سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۰۱

پوشش پررنگ رسانه‌های خارجی از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی مستقر و غیرمستقر در ایران طی هفته‌های اخیر به مسئله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری کشورمان پرداخته‌اند.

تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی مستقر و غیرمستقر در ایران، طی هفته‌های اخیر به‌منظور پوشش اخبار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، نمایندگان خود را به کشورمان فرستادند و برنامه‌های زیادی در این رسانه‌ها با موضوع انتخابات ایران تولید شده است.

علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی در همین رابطه گفته است: بیش از 520 خبرنگار و نماینده 190 رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از 34 کشور جهان با حضور در داخل کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را پوشش میدانی داده‌اند.

شیروی افزود: این خبرنگاران علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز و اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های 34 کشور اتریش، اسپانیا، استرالیا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، سوئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند.

با کشیده شدن چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دور دوم، شاهد حضور گسترده رسانه‌های بین‌المللی برای پوشش این اتفاق مهم هستیم.

شبکه العربی قطر یکی از شبکه‌هایی است که انتخابات ایران را به‌صورت ویژه پوشش می‌دهد، این شبکه عربی‌زبان در مرحله نخست انتخابات نسبت به پوشش لحظه به لحظه برنامه‌ها و فضای انتخاباتی کشور در روزهای پایانی تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری تا روز اعلام نتایج مرحله اول انتخابات اقدام کرد.

پوشش شبکه العربی، در استودیویی واقع در پارک آب و آتش با بک‌گراندی از پل طبیعت به‌عنوان نمادی از تهران انتخاب شد و در این محل 20 ارتباط زنده ویژه همراه با کارشناسان متعدد از جریان‌های متفاوت سیاسی صورت گرفت.

همچنین شبکه العربی علاوه بر پوشش اخبار و برنامه‌های انتخاباتی در سطح شهر تهران با اعزام خبرنگار به شهرهای مشهد و تبریز تلاش کرد با معطوف نکردن نگاه خود به پایتخت شور و حال انتخابات را در کلان‌شهرهای مهم ایران به نمایش گذارد.

حازم الکلاس مدیر دفتر شبکه العربی در تهران در همین رابطه گفت: شبکه العربی از شروع طوفان الاقصی تا امروز پوشش 24ساعته از تحولات جنگ علیه غزه آغاز کرده است و علی‌رغم اینکه نزدیک به 80 انتخابات در سال 2024 در سراسر دنیا برگزار می‌شود و بیش از نصف مردم جهان در انتخابات شرکت خواهند کرد، که از جمله این انتخابات‌ها می‌توان به انتخابات فرانسه، موریتانی و مناظرات انتخابات آمریکا اشاره کرد ولی پوشش شبکه العربی به‌صورت یکسان شامل حال همه این انتخابات نخواهد شد، چراکه انتخابات در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امسال با توجه به حادثه پرواز اردیبهشت که برای رئیس جمهور فقید ایران شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش اتفاق افتاد و همچنین تحولات منطقه و جهان این اهمیت مضاعف شد و پوشش انتخابات ایران در مرحله اول گسترده‌تر از سایرین بود و همچون روال مرحله اول روند انتخابات در مرحله دوم نیز پوشش ویژه داده خواهد شد.

محمد ابونصیره مجری شبکه العربی نیز دراین‌باره اظهار داشت: انتخابات در ایران، صرف‌نظر از درصد مشارکت که مسئولان نیز روی آن تأکید می‌کنند، اما تجربه‌ای بی‌نظیر در خاورمیانه برای مشارکت دادن مردم در تصمیم‌گیری است و این انتخابات نشان داد که نظام ایران از یک سو معیارهای خود را در اعلام ارقام و اعداد حفظ می‌کند و از سوی دیگر ثابت کرد که به‌سرعت برگزاری انتخابات در شرایط استثنایی، انجام می‌شود، بدون این‌که منجر به خلأ در ریاست‌جمهوری شود یا اینکه اتفاقات و تخلفات در انتخابات رخ دهد.

ابونصیره در خصوص گفتگوهای صورت‌گرفته با کارشناسان ایرانی در محل استودیو العربی در تهران نیز گفت: در گفتگوهای انجام‌شده بر تغییراتی که ممکن است در سیاست‌های خارجی ایران با توجه به اظهارنظرهای نمایندگان اصولگرا یا اصلاح‌طلب که خصوصاً با کشورهای عربی و در منطقه و جهان رخ دهد، با توجه به سیاست همسایگی که در دوران شهید رئیسی دنبال شد، موضوعات اقتصاد و جوانان و نسل جدید و... در ایران از جمله موضوعاتی هستند که سعی شد نظرات کارشناسان ایرانی در مورد آنها برای بینندگان جهان عرب مشخص شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات