صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک پیام دیگر در این اجتماعات این بود که مردم طرف‌دار شعارهای انقلابند؛ این را نمیتوانند کتمان کنند، چون مرحوم رئیسی (رضوان الله علیه) صریحاً شعارهای انقلاب را میداد، مظهر شعارهای انقلاب بود؛ مردم وقتی از او تمجید میکنند، به او احترام میکنند، در واقع دلبستگی خودشان به شعارهای انقلاب را نشان میدهند، چون او مظهر شعارهای انقلاب بود.(۱۴۰۳/۳/۳)

نشریه‌اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

روزهای سخت‌تر در انتظار صهیونیست‌ها

ارتش رژیم صهیونیستی هشت ماه است که با سلاح‌های آمریکایی ـ اروپایی نوار غزه را بمباران می‌کند و تا به الان نزدیک 37 هزار نفر را به شهادت رسانده، اما هنوز نتوانسته است به پیروزی برسد که البته از این پس هم نخواهد توانست. ایستادگی و مقاومت مردم و حماس، ارتش رژیم صهیونیستی را در میدان و دولت نتانیاهو و بایدن را بین افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی با شکست روبه‌رو کرده است. این وضعیت را مقایسه کنید با 57 سال قبل که در آن، ارتش صهیونیست در جریان جنگ شش روزه، طی یک حمله غافلگیرکننده به سه ارتش بزرگ عربی (مصر، سوریه و اردن) شکست سختی بر آنها تحمیل کرد، اما سخت‌تر از این شکست، صحرای سینا را از مصر، بلندی‌های جولان را از سوریه و کرانه باختری را از اردن به اشغال خود درآورد و همچنین بعد از سال‌ها، نظامیان صهیونیست وارد شهر قدیمی قدس و صحن مسجدالاقصی شدند. پس از آن صهیونیست‌ها در قالب راهپیمایی موسوم به راهپیمای پرچم به سمت مسجدالاقصی حرکت می‌کنند.

 این رفتار صهیونیست‌ها که در سال 2000 به انتفاضه الاقصی منجر شد، انتظار می‌رود در سال 2024 نیز با خشم مردم کرانه باختری، به یک جنبش جدید و آغاز مرحله جدیدی از عملیات‌های ضد صهیونیسم تبدیل شود. کرانه باختری از سال‌ها قبل با تمرکز گروه‌های مقاومت فلسطینی تا حد زیادی مسلح شده و این خطر برای صهیونیست‌ها احساس می‌شود که فعال شدن این جبهه بخش زیادی از توان نظامی این رژیم را از غزه به سمت این منطقه منحرف کند.

نکته مهم و اساسی در وضعیت فعلی این است که برخلاف 57 سال پیش که صهیونیست‌ها توانستند ارتش سه کشور عربی را شکست دهند، ولی امروز بعد از 240 روز، توان پیروزی در یک محدوده‌ای به اسم نوار غزه را ندارند. این یعنی صهیونیست‌ها روز به روز در مقابل محور مقاومت که تنها بخش کوچکی از آن در غزه قرار دارد، ناتوان‌تر و روحیه و انگیزه شکست رژیم صهیونیستی روز به روز تقویت شده است.

از این منظر است که می‌توان دریافت رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی آینده‌ای در فلسطین و بیت‌المقدس نخواهد داشت و هرچه هم تلاش کند در غزه پیروز شود، به همان اندازه به پایان خود نزدیک می‌شود. در کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ... انگیزه‌های کافی برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی وجود دارد که روز به روز تلاش می‌کنند شرایط منطقه را تغییر دهند و آینده سخت و تاریک که نویدبخش پایان عمر صهیونیسم در منطقه است و آغازی دوباره برای فلسطین است، در انتظار همگان است. «ان مع العسر یسرا»

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز   

  مُهر ننگین بداخلاقی!

با نزدیک شدن به اعلام کاندیداهای نهایی این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه رسانه ملی سه راهبرد جدی را در این دوره انتخابات مورد توجه قرار خواهد داد، گفت: «امیدوارم در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل تعهد بداخلاقی‌های انتخاباتی را شاهد باشیم. ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت و شنود و مباحثه نامزدها و طرفداران آنها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرفداران آنهاست.»

جهادگران تبیین در نهادینه کردن این مهم در دو عرصه مجازی و میدانی نقش بسزایی دارند. پیامدهای توهین، تهمت و تخریب در چند سرفصل قابل تبیین است: شکسته شدن چارچوب و قاعده نظام، سلب قدرت تفکر و تصمیم‌گیری از مردم، رعایت نکردن انصاف و صرفاً تأکید بر نقاط ضعف از جمله این پیامدهاست. بدیهی است در بداخلاقی‌های انتخاباتی به جای نقد گفتمان فرد، خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار می‌گیرد و به جای مرزبندی با دشمن، مرزهای با دشمن کمرنگ می‌شود. گفت‌وگوها و انتقادات از استدلال محوری خارج شده و هوچی‌گری و هیاهو غلبه پیدا می‌کند و در نهایت این بداخلاقی‌ها موجب می‌شود کرامت نامزد رقیب حفظ نشده و مردم از حضور نامزد رقیب ترسانده بشوند. طی دو هفته‌ای که از اعلام شهادت رئیس جمهور گذشته بود، رهبر معظم انقلاب سه مرتبه به این موضوع، ورود تأمل‌برانگیز داشته‌اند:

در پیام تسلیت بعد از خبر قطعی شهادت آیت‌الله رئیسی، ایشان درباره رئیس جمهور شهید این گونه نوشتند: «آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.» مرحله دوم پیام برای شروع به کار مجلس دوازدهم بود که رهبرمعظم انقلاب به مظلومیت رئیس جمهور شهید اشاره کردند: «مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند.» مرحله سوم سخنرانی در مراسم رحلت امام(ره) بود. معظم له با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: «من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرف‌ها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان و یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد، اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد.» نکته پایانی تحلیل این است که پس از شهادت رئیس جمهور و همراهان وی، باید مُهر ننگین بداخلاقی را به گونه‌ای بر پیشانی بداخلاقان کوبید تا کسی جرئت بهره‌گیری از آن و نیت ورود به این بازی‌های کثیف را نکند.

حسین عباسیان

 

▼ خبر ویژه              

روزنامه «جوان» در مطلبی تند و تیز به تفرقه‌افکنان در فضای مجازی و حقیقی حمله کرد و نوشت: «اصلاح‌طلبان اصولگرایان و انقلابی‌ها را تخریب می‌کنند، اصولگرایان و انقلابی‌ها هم اصولگرایان و انقلابی‌ها را تخریب می‌کنند! این یعنی جریان‌های مختلف سیاسی اخلاق را که باخته‌اند، هیچ؛ اما این میان انقلابی‌ها نشان دادند حتی سیاست‌ورزی زیرکانه هم ندارند و نمی‌دانند در یک رقابت جدی و نفس‌گیر وقت نقد و تخریب جبهه خودی نیست. نیرو‌های یک مؤسسه کذایی که قرار بوده برای مهدویت کار کند، اما حداقل از سال گذشته پای کار فعالیت انتخاباتی آمده، تخریب آلوده به ناسزاگویی و تهمت را ابزار کار خود کرده و همچون انتخابات مجلس کنش‌گری انتخاباتی خود را به جای کار ایجابی و معرفی کاندیدای اصلح خود بر مبنای فحاشی به یک فرد خاص بنا کرده، طبعاً بخش جداگانه‌ای می‌طلبد و شامل جریان‌های سیاسی نام‌برده شده، نمی‌شود. فعالیت این گروه در انتخابات مجلس اسفندماه گذشته نیز همین‌گونه بود و به جای نشاط سیاسی، تفرقه و یأس بین جریان حزب‌اللهی ایجاد کرد!»

 

  ▼ اخبار

آمریکا شانه به شانه صهیونیست‌ها در جنایت حضور دارد

خبرگزاری فلسطینی «معا» نوشت، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با «نیویورک‌تایمز» اظهار داشت، یک تیم از مسئولان آمریکایی بازیابی گروگان‌های مستقر در اسرائیل به ارتش این رژیم برای نجات چهار اسیر با ارائه اطلاعات و سایر پشتیبانی‌های لجستیکی کمک کرده است.

به گفته یک مقام آگاه صهیونیستی، «تیم‌های جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی از ایالات متحده و بریتانیا در طول جنگ در اسرائیل حضور دارند تا به اطلاعات اسرائیل در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به گروگان‌ها کمک کنند.»

ارتش رژیم صهیونیستی عصر دیروز از بازگرداندن چهار اسیر خود پس از گذشت بیش از هشت ماه از جنگ ویرانگر غزه و پس از انجام یک عملیات خونین در مرکز نوار غزه که به شهادت بیش از 220 شهروند فلسطینی و مجروحیت بیش از 420 نفر دیگر منجر شد، خبر داد.

 

بزرگ‌ترین قطب مذهب تسنن علیه رژیم اشغالگر قدس

«الازهر» مصر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به کشتار ارتش اشغالگر صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه، آن را «جنایت وحشیانه» توصیف کرد. به نوشته وبگاه عربی21، در بیانیه الازهر آمده است: «ادامه حمایت و استقبال برخی سازمان‌ها و دولت‌ها از جنایات خونین این رژیم ظالم در قبال غیرنظامیان بی دفاع را محکوم می‌کنیم.»

الازهر افزود: «جنایتی که به کشته شدن بیش از 200 نفر و صدها مجروح منجر شد، اقدام مجرمانه دیگری در کارنامه سیاه صهیونیست‌ها در قبال فلسطینی‌هایی که مالک خاک هستند، به شمار می‌رود؛ تمامی جهان باید جنایت یورش به غزه را یک جنگ نسل‌کشی که در خاک فلسطین رخ می‌دهد، به شمار آورند.»

الازهر تأکید کرد: «محکومیت و انزجار خود را از این جنایات وحشیانه ابراز می‌کنیم.» این قطب مذهب اهل تسنن در ادامه از جامعه جهانی و «تمامی وجدان‌های بیدار» خواست تا برای توقف خون‌ریزی در غزه و در حمایت از غیرنظامیان اعم از کودکان و زنان و سالخوردگان اقدام کنند. الازهر همچنین خواستار محاکمه و تعقیب سران رژیم صهیونیستی برای نقض قوانین بین‌المللی و عدم سکوت در قبال «جنایات تروریستی صهیونیست‌ها» شد و گفت: «صهیونیست‌ها موجب فساد در زمین و لکه ننگی بر پیشانی بشریت هستند.»

 

چند صندلی برای مناظرات تدارک دیده شده است؟

«هادی طحان‌نظیف» در پاسخ به اینکه آیا فشارها به شورای نگهبان آغاز شده است؟ با تأکید بر اینکه مردم شورای نگهبان را می‌شناسند، اظهار کرد: «مبنای کار شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش شورا بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهد و هیچ سفارش و فشاری بر کار شورای نگهبان تأثیرگذار نیست.»

وی افزود: «بیشتر تحت هجمه هستیم که چرا در جاهایی تحت تأثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیریم.» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا برای افزایش مشارکت در انتخابات، صلاحیت افراد از همه طیف‌ها تأیید نمی‌شود؟ گفت: «اگر دولت فعلی را با دولت قبل و دولت قبل را با دولت قبل‌تر مقایسه کنیم و اسامی را در ذهن مرور کنم، حاکی از این است که طیف‌ها و جریانات سیاسی مختلف از دل صندوق آرا و با اراده و انتخاب مردم خارج شدند؛ به لحاظ نظری من نیز می‌شنوم که بعضی وقت‌ها انتقاداتی مطرح می‌شود، اما اگر به خروجی نگاه کنیم، موضوع خیلی روشن است.»

طحان نظیف در پاسخ به اینکه آیا اینکه مطرح می‌شود تعداد نامزدها از قبل مشخص است و به صدا و سیما گفته می‌شود که شش تا هشت صندلی برای مناظره‌های تلویزیونی بچیند، صحیح است؟ تأکید کرد: «واقعیت این است که ما پرونده تک تک افراد را بررسی می‌کنیم و تعداد را از قبل مشخص نمی‌کنیم و رأی‌گیری می‌شود و بعد مشخص می‌شود که چه تعدادی تأیید صلاحیت شده‌اند؛ واقعاً سقفی برای این موضوع از قبل تعیین نمی‌شود و تعدادی که در دوره‌های مختلف بوده را مقایسه کنیم، هیچ‌گاه عدد ثابتی نبوده است.»

 

▼ اخبار کوتاه

«امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی» اظهار داشت: «کشور ما دارای یک موقعیت ممتاز و راهبردی است که در طول تاریخ همواره با تهدیدهای زیادی روبه‌رو بوده است.» فرمانده نیروی هوایی ارتش با تأکید بر اینکه ایران اسلامی در حوزه پهپادی پرچمدار است، خاطرنشان کرد: «نیروی هوایی ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح تاکنون توانسته پهپادهای مختلف با بردهای گوناگون تولید کند و بسیاری از کشورها خواهان خرید پهپادهای ایرانی هستند.»

«آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست خبری این جبهه گفت: «در انتخابات به نحو مشروط مشارکت خواهیم داشت، به این معناست که اگر حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی ما تأیید صلاحیت شود، در انتخابات مشارکت می‌کنیم.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقصود جبهه اصلاحات از کاندیدای نیابتی «علی لاریجانی» است و در صورتی که کاندیداهای موجود به این نتیجه برسند، به نفع او صحنه انتخابات را ترک کنند، آیا این جبهه از لاریجانی حمایت خواهد کرد؟ اظهار کرد: «من در مورد هیچ یک از کاندیداهای موجود اظهار نظر نمی‌کنم و تأکید می‌کنم، شرط ما برای ورود به انتخابات تأیید حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی جبهه اصلاحات است.»

روزنامه «اعتماد» مطلبی درباره احتمال ائتلاف محمدباقر قالیباف با علی لاریجانی، دو داوطلب انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد که رسانه‌های منتسب به نزدیکان محمدباقر قالیباف، با انتشار مطلبی آن را تکذیب کردند که در زیر می‌خوانید: «هرگونه احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی تکذیب می‌شود. خبری که امروز روزنامه اعتماد مبنی بر احتمال ائتلاف قالیباف و لاریجانی منتشر کرده است، به صورت کامل و قطعی تکذیب می‌شود. برخی خبرسازی‌های تفرقه‌انگیز به منظور ایجاد شکاف در بدنه نیروهای انقلاب و نامزدهای جبهه انقلاب صورت می‌گیرد که نیازمند هوشیاری فعالان این عرصه است.»

«محمد رویانیان» در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمش برای حضور در صحنه انتخابات گفت: «در این زمینه جلسه‌ای با آقای محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که به جهت وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، اینجانب از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف بدهم.»

«غلامعلی رجایی» در واکنش به شرط سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات گفت: «در این باره باید از اطرافیان آقای خاتمی بپرسید. ایشان با نظام تعامل می‌کند تا جایی که نظام هم تعامل ایشان را به رسمیت بشناسد. اگر تعامل یک طرفه باشد و به این نتیجه برسند که کاندیدایی در انتخابات ندارند، چه دلیلی دارد که شکست خود را اعلام کند. گزینه‌های اصلاح‌طلبان مانند تیم دست دو، یک باشگاه هستند که اگر چه می‌توانند مسابقه بدهند، اما گزینه اصلی نیستند.»

برچسب ها: خبر ، تحلیل ، اخبار
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات