صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۶۱۴۷۶
ابوالفضل بازرگان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با صبح صادق

پرسش‌هایی که باید پاسخ داده شود...

هفته گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در جمع مدال‌آوران تأکید کردند، در محیط‌های کاری، خانوادگی و اینها، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند، بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد. مسئله انتخاب فرد اصلح از دل پرسش‌ها و دغدغه‌هایی بر می‌آید که آینده کشورمان را می‌سازند؛ هر چقدر سطح سؤالات بالاتر باشد و آینده دورتری را ببیند، به همان اندازه دقت در انتخاب افراد بیشتر و سنجیده‌تر می‌شود؛ از همین رو برای دقیق شدن نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و بالابردن سطح سؤالات، گفت‌وگویی با دکتر «ابوالفضل بازرگان» تحلیلگر مسائل بین‌الملل داشته‌ایم.
 
بنابر شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی به دنبال چه شخصیتی برای به عهده گرفتن سکان ریاست‌جمهوری باشیم؟
باید به این باور برسیم که در گفتمان جهان امروز شرق و غرب در دنیا وجود ندارد. وضعیتی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، نشان می‌‌دهد شرق و غرب وجود ندارد. رفتارهای بسیار متفاوت، پیچیده و شبکه‌ای از کشورها مشاهده می‌کنیم که نمی‌توان جهان امروز را به شرق و غرب تقسیم کرد. این بحث نه تنها درباره قدرت‌های اول، بلکه درباره قدرت‌های میانی هم صدق می‌کند، برای نمونه کشورهای ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی.
 
با این شرایط به نظر شما نامزدهای انتخابات چه پرسش‎هایی را در سطح بین‌الملل باید پاسخ بدهند؟
باید نامزدهای انتخاباتی به این مسئله توجه داشته باشند که ما امروز در وضعیت متفاوتی قرار گرفته‌ایم؛ بنابراین نامزدهای ریاست‌جمهوری باید نسبت به هر یک از این شرایط جوابی داشته باشند؛ برای نمونه، درباره اوکراین که احتمالا به زودی سرنوشت آن مشخص می‌شود چه برنامه‌ای دارند؟ یا در خصوص جنگ غزه که به زودی تحولات غرب آسیا را مشخص خواهد کرد، چه برنامه‌ای دارند؟ یا در زمینه درگیری احتمالی رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان که رئیس کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از آن خبر داده است، ایران چه موضعی خواهد گرفت؟ یا در مورد تنشی که بین آمریکا و چین درباره مسئله تایوان وجود دارد، چه حرکتی انجام خواهد داد؟ یا با روی کارآمدن ترامپ چطور برخورد خواهد کرد؟ ترامپی که اقدامات سیاسی‌اش در مقایسه با 2016 کاملاً متفاوت است. نحوه مواجهه او با بند غروب برجام در یک سال آینده چگونه خواهد بود؟ و اینکه با توجه به اقداماتی که اروپا در شورای حکام و قطعنامه‌ای که صادر کرده است، احتمال اینکه مکانیسم ماشه فعال شود، بسیار بالاست. در این مورد چه برنامه‌ای دارد؟ یا درباره تحوالات منطقه‌ای که در افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و عمان در حال رخ دادن است، چه عملکردی خواهد داشت؟ هر یک از این احتمالات و رویدادها مسائلی هستند که باید نامزدهای ریاست‌جمهوری برای آن پاسخ داشته باشند؛ چرا که برنامه منتخب رئیس‌جمهوری در هر یک از این تحولات در امنیت ملی و منافع ملی ما مهم و تأثیرگذار است. 
 
در خصوص محور مقاومت چه پرسش‌های باید پاسخ داده شود؟ 
پیش از پاسخ به این پرسش باید نکته‌ای را بیان کنیم و آن، اینکه باید این احتمال را هم در نظر داشته باشیم که اگر ترامپ دوباره سر کار بیاید، آیا می‌توان با او درباره برجام صحبت کرد؟ ترامپی که دستش به خون شهید سلیمانی آغشته است؟ ترامپی که وزیرخارجه‌اش با سرکرده منافقین مریم رجوی و جیره‌بگیر رسانه‌ای دشمن مسیح‌ علی‌نژاد دیدار داشته و سخن از اشغال ایران در عرض یک سال زده است. بنابراین فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید در مورد این پرسش نیز پاسخ بدهد.
درباره محور مقاومت هم باید پرسید که سناریوی هر یک از این نامزدها با فلسطین در فردای پیروزی غزه چیست؟ رقابتی که بین قطر، اردن، مصر، ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی برای ارتباط‌گیری با فلسطین وجود دارد، شمایی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستید، چه برنامه‌ای دارید؟ چه موضعی در این زمینه می‌خواهید بگیرید؟
 
وضعیت امروز ایران را چگونه می‌بینید؟
ایران در مقایسه با چهار سال قبل در وضعیت بسیار مناسب‌تری قرار دارد؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که وضعیتی که امروز در مناطق و حتی سطح بین‌الملل وجود دارد، بسیار ملتهب است و جا دارد کسی که می‌خواهد سکان ریاست‌جمهوری را برعهده بگیرد، از این موضوعات غفلت نکند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات