سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۴۴

جلیلی: هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی و استعدادها در تخصص‌های مختلف، هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز با حضور در سالن علامه امینی دانشگاه تهران، در جمع اساتید دانشگاه‌ها حضور پیدا کرد.

در ابتدای این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه به عنوان منتخب، به ایراد سخنرانی و طرح سوالات خود پرداختند.

محمود شکریه استاد دانشگاه علم و صنعت نخستین استادی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت. این استاد دانشگاه با اشاره به اداره دانشگاه‌ها بر اساس مدل هیئت امنا گفت: در سیاست گذاری این مدل، اساتید دانشگاه خیلی نقشی ندارند و ما بعضا شاهد حضور برخی افراد در هیئت امنا هستیم که نسبت به دانشگاه شناخت و آگاهی کافی ندارند. به عقیده من وزارت عطف بهتر است نظارت بر دانشگاه داشته باشد نه دخالت در دانشگاه. شما چه برنامه‌ای برای افزایش میزان مشارکت اساتید در دانشگاه‌ها دارید؟

فاطمه جوادی استاد دانشگاه تهران نیز با یادآوری ابلاغ الگوی سوم زن مسلمان در سال 91 توسط رهبری گفت: متاسفانه پس از آن دولت‌های وقت این الگو را جدی نگرفتند. می‌خواهیم بدانیم دو دولت شما این مهم چگونه اجرا خواهد شد؟

محمود بهمن آبادی استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه سی سال است با قشر نخبگانی و المپیادی کشور رابطه نزدیک دارد گفت: بحث استقلال دانشگاه‌ها الخصوص دانشگاه‌های برتر کشور می‌تواند برای پیشبرد اهداف آننا کارآمد و راهبردی باشد نظر شما در این خصوص چیست؟

محمد بازارگان استادیار دانشگاه شریف نیز پشت تریبون آمد و در خصوص افزایش رشد شرکت‌های دانش بنیان، امکان رشد تولیدات داخلی و بالا بردن سطح کیفیت محصولات ایرانی صحبت کرد.

محمدمهدی نصیری خوانساری استاد دانشگاه تهران نیز گفت: آقای جلیلی برنامه مدون شما برای اشتغال دانش آموختگان چیست؟ چه برنامه‌ای برای تامین مسکن اساتید دارید؟
علی اکبر ابوالحسنی استاد دانشگاه شریف نیز به عنوان آخرین سخنران اشاراتی به مشکلات جامعه دانشگاهی کرد.

هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع اساتید دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در سه سال گذشته این چندمین جلسه او با اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور است، گفت: هم حق دانشگاه است و هم باید ماموریت دانشگاه باشد که تاثیر شگرف بر آنچه در کشور می‌گذرد داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی و استعدادها در تخصص‌های مختلف، هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد. خیلی از اساتید در خصوص دولت سایه که ما چند سال پیش طرح کردیم سوال دارند. من بارها گفته‌ام این دولت یک تشکیلات نیست، بلکه در آن هرکس در حد وسعش باید سایه به سایه همراه دولت برای کمک به آن باشد حال می‌خواهد چه دولت رقیب شما باشد، چه دولت رفیق شما. ما به چنین فرهنگی نیاز داریم تا کسانی از جایگاه تخصص، علم و دانش به روند امور نظارت داشته باشند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر کسانی در مسیر حرکت دولت احساس کردند کاری خطا است، به تصحیح آن کمک یا اگر ناقص است به تکمیل آن کمک کنند. یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای چنین گفتمانی دانشگاه است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد و این یک تعارف نیست بلکه یک ضرورت است، تصریح کرد: دو رویکرد نسبت به دانشگاه وجود دارد. یک نگاه، نگاه حداقلی به دانشگاه و صرف تحصیل دانشجو و تدریس استاد در دانشگاه است. اما یک نگاه، نسبت به دانشگاه؛ به دید فرصت و سرمایه بزرگ کشور است که نباید آن را نادیده بگیریم. من عمیقا باورم این است که اگر می‌خواهیم کشور را اداره کنیم باید نگاه دوم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یک دانشجو بهترین سرمایه خود را که عمرش هست تقدیم کشور می‌کند، گفت: ما یک جهان فرصت داریم و این یک شعار نیست، بلکه خلاصه رویکرد دولت برای اداره کشور در چهار سال آینده است‌. ما امروز در یک بزنگاه تاریخی هستیم و در شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین الملی یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. اگر کسی در اصل این موضوع مشکل دارد ما حاضریم با او بحث کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات