صبح صادق >>  راهبرد >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۰۱

نسل ضد

هفته گذشته شصت‌وهشتمین دوره مسابقات موسیقی «یوروویژن» در حالی در شهر مالمو سوئد آغاز شد که جنگ غزه و مظلومیت ملت فلسطین به شکل ویژه بر آن سایه انداخته بود، به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران غربی این رویداد و تظاهرات‌های گسترده ضد جنگ شکل گرفته در حاشیه آن را زمینه جلب توجه بیش از پیش از افکار عمومی نسبت[...]
پایگاه بصیرت / نوید کمالی/ گروه راهبرد
هفته گذشته شصت‌وهشتمین دوره مسابقات موسیقی «یوروویژن» در حالی در شهر مالمو سوئد آغاز شد که جنگ غزه و مظلومیت ملت فلسطین به شکل ویژه بر آن سایه انداخته بود، به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران غربی این رویداد و تظاهرات‌های گسترده ضد جنگ شکل گرفته در حاشیه آن را زمینه جلب توجه بیش از پیش از افکار عمومی نسبت به مسئله مظلومیت ملت فلسطین خواندند!
مسابقه موسیقی یوروویژن که هر ساله با حضور کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی‌ـ موسیقیایی در جهان شناخته می‌شود. این رقابت که قدمتی نزدیک به 70 سال دارد، نه تنها یک سرگرمی جذاب برای مخاطبان تلقی می‌شود، بلکه در سطوح سیاسی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است.
در عصر حاضر که جلب توجه افکار عمومی به امری حیاتی برای کشورها تبدیل شده است، یوروویژن به منزله ابزاری کارآمد برای این منظور استفاده می‌شود. هر ساله کشورها با ارائه اجراهایی پربازتاب و منحصر به فرد، تلاش می‌کنند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و در این رقابت نفس‌گیر به پیروزی برسند. افزون بر بعد سرگرمی، یوروویژن بستری را برای تبادل فرهنگی و گفت‌وگوی بین فرهنگی میان کشورها فراهم می‌کند. این رویداد با گرد هم آوردن هنرمندان و مخاطبان از ملیت‌های گوناگون، به ترویج تنوع و درک متقابل کمک می‌کند.
در سال‌های اخیر، یوروویژن به مثابه ابزاری سیاسی نیز استفاده شده است. برخی کشورها از این رقابت برای ارسال پیام‌های سیاسی به مخاطبان و اعمال نفوذ در افکار عمومی استفاده می‌کنند. برای نمونه، پیروزی اوکراین در سال 2022 به منزله نمادی از همبستگی با این کشور در برابر تهاجم روسیه تلقی می‌شد. رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان به ویژه نسل جوان علاقه‌مند به موسیقی طی دو دهه اخیر حضور پر رنگی در این مسابقات داشته است، اما امسال این حضور برخلاف انتظار آن موجب تشدید احساسات ضد صهیونیستی در بین جوانان اروپایی شده است.
این جشنواره بیش از 100 هزار نفر را که اغلب آنها جوانان و نوجوانان مخالف تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بودند، به سوئد کشانده بود که در بین همه آنها «گرتا تونبرگ» رهبر اکتیویست‌های جوان اروپایی بیش از همه توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد.
این دختر جوان که چند سالی است پرچمدار اعتراضات محیط زیستی نسل Z اروپا و آمریکا به شمار می‌آید، در جریان اعتراضات ضد صهیونیستی اخیر سوئد که با عنوان «ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی» برگزار شد، با بستن چفیه همبستگی خود به مردم فلسطین را اعلام کرد و گفت: «جوانان پیشرو هستند و به دنیا نشان می‌دهند که چگونه باید به این جنایات واکنش نشان دهیم.»
وی در واکنش به حذف نکردن نماینده رژیم صهیونیستی از این دوره از مسابقات که خواسته تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین بود، اظهار داشت: ‌«عدم حذف نماینده اسرائیل از مسابقات یوروویژن تکان‌دهنده و غیرقابل توجیه است و آن هم در حالی که اسرائیلی‌ها در حال انجام نسل‌کشی هستند، به آنها اجازه شرکت بدهند.»
آنچه از سوی گرتا تونبرگ به نمایندگی از نسل Z اروپایی و آمریکایی بیان شد، در واقع نشان‌دهنده چشم‌انداز آینده روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی است؛ چرا که با گذشت زمان، نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی نسل زِد بیشتر خواهد شد و خواهی نخواهی با قرار گرفتن اعضای این نسل در مناصب سیاسی شاهد تغییر و تحولات جدی در روابط جوامع غربی و رژیم صهیونیستی خواهیم بود؛ آن هم در حالی که رژیم صهیونیستی همواره به واسطه حمایت‌های جوامع غربی توانسته به حیات خود ادامه دهد و هر گونه تغییر در کیفیت این روابط می‌تواند پیامدهای سنگین سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی برای این رژیم به همراه داشته باشد.
علاوه بر این، همراهی نسل زِد با مسئله فلسطین و جنایتکار خواندن رژیم صهیونیستی این پیام واضح را نیز به همراه دارد که این نسل دیگر در بند آنچه سال‌ها با عنوان هلوکاست و مظلومیت رژیم صهیونیستی پیش روی آنها عرضه شده، نیست. 
البته این گزاره پیشتر به وسیله افکارسنجی‌های معتبر نیز تأیید شده است. برای نمونه، بر اساس نظرسنجی جدیدی که اکونومیست انجام داده، حدود نیمی از شهروندان آمریکایی بین سنین ۱۸ تا ۲۹ سال  هولوکاست را یک افسانه می‌دانند یا اهمیت خاصی برای آن قائل نیستند.
۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان بین ۱۸ تا ۲۹ سال در پاسخ به این پرسش که «آیا هولوکاست یک افسانه است؟»، با آن موافقت کرده و ۳۰ درصد دیگر نیز اعلام کرده‌اند موافق نیستند یا نظری ندارند.
پیشتر نیز در یک افکار سنجی دیگر که نتایج آن را NBCnews آمریکا منتشر کرد، مشخص شد 63 درصد نسل جدید آمریکایی هیچ باوری نسبت به هلوکاست ندارند! این رسانه درباره این افکارسنجی که در 50 ایالت آمریکا اجرا شده است، نوشت: «این نتایج نشان‌دهنده‌ «کمبود نگران‌کننده‌ دانش پایه درباره‌ هولوکاست» در میان بزرگسالان زیر ۴۰ سال است. این آمار شامل بیش از ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌شود که حتی کلمه «هولوکاست» را هم به یاد نمی‌آوردند.»
نتایج این افکارسنجی برای سیاست‌مداران هوادار رژیم صهیونیستی بسیار نگران‌کننده بود؛ به گونه‌ای که اغلب سیاستمداران آمریکایی آن را «تکان‌دهنده» و «غم‌انگیز» توصیف کردند. 
مهم‌ترین پیام این دست افکارسنجی‌ها پایان عصر نفوذ و سلطه فرهنگی و رسانه‌ای صهیونیسم بر افکار عمومی جوان جوامع غربی است؛ چرا که نسل زِد مسلح به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، دیگر کمتر تحت تأثیر روایت‌های یکجانبه و مهندسی شده رسانه‌های سنتی معروفی، مانند وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، تایمز، سی‌ان‌ان و صدها رسانه دیگر قرار می‌گیرد که از قضا همه آنها مستقیم و غیر مستقیم به لابی صهیونیستی وابسته بوده و در طول دهه‌های گذشته مسئولیت و مأموریت تصویرسازی مثبت از اشغال‌گری رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته‌اند. در نتیجه نسل آینده‌ساز Z بر خلاف خواست و انتظار سیاستمداران کهن‌سال جوامع غربی جبهه‌ای متحد علیه ظلم و ستم رژیم صهیونیستی تشکیل داده‌اند که نتیجه آن در نهایت پایان پیوندهای سنتی این کشورها با رژیم صهیونیستی خواهد بود.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که بررسی افکارسنجی‌ها و گزارش‌های راهبردی اندیشکده‌های غربی درباره آینده روابط غرب و رژیم صهیونیستی همگی نشان‌دهنده تعبیر زودهنگام پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب درباره نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف در سال‌های آینده است؛ لذا تنها کافی است که مدتی صبر کنیم؛ چون سحر نزدیک است!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات