صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۵۸

سلامت ایران

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

نخستین مواجهه دولت سیزدهم در حوزه سلامت مصادف با همه‌گیری ویروس کرونا بود؛ بیماری‌ای که افراد بسیاری را درگیر خود می‌کرد، اما با ورود به موقع دولت و خرید و تأمین واکسن سبب شد تا بسیاری از مردم واکسینه شوند؛ به گونه‌ای که تنها طی پنج ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد؛ حال و هوای آن روزهای کشور را کسی فراموش نمی‌کند؛ از این رو بر آن شدیم تا در ادامه اقدامات دولت سیزدهم را در حوزه سلامت بررسی کنیم.
افتتاح ۱۰8 پروژه 
افزودن ۱۵ هزار و ۹۳۹ تخت بیمارستانی به مراکز درمانی و افتتاح ۱۰۶ پروژه بیمارستانی که کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) با هزار تخت و کلان بیمارستان غدیر با ۸۲۱ تخت از نمونه‌های آن بود. همچنین در سه سال پایانی دولت قبل، ۳۴۷ دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده بود که در ۲۲ ماه دولت مردمی، به ۹۲۲ دستگاه رسیده و افزایش سه برابری داشته است که این از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام سلامت در دولت مردمی است.
دستاورد‌های دارویی
افتتاح ۱۷ خط دارویی جدید و رونمایی از چندین داروی دانش بنیان، اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۱، تولید بسیاری از محصولات دانش‌بنیان هایتک حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، از جمله دستگاه شتاب‌دهنده خطی، دستگاه سیتی اسکن، دستگاه الکتروشوک، ونتیلاتور تنفسی، ماشین‌های بیهوشی، دستگاه‌های دیالیز تخصصی پزشکی و بسیاری از ملزومات مصرفی با همت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.
رونق گردشگری سلامت 
از جمله اتفاقات خوبی که در نظام سلامت طی دو سال گذشته رخ داد، جذب دو میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به کشورمان بود. وزیر بهداشت درباره توسعه گردشگری سلامت در کشور، گفته بود: «تاکنون ۲۴۰ بیمارستان مجوز IPD برای پذیرش گردشگران سلامت کسب کرده‌اند.»
 سلامت بر خط 
طرح مهم دیگر دولت سیزدهم به سرانجام رساندن نسخه‌نویسی الکترونیک و الزام حذف نسخ کاغذی بود. با اجرای طرح نسخه الکترونیک یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز دارو‌های اشتباه، سقف‌گذاری ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی‌های بیمه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و... کمک کرده و در نهایت بازوی مهمی برای اجرای کامل پرونده پزشک خانواده در کشور باشد.
تحول در زیرساخت‌ها
علاوه‌ بر اتفاقات مثبتی که گفته شد، به گفته وزیر بهداشت، در ۲۲ ماه دولت مردمی، ۵۳ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی به بهره‌برداری رسیده و افزایش چهار برابری داشته است. همچنین، یک هزار دستگاه آمبولانس در دولت سیزدهم خریداری شده و در این مدت ۳۷ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی و چهار پایگاه هوایی راه‌اندازی و ۵۸ دستگاه آمبولانس و ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس با ظرفیت ۱۳ تخت سیار در کشور تأمین شده است. 
یاور پرستاران
استخدام بیش از ۱۰ هزار نفر از پرستاران شاغل در ایام کرونا و تبدیل وضعیت ۱۸ هزار پرستار نیز از اقداماتی بود که از توجه ویژه دولت به وضعیت پرستاران حکایت دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات