتدار و بازدارندگی رژیم، اگرچه مسئله‌ای از جنس امنیتی است، اما پیامدها و بازخورد اقتصادی آن از حیث خروج سرمایه، بسیار سهمگین خواهد بود و از همین منظر این موضوع را باید مهم‌ترین زیان اقتصادی رژیم صهیونیستی در جریان تحولات اخیر در نظر گرفت.
مسئله بعدی انسداد راهبردی رژیم صهیونیستی در تجارت دریایی است. به ویژه که بیشتر تجارت این رژیم از مسیر دریاهاست. انسداد دریای سرخ، ناامن‌سازی کریدور آی‌مک در ماه‌های گذشته و اکنون نیز ناامن‌سازی دریای مدیترانه به عنوان راهبرد جدید مقاومت ملی یمن، می‌تواند رژیم را در خفگی تجارت خارجی قرار دهد. ناامن سازی دریای مدیترانه برای رژیم از این جهت مهم است که این دریا مهم‌ترین مسیر دریایی تأمین کالاهای مورد نیاز اشغال‌گران از سوی دولت آمریکا و اتحادیه اروپاست. ضمن اینکه این دریا شامل انتقال نفت از آذربایجان (۴۳ درصد نفت اشغال‌گران) با واسطه‌گری ترکیه نیز هست.
بازخورد کاهش و فرار سرمایه‌گذاری‌ها در رژیم به واسطه تصاعد مخاطرات امنیتی و همچنین ناامن‌سازی شریان‌های منتهی به رژیم، به وضوح در وخامت اوضاع اقتصادی، اعتصابات فراگیر کارگری، افزایش نرخ بهره بانکی، ۱۰ برابر شدن فرار سرمایه، کاهش تولید ناخالص داخلی، منفی شدن بازار سرمایه، تنزل نسبی ارزش شکل، افزایش کسری‌ها و ناترازی‌های مالی و پولی (کسری بودجه) قابل مشاهده است.   
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
روابط با آمریکا می‌تواند عادی شود
«کمال خرازی» در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تأسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره مذاکره با آمریکا گفت: «ما در اساس هیچ گاه مخالف مذاکره با آمریکا برای حل مسائل خود نبودیم، اما عملکرد آمریکا منجر به این شده که ما مذاکره مستقیم با آمریکا نداشته باشیم، چون آمریکا همواره خواسته است با توسل به زور مسائل را حل کند. اگر رابطه مبتنی بر اصل برابری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها باشد، رابطه ایران و آمریکا و سایر کشورها شکل طبیعی خود را خواهد داشت. مشکل این است که آمریکا خود را قدرت جهانی می‌داند و با زور و قلدری می خواهد خواسته خود را به ایران تحمیل کند.»
 
 
▼ اخبار 
اینجا دیگر جای زندگی نیست!
روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز گذشته نظرسنجی انجام داد که بر اساس آن، بسیاری از شهرک‌نشینان صهیونیست معتقدند، اراضی اشغالی فلسطین دیگر جای مناسبی برای زندگی نیست. بر اساس این نظرسنجی، حدود یک سوم صهیونیست‌ها «بر این باورند که اسرائیل دیگر بهترین مکانی نیست که فرزندان و نوادگان آنان می‌توانند در آن زندگی کنند. لذا خوش‌بینی در میان اسرائیلی‌ها به شدت کاهش یافته است، چه در زمینه حکومت یا از نظر مسائل شخصی».اطمینان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، «نسبت به پیروزی اسرائیل در جنگ کاهش پیدا کرده است. همچنین تعداد کسانی که نسبت به آینده اسرائیل خوش‌بین هستند، کم شده است.» در این نظرسنجی آمده است: «در نظرسنجی قبلی که ماه مارس گذشته انجام شد، ۴۸ درصد از اسرائیلی‌ها به آینده اسرائیل امیدوار بودند که این میزان در حال حاضر به ۳۷ درصد کاهش یافته است.» در پایان این گزارش آمده است، فقط ۳۴ درصد از صهیونیست‌ها، نتانیاهو را گزینه مناسب نخست‌وزیری می‌دانند.
 
رفتار تکراری آقای رئیس!
«رافائل گروسی» با وجود همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «همکاری‌ها با ایران در سطحی که باید باشد، نیست. اینکه بگوییم هیچ تعاملی وجود ندارد، صحیح نیست و بازرسی‌های آژانس در ایران جریان دارد، اما من می‌گویم که بازرسی ما در سطحی که باید دید داشته باشیم، نیست. بنابراین ما در این زمینه کمبود داریم.» گروسی در پاسخ به این پرسش که «شما ژانویه گذشته گفتید ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید چند سلاح اتمی دارد. آیا این هشدار همچنان پابرجاست؟» ادعا کرد: «بله همینطور است و چه بسا بیشتر؛ چون آنها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند. اما باید این مسئله را روشن کنیم. این بدین معنا نیست که آنها در مقطع کنونی سلاح هسته‌ای دارند.» گفتنی است، گروسی مانند چند سفر اخیر خود به ایران، این بار نیز بعد از ترک تهران ادعاهای واهی علیه ایران عنوان کرده است که با مواضعش در ایران اختلاف معناداری دارد.
 
تحریم ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم
واشنگتن مدعی است ایران برای فروش نفت تحریم‌شده خود در منطقه از شرکت‌های مستقر در مالزی کمک می‌گیرد و از این رو هیئتی از وزارت خزانه‌داری آمریکا به سرپرستی «برایان نسلون»، دستیار وزیر خزانه‌داری عازم کوالالامپور شده است. «سیف الدین ناسوتیون بن اسماعیل»، وزیر کشور مالزی بعد از دیدار با «برایان نلسون» در کوالالامپور گفت: «چیزی که مایلم در اینجا بر آن تأکید کنم، این است که من توانستم با لحنی خوب پیام خودمان در خصوص تحریم‌ها را به هیئت آمریکایی منتقل کنم. موضع ما این است که ما تنها تحریم‌های اعمال‌شده توسط شورای امنیت را به رسمیت می‌شناسیم.» آذرماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین شرکت مستقر در مالزی را به اتهام حمایت از برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران تحریم کرده بود، اما تحلیلگران گفته‌اند تحریم‌های واشنگتن نتوانسته از داد و ستد طرف‌های دیگر با ایران جلوگیری کند.
 
ترامپ هم از نتانیاهو عبور کرد!
رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری در مصاحبه با نشریه «تایم» مدعی شد، دیگر سیاستمداران و رهبران اسرائیل می‌توانند بهتر از نتانیاهو عمل کنند. دونالد ترامپ در مصاحبه‌ با تایم، به شدت از نتانیاهو، متحد نزدیک در دوره ریاست‌جمهوری سابق خود انتقاد کرد. حمایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌هاس اشغالی در ماه‌های اخیر کاهش یافته و رأی‌دهندگان صهیونیستی خواهان پاسخ‌گویی به این هستند که چگونه نیروهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل نتوانستند تدارکات حماس را برای واقعه ۷ اکتبر که منجر به تلفات گسترده اسرائیلی‎ها شد، پیش‌بینی کنند. ترامپ در گفت‌وگو با تایم گفت: «نتانیاهو به درستی به خاطر آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد مورد انتقاد قرار گرفته است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا از تظاهرات‌های دانشجویی در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا انتقاد کرده و معترضان را به ناآگاهی از تاریخ منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) متهم کرده است. کلینتون گفت: «من هم مثل شما با بسیاری از جوانان در ماه‌های گذشته گفت‌وگوهای زیادی داشته‌ام. آنها درباره تاریخ خاورمیانه یا اگر صادقانه بگویم درباره تاریخ بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور خودمان اصلاً اطلاعات چندانی ندارند.» صحبت‌های هیلاری کلینتون در فضای مجازی با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد و بسیاری از کاربران گفته‌اند او به عنوان استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کلمبیا در حال دست‌کم گرفتن دانش دانشجویان است.
 
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا موافقت کردند که از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده دولتی روسیه در جهت کمک به اوکراین استفاده کنند و تا قبل از تابستان راه را برای این کشور جنگ‌زده به منظور دریافت حدود ۳ میلیارد یورو و خرید تسلیحات و بازسازی هموار کنند. از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون، بالغ بر ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی مسکو در داخل اتحادیه اروپا مسدود شده است که بیشتر این مبلغ به سپرده‌گذاری‌های روسیه در مؤسسه مالی «یوروکلییر» در بلژیک مربوط می‌شود.
 
جمهوری‌خواهان بایدن را متهم کردند که متحد قدیمی خود را در زمان خطر مرگبار ناامید کرده است. آنها شروع به تنظیم سند استیضاح بایدن کردند. «کوری میلز» نماینده مجلس نمایندگان فلوریدا اظهار داشت، بایدن اساساً از اسرائیل خواسته است در ازای کمک‌های آمریکا سیاست خود را تغییر دهد. بایدن پیشتر اعتراف کرد که بمب‌های هوایی دریافتی تل آویو از واشنگتن باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است.
 
هفته‌نامه «خط‌ حزب‌الله»، نشریه خبری‌ـ تبیینی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اعلام کرد، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ۱۷ اردیبهشت نیچروان بارزانی، ضمن تأکید بر نزدیکی رابطه‌ مردم ایران با کُردها، افزوده‌اند: «ما، بین خودمان و جامعه‌ کُردی‌ـ چه در ایران، چه در عراق‌ـ از هر ملت دیگری نسبت نزدیک‌تری می‌بینیم؛ آنها جزء ما هستند.»
 
ارتش رژیم اشغالگر اذعان کرد، چهار نظامی عضو لشکر ناحال در درگیری‌های منطقه الزیتون در شهر غزه به دست مقاومت فلسطین کشته شدند و چهار نظامی دیگر به شدت زخمی شدند. سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر نیز اذعان کرد، در نبردهای جنوب نوار غزه دو نظامی گردان ۹ لشکر ۴۰۱ به شدت زخمی شدند.
 
شرکت ملی نفت ایران هشت تفاهم‌نامه با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با هدف توسعه میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۸ میلیارد دلار امضا کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات