صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۰۸

صدایی که در پشت مرزها نمی‌ماند

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی/ گروه جبهه
صداهایی که مرز نمی‌شناسند؛ از دل تهران تا قلب غزه می‌دوند و از غزه تا بوینوس آیرس، لندن و نیویورک اوج می‌گیرند و در قلب انسان‌ها لانه می‌کنند. کسی هم جلودار این صداها نیست؛ چرا که صدای انسانیت است. صدایی که با شروع انقلاب اسلامی بیرقش برافراشته و در هشت سال دفاع مقدس به گوش دنیا مخابره شد و در سال‌های پیش رو در یک یک خیابان‌ها و دانشگاه‌های دنیا شاخ و برگ گرفت.
اگر انقلاب اسلامی را خیمه‌گاه و پناهگاه مستضعفان و مظلومان جهان بنامیم، به یقین بلندگوی خوش صدای این جریان، هشت سال دفاع مقدس خواهد بود. جنگ تحمیلی شیرمردانی را تربیت کرد که «الی بیت‌المقدس» را نه در طول و عرض جنگ، بلکه در یک بازه زمانی تحقق‌آمیز و تا امروز معنا بخشیدند. گویی من التهران الی بیت‌المقدس بود در هر زمان و در هر دوره‌ای. 
هشت سال دفاع مقدس بود که بذر سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی را کاشت و فرهنگ مقاومت را در متن حزب‌الله، حشدالشعبی، حماس، لشکر زینبیون، لشکر فاطمیون و مدافعان حرم به کار گرفت. اگر امروز این جمله «شما اکنون بخشی از جبهه‌ مقاومت را تشکیل داده‌اید» در ابتدای نامه رهبرمعظم انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا جا خوش کرده، از برکت تاریخ دفاع مقدس و آموزه‌های آن دوران طلایی و سراسر حماسه و ایثار است.
امروزه، اگر افزون بر ملت ما، امت اسلامی همچون یمن، فلسطین، عراق، سوریه و سایر بلاد اسلامی در برابر تمام هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان در امان هستند و با روحیه‌ای جهادی و انقلابی بر شکست دشمنان تا بن دندان مسلح مصمم هستند، برگرفته از مؤلفه‌‌هایی، همچون دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، مقاومت و ایستادگی است که محور آموزه‌‌های دوران دفاع مقدس کشورمان است.
امروز بر کسی پوشیده نیست که موفقیت‌ها و پیروزی‌های امت اسلامی در برابر دشمنان، به واسطه الگوگیری آنها از سبک مدیریتی و جهادی رزمندگان و مردم ما در دوران دفاع مقدس است.
باید پذیرفت که آموزه‌های دوران دفاع مقدس در زمان کنونی و در عقب راندن دشمنان از تحقق اهداف‌شان در قبال ایران، به شدت کارساز است؛ کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها مسئولان را به تلاش همه‌جانبه برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس به نسل کنونی کشور و به ویژه به نسل جوان تأکید کرده‌اند.
شاه‌‌کلید موفقیت جبهه مقاومت در عراق و سوریه مقابل داعش، الگوگیری از روحیه جهادی رزمندگان دفاع مقدس بود. رزمندگان دوران دفاع مقدس دغدغه دفاع از ایران و پابرجا ماندن نظام و انقلاب اسلامی را داشتند. وجه مشترک مدافعان حرم با رزمندگان دفاع مقدس ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار است. در حقیقت، دفاع از حریم آل‌الله تکرار دوران حماسه‌ساز دفاع مقدس بود.
مهم این است که وظیفه امروز ما اگر همانند دوران دفاع مقدس جهاد در معرکه نباشد، مطمئناً در میدان‌های دیگری همچون دانشگاه، محل کار، مسجد محل و در میان اقوام و خانواده به اندازه کافی تکلیف جهادی بر دوش‌مان است که غفلت از هر یک از آنها به مثابه خالی کردن سنگر در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح است. با توجه به شرایط و دغدغه‌های این دوره می‌توان گفت، ابتدایی‌‎ترین و کلیدی‌ترین نوع دفاع، جهاد تبیین است؛ مسئله‌ای که نیاز به آن در فضای مجازی که همین گوشی‌های دم دستی است و در فضای حقیقی که کوچک‌ترین عضو آن خانواده است، به وضوح دیده می‌شود. 
بنابراین، باید جهاد کرد، باید همانند کسانی که رگ غیرت‌شان اجازه نداد تا فریاد «هل من ناصر ینصرنی» رهبر کبیر انقلاب بی‌پاسخ بماند، لباس رزم بر تن کرد؛ چرا که جهاد تبیین مطالبه امروز رهبر معظم انقلاب است که فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ دل ملت و امید آینده‌ این کشورید، به مسئله‌ «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه‌داشتن افکار و رها کردن اذهان مردم و به‌خصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است.»
از این رو تا زمانی که به هوای حضور دیگر نیروها در عرصه جهاد تبیین از تکلیف خودمان شانه خالی کنیم، نه تنها مشکلات‌مان کم نخواهد شد؛ بلکه شعاع نفوذ دشمنان روز به روز گسترده‌تر خواهد شد و کار به جایی خواهد رسید که دامنه آن از درگیری‌های فکری و عقیدتی به درگیری‌های فیزیکی ختم می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات