سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۸۷

در برنامه با مردم؛ جلیلی: با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا هستم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما مردم بارها و بارها نشان دادید که این هنر را دارید که فرصت‌ها را از دل تهدیدها بیرون بکشید، امروز در آستانه یک تصمیم سرنوشت ساز هستیم.

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه با مردم گفت: شما مردم در ۴۵ سال گذشته بارها و بارها نشان دادید که این هنر را دارید که فرصت‌ها را از دل تهدیدها بیرون بکشید. امروز در آستانه یک تصمیم سرنوشت ساز هستیم یک تصمیم مهم برای حال و آینده کشور عزیزمان!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ان‌شاءالله با حضور پرشور و کم نظیر مردم در این انتخابات رقابتی جهان دوباره جلوه درخشان دیگری از حماسه جمهوریت را در ایران اسلامی خواهد دید.

جلیلی گفت: حضور همه برادران عزیز و ارزشمندی که پا به عرصه انتخابات گذاشتند مغتنم است. مردم عزیز ایران ما امروز یک فرصت تاریخی را پیش روی خود داریم.

وی افزود: مطالعه دو روند به ما نشان می‌دهد که در یک بزنگاه تاریخی هستیم. هم روند تحولات جهان و هم روند پیشرفت‌های شما مردم بزرگوار ایران! امروز یک جهان فرصت، پیش روی ما است که می‌تواند ایران را جهش دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عرصه عرصه‌ی تعارف و درنگ نیست. این فرصت‌ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود. نباید این فرصت تاریخی را از دست داد.

وی افزود: ده‌ها کارگروه تخصصی برای حل مشکلات کشور تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر می‌رسند. در فهرست طولانی و همکاران ما در دولت سایه همه نوع سلیقه سیاسی از مدیران عالی دولت‌های گوناگون و مدیران میانی حضور دارند.

از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا هستم

جلیلی گفت: در کنار فعال سازی این ستاد چابک و کم هزینه ولی پرکار بیش از ۱۴۰ بار به نقاط کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم. رئیس جمهور حتی یک روز هم فرصت تأخیر و تعلل ندارد. به اتکای سال‌ها آمادگی نه تنها یک روز را از دست نخواهیم داد، بلکه از همان فردای انتخابات کار را شروع خواهیم کرد.

دولتی که صدها اولویت داشته باشد در حقیقت اولویتی ندارد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مقام ریاست جمهوری مقام اجرا به معنای پیمانکاری نیست ریاست جمهوری جایگاه تشخیص و تصمیم است. دوری از تردید و تأخیر و تعجیل‌های نادرست لازمه‌ی این جایگاه است. دولتی که صدها اولویت داشته باشد در حقیقت اولویتی ندارد.

به تصمیم جامع، دقیق و درک عمیق از مسائل کشور رسیده‌ایم

جلیلی گفت: ادعا می‌کنم و بسیاری گواهی می‌دهند که به تصمیم جامع بلکه دقیق و درک عمیق از مسائل کشور رسیده‌ایم و با جمع بندی‌های کارشناسی و راهبردی، برنامه‌های حساب شده تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانه چند روزه و یا چند ماهه که حاصل یک فرایند روشمند کارشناسی و تجربی حداقل ۱۱ ساله است.

گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند

وی افزود: در تمام این سال‌ها تلاش کردم به جوانانی که علاقمند به کار سیاسی هستند، الگوی متفاوتی از کنش سیاسی ارائه دهم که بدانند کار سیاسی فقط به معنای جابجا شدن در جلسات محافل و باندهای سیاسی و جناحی نیست و سیاست ورزی درست به معنی متمرکز شدن در مسائل واقعی است. خوشحالم گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند.

بیش از تهدیدات باید نگران استفاده نکردن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور باشیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز ایران به عنوان کسی که سال‌ها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدیدهای داخلی و خارجی باشیم باید نگران استفاده نکردن و به هدر دادن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور باشیم. ما امروز در یک فرصت بزرگ تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد از مسیر پیشرفت عقب ماند.

وی افزود: با همین پشتوانه بود که در بزنگاه‌های تصمیم گیری سعی کردیم با تصمیم‌سازی‌های تخصصی و ناظر به منافع ملی، دولت‌ها را با هر گرایشی که دارند یاری کنیم. ده‌ها نامه کارشناسی در مورد مسائل کشور به عالی‌ترین مراجع تصمیم گیری از رهبری معظم انقلاب تا رؤسای محترم جمهور و رؤسای قوای دیگر ارسال شد. یادی کنم از برادر عزیزمان رئیس جمهور شهید که با دلسوزی از هر یک از این نامه‌ها با اخلاص استقبال می‌کرد ارجاع می‌داد و پیگیری می‌کرد که مجموعه‌ای از دستورهای شهید رئیسی روی این پیشنهادات به اطلاع شما خواهد رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به عنوان نمونه قبل از دولت شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توان نفت را فروخت ما راهکارهای فروش نفت را در همان شرایط تهیه کردیم و به دولت وقت دادیم و از همان زمان فروش نفت شروع شد. اما در دوره شهید رئیسی جدی گرفته شد، تکمیل شد و به جایی رسید که فروش نفت ما به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

جلیلی تاکید کرد: درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت‌ها رساند ۴ سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم که به عنوان اولویت آنها را پیگیری جدی خواهم کرد که اولین آن انضباط است. جمع‌بندی من این است که انضباط مالی باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این جمع‌بندی را متکی بر مطالعه نسبتاً گسترده راجع به مالیه ایران از مشروطه تا امروز داشتم. شش برنامه قبل از انقلاب و شش برنامه بعد از انقلاب و چه مطالعاتی که دیگران در مورد اقتصاد ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی داشتند.

وی افزود: از سوی دیگر تجربه کاری و حرفه‌ای خودم در بدنه دولت ۳۰ سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم و بعدها در جایگاه معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقاً این را تجربه کردم و به نتیجه رسیدم تا انضباط مالی محقق نشود، اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای مثال ما سالانه چندین میلیارد دلار در تولید نفت و گاز پرتی داریم. در ابتدای دولت برادر عزیزم شهید رئیسی یک بررسی انجام شد و این بررسی خدمت ایشان تقدیم شد و به تأیید وزیر نفت دولت رسید. بیان کردند که آنچه در نفت در فراورده‌های نفتی تولید می‌شود به طور متعارف ۲ تا ۴ درصد پرتی دارد. دو درصد پرتی به معنای چندین میلیارد دلار می‌شود. اگر به انضباط مالی توجه نداشته باشیم بسیاری از منابع کشور می‌تواند به یغما می‌رود. اگر انضباط مالی در اولویت دولت قرار گیرد، برکات بسیار بزرگی خواهد داشت و این را اولویت جدی خودم قرار خواهم داد.

جلیلی گفت: اگر می‌خواهید جلوی بی‌انضباطی‌ها رو بگیرید اولین شرط آن این است که ریال که واحد رسمی پول کشور است، بر آن حاکمیت داشته باشد.

وی افزود: اولویت دوم مشارکت همه جانبه همه اقشار مردم در پیشرفت کشور است اگر از رشد ۸ درصد در برنامه هفتم صحبت می‌کنیم این رشد حتماً می‌تواند محقق شود حتی بیشتر از آن اما با فراهم کردن بستر برای بروز توانمندی‌های همه مردم محقق خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما میلیون‌ها دانشجو و اساتید ارزشمند داریم که بهترین دوران عمر خود را برای علم و دانش گذاشتند. آیا این علم و دانش برای مسیر جهش بیشتر نباید به کار گرفته شود؟

وی افزود: در لحظه‌ای که نظم دنیا و غرب آسیا در حال تغییر است نیازمند تصمیمات نقطه زن هستیم. کشورهای مشابه ما که در شمال و جنوب ما امکان بهره‌برداری از دریا دارند حتی سواحل کمتر از ما دارند چندین برابر ما از برکات دریا منتفع می‌شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: توسعه اقتصاد دریا محور از اولویت‌های دولت من است که البته جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در همین سال گذشته است. امروز دریا یک منبع برای تولید و نقش آفرینی در تحولات جدید بین المللی است. خیلی از مسائل اقتصادی کشور را می‌توان زیر چتر اقتصادی دریا محور سامان داد.

جلیلی گفت: اگر صحبت از جهش تولید می‌کنیم یکی از بحث‌های بسیار مهم فرجام تولید است. فرجام تولید صادرات است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: متأسفانه در دو سه قرن اخیر در بزنگاه‌هایی که نقطه‌های بزنگاهی فناوری و علم بوده است ما غفلت تاریخی داشتیم. در دوران قاجار و پهلوی متأسفانه هرجا یک پیشرفت علمی بوده است که موجب ارتقا قدرت و نفوذ کشورها و دولت می‌شده است این‌ها غایب بودند.

وی افزود: امروز ملت ما، جوانان ما، دانشمندان ما، شرکت‌های دانش بنیان ما در نقطه‌ای هستند که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند. امروز نه تنها باید غفلت‌های تاریخی را جبران کنیم بلکه باید آماده برای یک جهش باشیم. امروز جهش‌های فناورانه به یک نقطه‌ای رسیده‌اند که ما را در آستانه تحول قرار دادند که نه تنها زندگی‌ها را بلکه روابط بین دولت‌ها را می‌تواند دگرگون کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در خود دولت‌های غربی یکی از دغدغه‌هایی که دارند این است که دستاوردهای فناورانه هوش مصنوعی می‌تواند مناسبات قدرت را روابط بین دولت‌ها دستخوش تحولات کند. این تحولات جای خوشحالی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها آن جهش را شکل داد.

وی افزود: اکنون ما هستیم که با پیش دستی در فناوری‌های جهش آفرین باید جایگاه خود را در آن اثرگذاری جهانی تثبیت کنیم و آگاهی نزدیک و دقیق من از دستاوردهای فرزندان شما نشان می‌دهد سرمایه انسانی ما آماده جهش آفرینی در فناوری‌های پیشرفته است.

جلیلی خاطر نشان کرد: همانطور که سال ۱۴۰۰ در همین برنامه ریاست جمهوری گفتم ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیار داشته است ماجراهای بزرگی را گذرانده است ما در جهان فقط یک کشور نیستیم یک تمدن و یک فرهنگ هستیم. هنر مردم ایران انتخاب‌های بزرگ است با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این تمدن ایجاد شده است.

وی افزود: امروز بعد از صدها سال ما شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شده‌اند و در بعضی رشته‌ها در رده‌های یکم تا پنجم دنیا هستند. امروز در پیچ تاریخی هستیم در یکی دو قرن اخیر هر وقت خواستیم جهشی داشته باشیم دشمنان خارجی ما تلاش کردند مانع ما شوند. متأسفانه جریاناتی از داخل همراه خود کردند و به خدمت گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی را شروع کرد ولی علیه او فضاسازی شد و در نهایت آن را به شهادت رساند.

به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم

جلیلی گفت: اکنون این ما هستیم که به جای سرگرم شدن به انبوهی از کارهای بی اولویت، باید اولویت‌های نقطه زن را درک کنیم و با انتخاب‌های حساب شده شانه زیر بار مسئولیت بگذاریم تا بار از دوش مردم ایران برداریم. ما یک نقشه راه جامع فراگیر می‌خواهیم. ما به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم که برای تک تک مردم ایران در مسیر پیشرفت و جهش کشور نقش تعریف کند و حالا وقت نقش آفرینی است. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ما است تا عقب ماندگی‌های چند صد ساله را در چند سال جبران کنیم. اکنون یک جهان پیش روی ما است تا با جهاد بزرگ به ایران جهش دهیم. اکنون نوبت شما است تا با جهاد بزرگ یک جهان فرصت را شکوفا کنید تا ایران را جهش دهیم.

وی افزود: در لحظه‌ای که نظم دنیا و غرب آسیا در حال تغییر است نیازمند تصمیمات نقطه زن هستیم. کشورهای مشابه ما که در شمال و جنوب ما امکان بهره‌برداری از دریا دارند حتی سواحل کمتر از ما دارند چندین برابر ما از برکات دریا منتفع می‌شوند.

توسعه اقتصاد دریا محور از اولویت‌های دولت من است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: توسعه اقتصاد دریا محور از اولویت‌های دولت من است که البته جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در همین سال گذشته است. امروز دریا یک منبع برای تولید و نقش آفرینی در تحولات جدید بین المللی است. خیلی از مسائل اقتصادی کشور را می‌توان زیر چتر اقتصادی دریا محور سامان داد.

جلیلی گفت: اگر صحبت از جهش تولید می‌کنیم یکی از بحث‌های بسیار مهم فرجام تولید است. فرجام تولید صادرات است.

وی افزود: متأسفانه در دو سه قرن اخیر در بزنگاه‌هایی که نقطه‌های بزنگاهی فناوری و علم بوده است ما غفلت تاریخی داشتیم. در دوران قاجار و پهلوی متأسفانه هر جا یک پیشرفت علمی بوده است که موجب ارتقا قدرت و نفوذ کشورها و دولت می‌شده است این‌ها غایب بودند.

وی افزود: امروز ملت ما، جوانان ما، دانشمندان ما، شرکت‌های دانش بنیان ما در نقطه‌ای هستند که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند. امروز نه تنها باید غفلت‌های تاریخی را جبران کنیم بلکه باید آماده برای یک جهش باشیم. امروز جهش‌های فناورانه به یک نقطه‌ای رسیده‌اند که ما را در آستانه تحول قرار دادند که نه تنها زندگی‌ها را بلکه روابط بین دولت‌ها را می‌تواند دگرگون کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در خود دولت‌های غربی یکی از دغدغه‌هایی که دارند این است که دستاوردهای فناورانه هوش مصنوعی می‌تواند مناسبات قدرت را روابط بین دولت‌ها دستخوش تحولات کند. این تحولات جای خوشحالی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها آن جهش را شکل داد.

جلیلی گفت: اکنون ما هستیم که با پیش دستی در فناوری‌های جهش آفرین باید جایگاه خود را در آن اثرگذاری جهانی تثبیت کنیم و آگاهی نزدیک و دقیق من از دستاوردهای فرزندان شما نشان می‌دهد سرمایه انسانی ما آماده جهش آفرینی در فناوری‌های پیشرفته است.

یک جهان فرصت پیش روی ما است

وی افزود: همانطور که سال ۱۴۰۰ در همین برنامه ریاست جمهوری گفتم ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیار داشته است ماجراهای بزرگی را گذرانده است ما در جهان فقط یک کشور نیستیم یک تمدن و یک فرهنگ هستیم. هنر مردم ایران انتخاب‌های بزرگ است با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این تمدن ایجاد شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات