صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۳۴
در دیدار وزرای نیرو و انرژی دو کشور مطرح شد؛

آمادگی ایران و قرقیزستان برای همکاری در زمینه تولید انرژی و اجرای طرح‌های برق‌آبی

وزیران نیرو و انرژی دو کشور ایران و قرقیزستان در دیدار مشترک بر آمادگی دو کشور در خصوص همکاری در زمینه تولید انرژی و اجرای طرح‌های برق‌آبی و حضور پیمانکاران ایرانی در این کشور تاکید کردند.

«علی اکبر محرابیان» امروز جمعه در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با طلای بک ایبرایف، وزیر انرژی قرقیزستان با اشاره به نزدیک بودن فرهنگ ایران و قرقیزستان، گفت: آینده تعاملات ایران و قرقیزستان روشن است و آمادگی خود را برای هر نو ع همکاری اعلام می کنیم.

وزیر نیرو ضمن معرفی پتانسیل ایران در ذخائر هیدروکربوری شامل نفت و گاز افزود: در حوزه برق، ایران سالانه حدود ٣٦٠ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق دارد.

محرابیان با بیان اینکه در صنعت انرژی (برق و صنایع نفت و گاز) کشوری صاحب تکنولوژی هستیم و به بسیاری از کشورها خدمات می دهیم، ادامه داد: شرکت فراب تخصص ساخت نیروگاه برق آبی دارد و در کشور تاجیکستان، عراق و سریلانکا تجربه اجرای طرح را داشته است.

وی با اشاره به اینکه سد و نیروگاه راغون با ارتفاع ٣٥٠ متر بزرگترین سد جهان است، یادآور شد: در آن پروژه ٥ شرکت ایرانی، بخشهای اصلی کار را اجرا می کنند و شرکت‌های ایرانی آمادگی برای اجرای پروژه‌های قرقیزستان بویژه برقابی را دارند.

طلای بک ایبرایف، وزیر انرژی قرقیزستان در این دیدار با اشاره به اینکه کشور ایران توانمندی عرضه نفت و فراورده های نفتی را دارد و در این زمینه آمادگی همکاری داریم، گفت: تجربه خوبی در زمینه احداث و بهره‌برداری از نیروگاه برقابی و نیروگاه‌های در مقیاس کوچک داریم. ١٣ درصد ظرفیت این نیروگاه ها آبی تولید می کند و توان تولید ١٤٢ میلیارد کیلووات برق دارد.

‌وی به احداث یک مگاپروژه به عنوان بزرگترین پروژه در آسیای میانه در قرقیزستان اشاره کرد و یادآورشد: این طرح با ظرفیت ١٨٦٠ مگاوات و ارتفاع سد با ٢٥٦ متر در دست اجراست و کل سرمایه‌گذاری این پروژه ٤.٥ میلیارد دلار است.

وی از همکاری با ایران در پروژه‌های انرژی، خورشیدی و بادی، ساخت نیروگاه هسته ای و عرضه نفت و فناوری نفتی خبر داد.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization (SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی و دفتر مرکزی آن در چین تاسیس شد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم جمهور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد. ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات