صبح صادق >>  راهبرد >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۵۱

سه مؤلفه خلق حماسه

راهنمایی‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بزنگاه‌‌های تاریخ، همواره راه عبور از فتنه‌ها و حوادث سخت را پیش روی ملت هموار کرده است. فقدان یکباره رئیس‌جمهور شهیر این سرزمین نیز کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است که یکی از دشوارترین‌های آن، برگزاری انتخابات در 50 روز است؛ فرصت محدودی که کمتر از 20 روز تا پایان آن باقی مانده است[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه راهبرد
راهنمایی‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بزنگاه‌‌های تاریخ، همواره راه عبور از فتنه‌ها و حوادث سخت را پیش روی ملت هموار کرده است. فقدان یکباره رئیس‌جمهور شهیر این سرزمین نیز کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است که یکی از دشوارترین‌های آن، برگزاری انتخابات در 50 روز است؛ فرصت محدودی که کمتر از 20 روز تا پایان آن باقی مانده است.
در این وضعیت، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) نکات مهمی را درباره انتخابات پیش رو مطرح کردند که توجه به آن چراغ راه انتخاب هشتم تیرماه خواهد بود.
نکته اول تأکیدی بود که رهبری بر تلاش برای انتخاب رئیس‌جمهوری با آرای بالا داشتند و متذکر شدند این مهم می‌‌تواند دستاورد بزرگی برای ملت ایران باشد و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا داشته باشد و به تعبیر ایشان حماسه دیگری خلق شود که مکمل حماسه‌ بدرقه‌ شهیدان خواهد بود. تحقق مشارکت حداکثری همواره مهم‌ترین دغدغه رهبری در انتخابات بوده است. مشارکت حداکثری، یعنی باور به اینکه هر چه بیشتر مردم بیایند بهتر! و تلاش برای تحقق آن. در این مسیر مطابق با آنچه قانون مشخص کرده است باید تلاش شود. ضمن آنکه خون مطهر شهدای خدمت نیز بستر را برای تحقق آن امر فراهم کرده است. به ویژه آنکه در سه انتخابات گذشته، مشارکت زیر 50 درصدی که در ادوار انتخابات کشور سابقه نداشته، آزاردهنده شده و عبور مجدد از عدد 50 درصد مشارکت، حال جامعه را خوب خواهد کرد.
نکته دوم تلاش برای انتخاب بهترین‌هاست! زیرا ملت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده‌ بین‌المللی، منافع خودش را حفظ و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند، و همچنین ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحله‌ بُروز و ظهور برساند، کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پُر کند، به یک رئیس‌جمهور «فعال، پُرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب» احتیاج دارد.
معظم‌له در ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری بر شاخصه‌های متعددی تأکید ورزیده بودند که همه آنها در این انتخابات نیز معتبر است؛ اما به طور خاص بر چهار مؤلفه «فعال، پُرکار، آگاه، معتقد به مبانی انقلاب» تأکید ورزیدند. مؤلفه‌هایی که بیش از هر کس در رئیس‌جمهور شهید تجلی یافته بود. به نظر می‌رسد این تأکید، نشانه راهی باشد که رهبری تداوم راه آیت‌الله رئیسی را در سلوک شخصی و مدیریتی، راه مناسبی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در دهه پنجم می‌دانند.
نکته سومی که رهبری بر تحقق آن تأکید ورزیدند، حرکت در مدار اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی است؛ اصل راهبردی مورد تأکید رهبری که متأسفانه در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر پا گذاشته شد! رهبر حکیم انقلاب در آن دوره از انتخابات نیز به طور خاص بر اخلاق‌مداری در انتخابات تأکید ورزیده بودند، اما متأسفانه در هیاهوی رقابت‌های سیاسی هتاکی‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و تخریب‌های زیادی صورت گرفت که در شأن نظام اسلامی نبود! همین امر موجب شده است تا در این انتخابات نیز مورد تأکید ویژه ایشان قرار گیرد. معظم‌له با صراحت اعلام دارند: «در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش‌ و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند.»
به نظر می‌رسد، این کلام حجت شرعی برای همه بازیگران انتخاباتی باشد و خود و هواداران و ستادهای انتخاباتی‌شان را پایبند به رعایت این چارچوب کنند. دستگاه‌های ناظر نیز باید سخت‌گیرانه در این میدان حاضر باشند و با هر تخلفی برخورد کنند و در نهایت این مردم هستند که رأی‌شان سرنوشت‌ساز خواهد بود که جا دارد در این رأی سرنوشت‌ساز، اخلاق‌مداری جزء شاخصه‌های وزین و  رده اول انتخاب‌ها قرار گیرد!
در این صورت است که حماسه دیگری که مکمل حماسه‌ بدرقه‌ شهیدان باشد، خلق خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات