صبح صادق >>  خرد >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۸۶
ضرورت تداوم میراث فکری و عملی سیدالشهدای خدمت

حکمرانی تراز

شهادت رئیس‌جمهور فقید اگرچه به اندازه کافی دردناک بوده و قلب هر انسان مؤمن و وطن‌دوستی را به درد می‌آورد، اما با تداوم راهی که ایشان و دولت سیزدهم آغاز کرده و درواقع، با حفظ میراث ایشان در اداره دولت، می‌توان گفت برکات «شهید رئیسی» بیش از رئیس‌جمهور رئیسی خواهد بود. به عبارتی، در سیره حکمرانی ایشان نکات و برجستگی‌های فراوانی وجود دارد[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی/ گروه خرد
شهادت رئیس‌جمهور فقید اگرچه به اندازه کافی دردناک بوده و قلب هر انسان مؤمن و وطن‌دوستی را به درد می‌آورد، اما با تداوم راهی که ایشان و دولت سیزدهم آغاز کرده و درواقع، با حفظ میراث ایشان در اداره دولت، می‌توان گفت برکات «شهید رئیسی» بیش از رئیس‌جمهور رئیسی خواهد بود. به عبارتی، در سیره حکمرانی ایشان نکات و برجستگی‌های فراوانی وجود دارد که شایسته است از سوی دولت‌های بعدی تداوم پیدا کند.
 
میراث شهید رئیسی چه بود؟
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد اداره کشور به صورت جدی تغییر کرد. از این ‌رو، در ابعاد و حوزه‌های گوناگون، شاهد اقدامات تحولی از سوی این دولت بودیم؛ از احیای حدود نُه هزار واحد تولیدی تعطیل‌شده، راکد و نیمه‌تعطیل تا فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با محوریت همسایگان و کشورهای منطقه‌ای و همچنین، انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت تأمین نیازهای اساسی مردم در حوزه آب‌رسانی، تأمین مسکن، خودرو و... . 
همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم، دولت در واقع، با حضور فعال‌تر و مؤثرتر در حوزه‌های گوناگون اداره کشور، ضمن آنکه نشان داده است برخلاف برخی تصورات، راه‌حل مسائل کشور در داخل وجود دارد و در سایه عزم راسخ، سیاست‌گذاری درست و اقدام و عمل بجا حل مشکلات کشور امکان‌پذیر است، همچنین اثبات کرده است بدون معطل گذاشتن کشور برای گشایش یا لبخند دیگران، می‌توان از مشکلات کشور گره‌گشایی کرد. به بیان دقیق‌تر، حضور فعال و مؤثر دولت در اداره کشور و گره‌گشایی‌هایی که از این ناحیه حادث شده، نشان می‌دهد اگرچه عزم و اراده عمومی برای حل مشکلات کشور یک متغیر جدی و راهبردی است، اما نقطه آغاز تحول در ایران باید از دولت شروع شود.نتیجه این تغییر در رویکردها و سیاست‌ها از سوی دولت آن است که مسائل دست‌چندمی، چون تأمین برق در تابستان یا تأمین گاز در زمستان که روزگاری با موج‌سواری رسانه‌ای بر آنها، مسائلی لاینحل تلقی می‌شدند، اکنون نه تنها چندان مطرح نیست، بلکه در حوزه‌های دیگری چون صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای گوناگون، تقویت دیپلماسی آبی در ارتباط با همسایگان، خارج کردن کشور از انفعال در پرونده هسته‌ای و در کل، تقویت خودباوری ملی که به‌ویژه پس از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» روند رو به رشدی به خود گرفته است و برخی حوزه‌ها و موضوع‌های دیگر، فصل نوینی از تحول امیدبخش خودنمایی می‌کند. در واقع، در سایه تغییر ریل اداره کشور از برون‌گرایی به درون‌گرایی که به خوبی‌از سوی دولت سیزدهم دنبال شد، هم حالت انجماد و رکود در کشور تا حدود زیادی از بین رفت و هم وضعیت کشور در پرونده‌های روابط خارجی، از جمله در ارتباط با کشورهای همسایه و در مذاکرات مربوط به احیای برجام، در حال طی کردن روندی رو به بهبود و امیدبخش است. 
 
تغییر کنش‌گری از بقا به توسعه قدرت
به تعبیر دقیق‌تر، دولت سیزدهم با راهبری رئیس‌جمهور فقید توانست سطح کنش‌گری جمهوری اسلامی را در ابعاد و حوزه‌های گوناگون، از «محیط بقا» به «محیط قدرت» تغییر دهد؛ به این ترتیب که در سطح داخلی، منتظر گشایش‌های خارجی نماند و راه‌حل مسائل را در داخل جست‌وجو کرد، در سطح منطقه‌ای، درصدد توسعه سیاست همسایگی و توسعه جدی مناسبات با همسایگان برآمد و در سطح نظام بین‌الملل نیز با پیشبرد سیاست نگاه به شرق که نمودهای آن را می‌توان در عضویت ایران در «سازمان همکاری شانگهای»، «بریکس» و... دید و همچنین، در پیش گرفتن یک سیاست فعال برای احیای برجام و متوقف کردن طرف مقابل در صرف موضوع  هسته‌ای و خارج کردن مسائل غیرهسته‌ای از دستورکار مذاکرات، این تغییر سطح کنش‌گری را به صورت واقعی به نمایش گذاشت. نتیجه این مهم، افزون بر تقویت جایگاه ایران در مناسبات گوناگون، در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، وارد کردن جمهوری اسلامی به محیط کنش‌گری برای توسعه قدرت بود؛ بدین معنا که با رفع نگرانی‌ها بابت حفظ ساخت حقوقی و حقیقی نظام و دوری از حواشی، گام به گام برای حل مشکلات و استحکام ساخت درونی قدرت نظام گام برداشت. 
 
ضرورت تداوم میراث ‌شهیدجمهور 
با توجه به آنچه گفته شد، دولت آینده از هم‌اکنون یک رسالت مهم دارد و آن، عبارت است از تداوم میراثی که رئیس‌جمهور شهید فقید در اداره کشور برجای گذاشتند. به بیان دیگر، اگرچه با توجه به ساخت مستحکم نظام جمهوری اسلامی و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، با وجود شهادت رئیس‌جمهور «هیچ خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید»، اما به منظور تداوم برکات رویکرد امیدآفرین و بن‌بست‌شکنی که دولت سیزدهم با راهبری رئیس‌جمهور شهید آغاز کرده بود، ضروری است که دولت آینده به این مهم توجه جدی داشته باشد؛ زیرا یکی از اقتضائات حل مشکلات کشور و احیای روزافزون امید در جامعه، حضور مؤثر و فعال دولت در عرصه‌های گوناگون اداره جامعه است؛ موضوعی که در رویکردها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم برجسته بود.ناگفته پیداست که پیش از دولت آینده، این افکار عمومی و مردم هستند که در جریان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری که ماه آتی برگزار می‌شود، باید دقت و حساسیت داشته باشند تا نزدیک‌ترین فرد را به سیره مدیریتی و حکمرانی رئیس‌جمهور شهید انتخاب کنند.
 
سخن پایانی
اگرچه رئیسی عزیز در جمع‌مان نیست و از این نظر محزونیم که کارگزاری انقلابی، ولایت‌مدار و بن‌بست‌شکن را از دست داده‌ایم، اما در سایه بصیرت عمومی و با برگزاری یک انتخابات پرشور که منتج به روی کار آمدن افرادی شود که پاسدار حفظ میراث حکمرانی او باشند، این ضایعه جبران‌پذیر خواهد بود. در واقع، تداوم میراث رئیسی شهید منوط به انتخاب درست و آگاهانه در انتخابات است و این وظیفه خطیر متوجه توده‌های مختلف مردم مؤمن و انقلابی است تا با مشارکت خود در انتخابات و انتخاب گزینه‌های اصلح، زمینه‌های لازم برای تداوم سیره حکمرانی شهید رئیسی و بهره‌مندی از مزایای آن را فراهم کنند. مسلماً، در تبیین این مهم نقش هادیان سیاسی و روشنگران فرهنگی جامعه بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات