صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۸۷

گرایش‌های سیاسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

گرایش‌های سیاسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد آغاز شده است و داوطلبان واجد شرایط دوازده‌گانه اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور با حضور در وزارت کشور فرآیند ثبت‌نام را انجام می‌دهند. تاکنون (روز شنبه) ۱۷ نامزد با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند و پرونده داوطلبی آنها برای احراز صلاحیت به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. در جدول زیر نگاهی به گرایش سیاسی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری خواهیم داشت.

قدرتعلی حشمتیان: به گزارش ایسنا، وی نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سنقر بوده و در کارنامه‌اش مشاورت وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیده می‌شود. حشمتیان همچنین از سال ۱۳۹۵ ریاست دوره‌ای خانه احزاب ایران را نیز بر عهده دارد.

عباس مقتدایی: نماینده ۳ دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اصفهان در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم است. در کارنامه مقتدایی، نایب‌رئیسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیده می‌شود.

مصطفی کواکبیان: مصطفی کواکبیان، سیاستمدار اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب مردم‌سالاری است که سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌های هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او همچنین مدیرمسؤولی روزنامه مردم‌سالاری ارگان رسانه‌ای حزب متبوعش را نیز بر عهده دارد.

محمدرضا صباغیان: از نامزدهای این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با گرایش سیاسی مستقل است که سابقه ۳ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مجالس دهم، یازدهم و دوازدهم را در کارنامه دارد. عضویت در شورای اسلامی شهر بافق، شهردار بافق و مدیرکلی پدافند غیرعامل استانداری یزد از جمله سوابق صباغیان است.

سعید جلیلی: هم‌اکنون عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است. جلیلی سابقه حضور در مناصب مختلف در وزارت امور خارجه، همچنین دفتر مقام معظم رهبری را دارد با این حال سابقه اصلی او به سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ بازمی‌گردد که او در آن مقطع دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. جلیلی همچنین سابقه ۳ دوره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ را دارد.

علی لاریجانی: هم‌اکنون مشاور رهبر معظم انقلاب و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در سوابق لاریجانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان صداوسیما، دبیری شورای عالی امنیت ملی، همچنین ۳ دوره ریاست مجلس شورای اسلامی در مجالس هشتم، نهم و دهم دیده می‌شود. لاریجانی سال ۱۴۰۰ نیز داوطلب حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بود که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت.

محمود احمدی‌بیغش: نماینده ۲ دوره مجلس شورای اسلامی در مجالس هشتم و یازدهم بوده است که در انتخابات مجلس دوازدهم صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت. در کارنامه احمدی بیغش استانداری خراسان شمالی در دولت دهم نیز دیده می‌شود. وی از منظر سیاسی، فردی نزدیک به جریان رئیس دولت‌های نهم و دهم قلمداد می‌شود.
محمد خوش‌چهره: از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم را دارد.

عبدالناصر همتی: دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران و رئیس اسبق بانک مرکزی در دولت دوازدهم است که در کارنامه خود ریاست کل بیمه مرکزی ایران را نیز دارد. همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز شرکت کرد که در نهایت موفق به کسب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای شد.

سیداحمد رسولی‌نژاد: وی نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یازدهم بود. در کارنامه رسولی‌نژاد عضویت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم ثبت شده است.
مسعود پزشکیان: مسعود پزشکیان از سیاستمداران اصلاح‌طلب شناخته می‌شود که در دوره دوم دولت اصلاحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و هم‌اکنون هم نماینده مردم تبریز در مجلس دوازدهم است. او سال ۱۴۰۰ داوطلب انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

سیدوحید حقانیان: حقانیان در سومین روز ثبت‌نام انتخابات چهاردهم با حضور در میدان فاطمی نام خود را در فهرست داوطلبان انتخابات ثبت کرد.

حبیب‌الله دهمرده: وی در دولت احمدی‌نژاد، استاندار لرستان، سیستان‌وبلوچستان و کرمان بود. او همچنین سابقه حضور در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را نیز دارد.

علیرضا زاکانی: از دوره هفتم وارد نهاد قانون‌گذاری شد و در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم هم حضور داشت. او سال ۱۴۰۰ پس از روی کارآمدن شورای ششم تهران با رای اعضا به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرد، اما در نهایت به نفع گزینه واحد نیروهای انقلاب کناره‌گیری کرد.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی است که در دولت دهم معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود.

زهره الهیان: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی است که سابقه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در کارنامه دارد.
فداحسین مالکی: نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان است که سابقه حضور در مجالس یازدهم و دوازدهم (مجلس فعلی) را در کارنامه دارد. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سفیر ایران در افغانستان و ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیگر سوابق فداحسین مالکی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات