صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۲۷

دومینوی استعفاها در کابینه نتانیاهو/ نشانه های شکست آشکار شد

تحلیل و ارزیابی شرایط کابینه نتانیاهو نشان می دهد که استعفای گانتس موجی از ناامیدی و یاس را در سرزمین های اشغالی به همراه داشته است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

تحلیل و ارزیابی شرایط کابینه نتانیاهو نشان می دهد که استعفای گانتس موجی از ناامیدی و یاس را در سرزمین های اشغالی به همراه داشته است. صهیونیست‌ها می‌دانند که هیچکدام از جریانات سیاسی، برای پایان دادن به جنگ غزه، استراتژی روشنی ندارند و در عین حال، نمی‌خواهند شکست خود را بپذیرند.

یکشنبه شب بنی گانتس به همراه گادی آیزنکوت و "هیلی تروپر" وزیر اسرائیلی از حزب بنی گانتس  در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه، رسما از سمت خود استعفا دادند. گادی آیزنکوت عضو کابینه جنگ و رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اجتناب از اتخاذ تصمیمات قاطع به وضعیت استراتژیک و امنیت "ملی" رژیم صهیونیستی لطمه می‌زند. گادی آیزنکوت عنوان کرد تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده، لزوما به خاطر منافع "اسرائیل" نبوده است.

پیش از این نیز، آوی روزنفلد فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی، در پیامی به روسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه اعلام کرد که در ماموریت اش برای دفاع از شهرک‌های مجاور غزه شکست خورده بخاطر همین از سمت خود استعفا می‌دهد.

وزرای افراطی کابینه نتانیاهو از جمله «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این کابینه نیز بنی گانتس را مورد هجمه قرار دادند. در مقابل، اردوگاه مخالف نتانیاهو از این اقدام بنی گانتس استقبال کردند و خواستار برکناری نتانیاهو شدند.

بازتاب گسترده استعفاها در رسانه‌های جهان

استعفای بنی گانتس و دو چهره دیگر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشته است. در گزارش سرویس بین‌المللی CNN به این اشاره شده که تیم جو بایدن، بارها از نتانیاهو خواسته تا طرحی برای پایان دادن به جنگ ارائه دهد. اما نتانیاهو به خواسته‌های واشنگتن بی‌اعتنایی کرده و به همین خاطر، بایدن به این جمع بندی رسیده که بگوید: «نتانیاهو احتمالاً از طولانی شدن درگیری سود می‌برد».

بر اساس تحلیل سی. ان.ان ژنرال بازنشسته ۶۴ ساله و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، عملاً خواهان اجرای طرحی برای از بین بردن حماس و برقراری اقتدار یک دولت جایگزین در منطقه تحت محاصره و بازگشت آوارگان است. اما نتانیاهو حاضر نیست به چیزی جز جنگ بیاندیشد. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی منتشر شده در روزنامه اسرائیلی معاریو، حمایت از گانتس ۴۲ درصد و میزان حمایت از نتانیاهو تنها با ۳۴ درصد است.

به باور دانیل استرین خبرنگار گروه رسانه‌ای NPR شرایط برای نتانیاهو دشوار شده است. او درباره دلایل استعفای گانتس گفته است: «به باور گانتس، نتانیاهو مانع از رسیدن ما به پیروزی واقعی می‌شود و با آنکه چند ماه از جنگ سپری شده، نتوانسته نتیجه‌ای به دست آورد. گانتس به شکل جدی به نتانیاهو حمله کرده و از این که جان اسرای اسرائیلی به بقای سیاسی نتانیاهو گره خورده اظهار تأسف کرده است.

تعمیق بحران نتانیاهو و شکاف‌های جامعه صهیونیستی
در این زمینه «حازم عیاد» نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردنی در مقاله‌ای درباره پیامدهای این استعفاها بر وضعیت رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه اعلام کرد: این استعفاها بحران نتانیاهو را عمیق‌تر می‌کند و شکاف شدید در جامعه اسرائیل را افزایش می‌دهد، همچنین پیامدهای این اتفاق داخل به فلسطین اشغالی محدود نخواهد شد، بلکه به آمریکا هم می‌رسد و می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس این مقاله، استعفای سه عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی آن هم در میانه جنگ و در حالی که اسرائیل به هیچ هدفی نرسیده است، نشان می‌دهد که شکاف در جامعه صهیونیستی و سیاست‌های آن بسیار عمیق‌تر از چیزی است که دیده می‌شود و حتی تلاش برای ارائه یک تصویر ساختگی از پیروزی با آزادی 4 اسیر صهیونیست بعد از یک کشتار وحشیانه هم نتوانست این اختلافات و شکاف‌ها را پنهان کند.

نویسنده این یادداشت تصریح کرد: این استعفاها ثابت می‌کند کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به‌ریاست نتانیاهو عملاً هیچ دستاوردی ندارد و درگیری داخلی میان صهیونیست‌ها بر هر چیز دیگری غلبه می‌کند، از طرف دیگر شاهد تظاهرات گسترده‌ای بودیم که طی روزهای گذشته در خیابان‌های فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو برگزار شد.

این تحلیلگر سیاسی اردنی تصریح کرد: پیامدهای مستقیم استعفاها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی موجب تضعیف موقعیت کابینه نتانیاهو و مشروعیت آن در داخل آمریکا و نیز اروپا خواهد شد؛ زیرا عدم‌حضور رهبران اپوزیسیون در کابینه جنگ، موقعیت نتانیاهو را تضعیف می‌کند، این اتفاق همچنین موجب می‌شود تلاش‌های انجام‌شده در سطح بین‌المللی برای پیگرد نتانیاهو، محاکمه وی در دیوان بین‌المللی دادگستری و صدور حکم بازداشت او به‌خاطر جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، زودتر به نتیجه برسد.

پیامدهای استراتژیک استعفاها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی
حازم عیاد اظهار داشت: تبعات این استعفاها بر استراتژی کابینه اسرائیل هم تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند راهبرد منسجمی در عرصه سیاسی و نظامی برای مقابله با مردم و مقاومت غزه ترسیم کند.
وی افزود: این اتفاق همچنین موجب تشدید شکاف‌ها میان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا می‌شود، زیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا حامی بنی گانتس است و گانتس هم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بایدن حمایت می‌کند، این در حالی است که نتانیاهو تحت حمایت حزب جمهوری‌خواه قرار دارد و «دونالد ترامپ» را نامزد محبوب خود در انتخابات آمریکا می‌داند.
به‌اعتقاد این تحلیلگر اردنی، همه این شرایط موجب می‌شود شکاف میان مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین جامعه این رژیم عمیق‌تر از قبل شود و در نهایت صهیونیست‌ها از رسیدن به یک استراتژی روشن برای جنگ دورتر شوند.
بر این اساس، مقاومت که از روز اول جنگ به‌شکل یکپارچه عمل کرده است و همه گروه‌های آن در هماهنگی با یکدیگر هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و بیش از پیش ابتکار عمل جنگ را در دست بگیرند؛ زیرا تفرقه میان نهادهای اسرائیلی و همچنین آمریکا که حامی اصلی این رژیم در جنگ است نشان می‌دهد آنها هیچ چشم‌اندازی برای جنگ و یا مرحله بعد از آن ندارند.

به‌هم‌خوردن محاسبات نتانیاهو در جبهه شمال
«ابراهیم المدحون» دیگر تحلیلگر عرب‌زبان هم معتقد است که استعفای بنی گانتس و اعضای حزب او از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی موجب می‌گردد وضعیت اسرائیل در جبهه شمالی فلسطین اشغالی هم آشفته‌تر از قبل شود. در حالی که نتانیاهو چند روز قبل اقدام به تشدید و گسترش عملیات در شمال فلسطین اشغالی علیه لبنان کرده بود، خروج اعضای ارشد کابینه جنگ از آن، همه محاسبات نتانیاهو را به هم می‌ریزد.

وی افزود: با وجود این، نتانیاهو همچنان به ماندن در کابینه جنگ ادامه خواهد داد اما واقعیت آن است که این کابینه در مأموریت خود شکست خورد.
به‌گفته این کارشناس سیاسی، علاوه بر پیامدهای استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، باید به عواقب استعفای گادی آیزنکوت از این کابینه نیز توجه داشته باشیم؛ زیرا آیزنکوت به‌عنوان یک ژنرال نظامی در امور جنگی تجربه بیشتری نسبت به بنی گانتس دارد. آیزنکوت همواره تلاش کرده است نقش مهندس را در پشت‌صحنه جنگ بازی کند و بدون تردید استعفای او از نظر نظامی اهمیت زیادی دارد و تأثیر آن بر عملکرد کابینه و ارتش اسرائیل در جنگ به‌خوبی روشن خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات