صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آن کاری که امروز دارند این جوان‌های ما انجام می‌دهند، مایه‌ شگفتی بینندگان است؛ امروز جوان‌های ارتش نشسته‌اند در حال طراحی کارهای بزرگند؛ چه از لحاظ تجهیزات، چه از لحاظ سازمان‌دهی. خب، اینها یک نتیجه‌ معنوی هم دارد که از همه‌ اینها بزرگ‌تر است؛ یعنی وقتی که شما کار می‌کنید، تلاش می‌کنید، ایستادگی می‌کنید، استقامت می‌کنید، هر کدام از اینها یک ارزش است، اما همین ارزش‌ها روی هم که جمع می‌شود، محبوب خدا می‌شوید. محبوب خدا شدن از همه‌ این چیزهایی که من گفتم بالاتر است؛ شماها توانستید، یعنی ارتش توانسته یک‌ چنین حرکت‌های بزرگی را انجام بدهد.(۱۴۰۱/۱۱/۱۹)

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
این گوی و این میدان
با اعلام خبر رسمی اسامی افراد احراز صلاحیت شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تنور انتخاباتی داغ شد. شورای نگهبان که به مثابه مراقبی مطمئن در جایگاه قانونی برای اعلام نظر درباره کفایت لازم و صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان برای ریاست‌جمهوری قرار دارد، ظهر دیروز اسامی شش نفر نامزد نهایی ریاست‌جمهوری را به وزارت کشور ارسال کرد؛ آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف. 
بر این اساس، قرار است در مهلت باقی مانده تا هشتم تیرماه، نامزدها برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند تا ان‌شاءالله مردم ایران با خلق حماسه‌ای دیگر، رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی را راهی پاستور کنند. در این میان، هر چند به وجود آمدن دوقطبی یا چندقطبی می‌تواند شور و حال انتخاباتی را افزایش دهد و به طبع مشارکت عمومی نیز افزایش یابد؛ اما باید مراقبت کرد که این دوقطبی‌ها به تضادهای اجتماعی تبدیل نشود یا اینکه دو قطبی‌های کاذب یا غیر واقعی ایجاد نشود.
در صورتی که جامعه به سمت دوقطبی شدن میل پیدا کند، لاجرم انفکاک اجتماعی و ازهم‌گسیختگی جمعی را شاهد خواهیم بود. در چنین جامعه‌ای هر سوی این قطب‌ها به دنبال تخریب سوی دیگر بوده و نتیجه نهایی آن هم تخریب سیستم کلی و طبیعتاً مقابله سیستم با هر دو سوی قطب‌هاست. شاید به ظاهر تصور شود که دو قطبی‌های کاذبی، همچون آزادی و معیشت یا مذاکره و معیشت و... غیر عقلانی بوده و توان ابراز وجود نداشته باشند؛ اما به یاد بیاوریم که در برهه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی، شخص اول دولت بیان می‌داشت که با مذاکره (برجام)، مشکل آب شیرین مردم هم حل می‌شود، اقتصاد هم رونق پیدا می‌کند، معیشت مردم هم بهتر می‌شود یا دو دهه پیشتر از آن، شخص اول دولت چنین القا می‌کرد که با آزادی و ولنگاری فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد و معیشت و رفاه عمومی مردم هم بهتر می‌شود. بنابراین، باید مراقبت کرد تا اسیر چنین بازی‌های سیاسی و دو قطبی‌های کاذب نشد.
اتفاقاً برعکس مطالبه عمومی از همه نامزدها در جهت ارائه راه حل برای برون‌رفت از مشکلات و مسائل جاری و آتی نظام و انقلاب باید باشد. برنامه‌ها، ایده‌ها و طرح‌های عملیاتی که به دور از منازعات اجتماعی و سیاسی و صرفاً در راستای تحقق ایران قوی ابراز شوند و در نهایت تا روز انتخابات این گوی و این میدان در اختیار نامزدها و ملت شریف ایران برای خلق حماسه‌ای تاریخی قرار دارد تا ان‌شاءالله بهترین‌ها رقم زده شود. 
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
رئیس‌جمهور مطلوب معمار انقلاب کیست؟
انتخابات سرنوشت‌ساز ۸ تیرماه با تأیید صلاحیت شش نفر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان وارد مرحله حساس خود شده است. قطعاً با شروع موسم تبلیغات شاهد وعده و وعیدهای کاندیداها خواهیم بود که بعضاً افراد را دچار سردرگمی می‌کند. بهترین قطب‌نما برای یافتن راه از بیراه، رجوع به افکار و اندیشه‌های امامین انقلاب است.
شاخصه‌های رئیس‌جمهور مطلوب از دیدگاه امام خمینی‌(ره) عبارتند از:
صالح و دیندار: یک رئیس‌جمهور باید «صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلامی و معتقد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتب‌های انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشد. اگر شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشد، بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آید و مشکلاتی اگر باشد، رفع می‌شود.»
مدیریت و توانمندی در اجرای امور: ضرورت داشتن ویژگی مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور از آن روست که رئیس‌جمهور عهده‌دار مدیریت عالی اجرایی است و در واقع جایگاهی است که مرکز ثقل اندیشه‌ها، طرح‌ها و پیشنهادهاست و در حقیقت آخرین مرجع برای تجزیه و تحلیل، جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برای عمل است.
اخلاص در عمل: مراد از اخلاص آن است که کارها به انگیزه الهی و برای رضای خداوند باشد. از نظر امام، کار یک مسئول باید نه فقط رضای مردم، بلکه کسب رضای خداوند باشد. «هنر مردم شهرهای مختلف کشور این است که از میان این نامزدها، بهترین افراد را از لحاظ ایمان، اخلاص، امانت، دینداری و آمادگی برای حضور در میدان‌های انقلاب انتخاب کنند و به کسانی رأی دهند که نسبت به نیازهای مردم دردشناس‌ترین و دردمندترین افراد باشند.»
جدایی از جریان نفاق: امام خمینی(ره) در این‌باره می‌فرمایند: «همه چیز ما باید روی موازین اسلامی ‌باشد. افرادی که تعیین می‌شوند، باید کسانی باشند که به درد اسلام و جمهوری اسلامی بخورند و عقیده‌شان هم این باشد که اسلام خوب است، نه فقط اظهار کنند، ولی عقیده نداشته باشند، کما اینکه در اول انقلاب، خیلی‌ها اظهار اسلام می‌کردند.»
ساده‌زیستی و دوری از اشرافی‌گری: یکی دیگر از اموری که همواره امام راحل مورد توجه قرار داده و احساس نگرانی و خطر کرده‌اند، رسوخ روحیه رفاه‌طلبی در مسئولان است، زیرا روحیه رفاه‌طلبی و راحت‌طلبی به صورت اصولی و محوری بر تصمیمات انسان تأثیر دارد و او را وارد صحنه دیگری از حیات سیاسی و اجتماعی می‌کند.
حسن سابقه: در این زمینه امام عظیم‌الشأن می‌فرمایند: «مردم با بصیرت، درایت کاندیداها را شناسایی کرده و به سوابق، روحیات، خصوصیات دینی و سیاسی نامزدهای انتخابات توجه نمایند.»
شورای نگهبان صلاحیت حداقلی کاندیداها را تأیید می‌کند؛ ولی صلاحیت حداکثری که به معنای انتخاب رئیس‌جمهور است، از جانب مردم به فرد منتخب اعطا می‌شود. به امید آنکه با عمل‌کردن به سفارش پدر فداکار و دلسوز انقلاب اسلامی، موجب پیشرفت و موفقیت روزافزون کشور شویم.    
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو به کجا رسید؟
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود از فرآیند عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نوشت، ریاض و واشنگتن به امضای پیمان دفاعی نزدیک می‌شوند و آمریکا بر اساس این توافق، عربستان سعودی را متحد اصلی خارج از ناتو برای خود تلقی خواهد کرد. عربستان تلاش دارد این پیمان امنیتی‌ـ دفاعی با آمریکا را از پرونده عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی منفک کند، ولی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با صراحت اعلام کرد، توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پیش‌شرط انعقاد پیمان امنیتی میان آمریکا و عربستان خواهد بود. از سوی دیگر، عربستان سعودی بارها از زبان مسئولان ارشد خود مدعی شده است هر گونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی منوط به این خواهد بود که کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ تشکیل شود. با این حال، رژیم صهیونیستی بارها گفته است که هرگونه عادی‌سازی روابط با عربستان منهای تشکیل کشور فلسطین خواهد بود.
 
 
▼ اخبار 
کابینه جنایتکاران نمی‌تواند بحران را حل کند!
«موشه یعلون» رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ پیشین این رژیم با استقبال از تصمیم «بنی‌گانتس» و «گادی آیزنکوت» در استعفا از کابینه جنگ، گفت: «دولت متوهم و فاسد نتانیاهو با رفتن گانتس و آیزنکوت مشروعیت خود را از دست داده است.» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که از مخالفان سرسخت کابینه کنونی به نخست‌وزیری نتانیاهو است و آن را «کابینه جنایتکاران» توصیف می‌کند، گفت: «دولتی که منجر به بدترین شکست امنیتی در تاریخ ما شد، هیچ مأموریت یا تمایلی برای برون‌رفت از این بحران ندارد.» یعلون اظهار داشت: «دولت نتانیاهو نمی‌تواند تصمیمی درباره پایان دادن به جنگ و آزادسازی اسرا بگیرد.» وی تصریح کرد: «ما برای نجات اسرائیل از ویرانی و برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن به خیابان‌ها خواهیم آمد.» این عضو پیشین کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «من از نتانیاهو می‌خواهم تا انتخابات را در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار کند و نگذارد مردم دچار دودستگی شوند.»
 
مشارکت می‌تواند به ۴۰ میلیون برسد
«سعید لیلاز» با اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده گفت: «موج جدیدی از امیدواری در جامعه ایران جاری شده که اگر گروه‌های سیاسی به درستی و با استفاده از اصول درست سیاسی از آن استفاده کنند، یکی از شاداب‌ترین انتخاب‌های تاریخ ایران بعد از آقای خاتمی را خواهیم داشت.» وی خاطرنشان کرد: «فضای داخلی ایران را به لحاظ سیاسی به سه دسته تقسیم می‌کنند که هر کدام از آنها نمایندگان خود را در فهرست تأییدشدگان دارند و این مسئله مایه امیدواری و شگفتی من است. هر طیف و دسته‌ای بدون اینکه کوچک‌ترین بهانه‌ای داشته باشند، به خوبی و به روشنی نماینده خود را در این انتخابات دارند. آقای جلیلی هم می‌تواند طیفی را که آقای احمدی‌نژاد را نمایندگی می‌کند، در این انتخابات با خود همراه داشته باشد. محافظه‌کاران هم آقای قالیباف را دارند. بنابراین انتخاباتی می‌تواند بشود که بیش از ۴۰ میلیون نفر در آن شرکت کنند.»
 
من مدیون رهبری هستم!
در میان نامزد‌های تأیید شده، نام مسعود پزشکیان دیده می‌شود؛ نماینده چند دوره مجلس که صلاحیت او در انتخابات اسفندماه گذشته مجلس، از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید نشده بود، از سوی شورای نگهبان تأیید شد. پزشکیان ۱۸ دی‌ماه سال گذشته در این‌باره خبر داد: «اگر دخالت رهبری نبود امکان رد صلاحیت من وجود داشت.» او افزوده بود: «از زمانی که خودمان را شناختیم، سعی کردیم برای انقلاب و نظام کار کنیم و صادقانه رفتار کردیم. حضور من برای این است که عده‌ای را پای صندوق‌‌های رأی بکشانم و از طرفی سخنگوی مردمی باشیم که مشکل دارند... در رسانه‌ها و از جاهای مختلف شنیدم که مقام معظم رهبری، اسم مرا آوردند و سؤال کردند که به چه دلیل در هیئت اجرایی این‌طور شده، و مرا مدیون خودشان کردند. نهایتاً اگر توصیه‌های رهبری نبود، تصور نمی‌کنم آنها می‌خواستند مرا تأیید کنند.»
 
منزوی و شکست خورده با اقتصادی تحت فشار
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» اعتراف کرد، تحریم‌های اقتصادی کشورهای گوناگون علیه اسرائیل اوضاع اقتصادی آن را در وضعیت جنگی بدتر کرده است. این رسانه عبری‌زبان در گزارشی در این زمینه تأکید کرد: «شدت واکنش‌های جهانی به رفتارهای اسرائیل در جنگ علیه نوار غزه روز به روز شدیدتر می‌شود و همین امر بازخوردهای خود را در چارچوب سلسله تحریم‌ها و پیامدهای دیپلماتیک نشان می‌دهند.» این رسانه عبری‌زبان در گزارش خود با اشاره به اقدام کشورهای اروپایی چون اسپانیا، نروژ و ایرلند در به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین و برنامه چند کشور دیگر برای برداشتن گام‌های مشابه در این زمینه نوشت: «کشورهای دیگری، مانند جزایر مالدیو ورود اسرائیلی‌ها را ممنوع اعلام کرد تا با این کار انزوای اسرائیل در صحنه بین‌المللی افزایش پیدا کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
روزنامه «فرهیختگان» نوشت: «هنوز برای قضاوت در مورد شکل انتخابات تیرماه و نتایج احتمالی آن زود است، اما با توجه به فضای اجتماعی که در جامعه وجود دارد، امکان ساختن یک موج جدید و سوار شدن روی آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، با حضور چهره‌های متکثری که هر کدام یک میزان رأی دارند، احتمال کشیده شدن انتخابات تیرماه به دور دوم قوت پیدا می‌کند. اگرچه وضعیتی که در ثبت‌نام این دوره اتفاق افتاد، شباهت زیادی به انتخابات ۹۲ دارد و حسن روحانی که در روز‌های اولیه نظرسنجی کمتر از یک درصد رأی داشت، توانست رأی ویژه‌ای به دست بیاورد، اما این دوره تفاوت ویژه‌ای با دوره‌های قبل دارد و آن فرصت کم انتخابات این دوره است.»
 
«محمد قوچانی» رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران نوشت: «مسعود پزشکیان اینک مسئولیت سنگینی دارد که این «روزنه» گشوده را به «راه» تازه‌ای برای اصلاحات بدل کند. شرط اول پیروزی، اتحاد اصلاحات چه جبهه اصلاحات و چه جنبش روزنه و راهگشایی و نیز همه احزاب و رجال اصلاح‌طلب است. اکنون همه مفاهیم از جنبش اصلاحات، جنبش سبز، گفتمان اعتدال و... باید در برابر این اتحاد «برای ایران» رنگ ببازد و همان‌طور که شورای نگهبان ما را غافلگیر کرده است، ما هم شورای نگهبان را غافلگیر کنیم.»
 
روزنامه «جوان» با اشاره به بی‌اخلاقی‌های اخیر در فضای سیاسی نوشته است: «اصلاح‌طلبان اصولگرایان و انقلابی‌ها را تخریب می‌کنند، اصولگرایان و انقلابی‌ها هم اصولگرایان و انقلابی‌ها را تخریب می‌کنند! این یعنی جریان‌های مختلف سیاسی اخلاق را که باخته‌اند، هیچ؛ اما این میان انقلابی‌ها نشان دادند حتی سیاست‌ورزی زیرکانه هم ندارند و نمی‌دانند در یک رقابت جدی و نفسگیر وقت نقد و تخریب جبهه خودی نیست.»
 
«غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره احتمال پیروزی پزشکیان در انتخابات گفت: «اگر اصلاح‌طلبان فعالیت کنند و پای پزشکیان بایستند، ایشان آدم لایق و سالمی است. من قبلاً هم گفته بودم که برای اصلاح‌طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرای خاکستری شود.» وی درباره دو قطبی انتخابات بیان کرد: «قاعدتاً باید بین پزشکیان و قالیباف دو قطبی شکل بگیرد.»
 
«یاشار سلطانی» در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی دارد، پس از تجدید نظرخواهی و رأی نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (یازده فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این گزارش حاکی است، یاشار سلطانی پس از احضار به دادستانی تهران برای اجرای حکم قطعی قضایی وارد زندان شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات