صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۷۱

رئیس جمهور معیار

مردم در مراسم‌های حماسی بدرقه شهیدان اردیبهشت، از آیت‌الله رئیسی با عناوینی، چون شهید جمهور، شهید خدمت و سیدالشهداء اهل خدمت یاد کردند[...]
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ یدالله جوانی
مردم در مراسم‌های حماسی بدرقه شهیدان اردیبهشت، از آیت‌الله رئیسی با عناوینی، چون شهید جمهور، شهید خدمت و سیدالشهداء اهل خدمت یاد کردند.
از میان فضیلت‌ها و ویژگی‌های ممتاز و برجسته آیت‌الله رئیسی، می‌توان به سه ویژگی و خصوصیت اصلی ایشان در مقام یک سیاستمدار موفق در جایگاه ریاست‌جمهوری اشاره کرد: 1ـ ولایت‌مداری، 2ـ خدمت‌گزاری و 3ـ خستگی‌ناپذیری.
نمود رفتاری تمامی این ویژگی‌ها که موجب شد مردم ایران در شهرهای گوناگون کشور، عاشقانه در مراسم تشییع پیکر شهید جمهور، حضوری حماسی و بی‌نظیر داشته باشند، همان خصوصیت خدمت‌گزاری فوق‌العاده ایشان است. 
ویژگی خدمت‌گزاری فوق‌العاده آیت‌الله رئیسی را، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانات خود به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(رحمه‌الله علیه)،این چنین توصیف کردند: «در باب رئیس‌جمهور عزیزمان که رحمت خدا بر او باد، همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمت‌گزاری به کشور، یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیت‌های خدمت‌گزار داشته‌ایم، اما نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیت، نه با این صداقت، نه با این پرکاری و شب و روز نشناختن، یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی رحمه‌الله علیه در باب خدمت‌گزاری به ملت ایجاد کرد.»
اما پرسش اصلی این است که دلیل و راز موفقیت شهید خدمت در بالا بردن نصاب خدمت‌گزاری به کشور و مردم چیست؟ رمزگشایی از این خصوصیت پرکاری و شبانه‌روز دویدن آیت‌الله رئیسی برای خدمت به اسلام، کشور و مردم، ضرورت زمانه ما برای دیگر مسئولان کشور در حال و آینده است. 
به طور قطع برای ساخت دولت اسلامی و ایجاد بنای تمدن نوین سلامی در گام دوم انقلاب، کشور و ملت ایران، به مسئولان و به ویژه رئیس‌جمهوری، در تراز انقلاب اسلامی، همانند آیت‌الله رئیسی نیاز است. آیت‌الله رئیسی نتیجه یک انتخاب آگاهانه از سوی مردم است. انتخابی که همواره و در هر انتخاباتی می‌تواند تکرار شود. بنابراین، علت‌کاوی از موفقیت‌های شهید خدمت، برای مردم هم یک ضرورت است؛ چون این مردم هستند که رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. 
نگارنده بر این اعتقاد است که ولایت‌مداری و خود را سرباز ولایت معرفی کردن، عامل اصلی موفقیت‌های آیت‌الله رئیسی در دوران سی‌وسه ماهه ریاست‌جمهوری است.
البته فهم این نکته از نظر اعتقادی بسیار مهم است. اگر فهم درستی از ولایت حاصل شود، آن گاه قضاوت خواهد شد که برای بنده در هر زمانی، هیچ عنوانی بهتر و برتر از عنوان «سربازی برای ولایت» نیست. شهید سلیمانی با همین فهم از ولایت وصیت کرد تا بر روی قبرش نوشته شود: «سرباز قاسم سلیمانی»
آری، آیت‌الله رئیسی به عنوان یک عالم مجاهد، وقتی با رأی مردم به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران رسید، نه تنها دچار خودشگفتی، خودشیفتگی و غرور نشد؛ بلکه بارها و بارها در جلسات رسمی و غیررسمی، خود را سرباز ولایت معرفی ‌کرد.
بسیار روشن است وقتی فردی با آن همه سابقه مسئولیتی، در جایگاه رئیس‌جمهور و دوم شخص مملکت، عیار ولایت‌مدار بودنش را با عبارت «سربازی ولایت» به صورت صادقانه و مخلصانه بیان می‌دارد، در میدان چگونه عمل می‌کند. چنین شخصی میدان عمل را در تمامی عرصه‌های داخلی و خارجی، میدان عبادت و عمل صالح برای تقرب به خداوند متعال می‌داند. بر اساس چنین نگاهی، آیت‌الله رئیسی خدمت به مردم را در نظام ولایی چیزی جز عبادت نمی‌داند و در این عبادت برایش نه خستگی معنا دارد و نه کنایه‌های بدخواهان او را از خدمت باز می‌دارد. بر اساس چنین نگاهی، اولویت پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حوزه‌های داخلی و سیاست خارجی می‌شود. براساس نگاه سربازی ولایت، گره گشایی از مشکلات مردم با کار شبانه‌روزی، خستگی نمی‌شناسد، حتی اگر قرار باشد برای حل مشکلات مردم یک منطقه، مانند خوزستان چندین سفر به آن استان داشته باشد.
آری، وقتی مسئولی ولایتمدار شد، «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» می‌شود و بر اساس این خصیصه و فضیلت، در مقابل دشمن محکم می‌ایستد، از منافع ملی دفاع می‌کند و با تمام توان جبهه مقاومت را پشتیبانی می‌کند.
مسئول ولایت‌مدار چون همه کارهایش برای خداست، بر اساس سنت الهی و قاعده «من کان لله کان الله له»، در همه امور در پرتو کار و تلاش موفق می‌شود.
بنابراین، با صراحت می‌توان گفت، رمز و راز موفقیت‌ها و سربلندی شهید خدمت آیت‌الله رئیسی را در ولایت‌مداری او باید دید.
از این منظر آیت‌الله رئیسی، یک رئیس‌جمهور معیار و یک رئیس‌جمهور تراز می‌شود. امید است در انتخابات هشتم تیر، الگوی منتخب مردم در خدمت‌گزاری، آیت‌الله رئیسی باشد تا بتواند نصاب خدمت‌گزاری را حفظ کند و این مهم، فقط در پرتو الطاف الهی و ولایتمداری صادقانه به دست می‌آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات